Streda, 20. február, 2019 | Meniny má Lívia

Najdrahší holub na svete je "zlatý princ"

Poštové holuby patria k mimoriadne inteligentným vtákom. Vedia o tom svoje aj chovatelia a cvičitelia, ku ktorým patria v Nesluši Stanislav Žák a Roman Mičák.

Na tomto koníčkovi sú vraj najkrajšie chvíľky pri sledovaní príletov holubov domov.Na tomto koníčkovi sú vraj najkrajšie chvíľky pri sledovaní príletov holubov domov.(Zdroj: ROMAN MIČÁK)

Stanislav Žák (64) a Roman Mičák (29) z Nesluše sú zanietenými chovateľmi poštovných holubov. O tom, že sa svojej záľube venujú s maximálnym nadšením, svedčia ich úspechy na súťažiach.

„Staráme sa a pretekáme s nimi z jedného holubníka spoločne. Sme členmi Oblastného združenia chovateľov poštových holubov v Kysuckom Novom Meste (OZ CHPH KNM), ktorá ma 64 členov. Združenie tvorí šesť základných organizácií, ktoré pôsobia v Nesluši, Rudinskej, Lodne, Hornom Vadičov, Kysuckom Novom Meste a Kysuckom Lieskovci,“ informuje Roman.

Stanislav sa venuje chovu od malého chlapca, presne od ôsmich rokov. Počas svojej kariéry dosiahol veľmi dobre výsledky. Od roku 2001 sa stabilne udržiaval na popredných miestach rebríčka, „najhoršie“ skončil do tretieho miesta. Roman si tohto „koníčka“ obľúbil takisto ako chlapec. Vraví, že ho to chytilo, keď mal 10 rokov.

„V roku 2017 sme sa spojili ako kamaráti a chováme holuby spoločne v jednom holubníku. V tomto roku sme vyhrali generálneho majstra OZ CHPH KNM a majstra mladých holubov. Náš chov je založený predovšetkým na líniách Jansen, DeKlak, Arden, Drapa, Pieter Veenstra,“ vraví Roman.

Malá strela nalietala takmer 5-tisíc kilometrov

Ich najlepšou „pretekárkou“ bola vlani trojročná holubica „malá strela“ , ktorá absolvovala za rok 2017 celkovo 9 trati a spolu nalietala 4942 kilometrov. Celkovo ich holuby absolvovali minulý rok 18 pretekov, ktorých trasa bola od 150 do 750 kilometrov. Mladé, teda vyliahnuté a vychované vlani, si „trúfli“ na 4 preteky od 130 do 220 km.

Funguje to tak, že chovateľ si holuby prinesie zo svojho holubníka na košovacie stredisko, ktoré sa nachádza v každej ZO CHPH. Tam sa nasnímajú do elektrických konštatovacích hodín. Holuby sa umiestnia do takzvaných boxov, klietok. Následne sa naložia do motorového vozidla, ktoré príde do každého strediska základnej organizácie a zavezú sa na miesto vypustenia. Elektronické hodiny si každý chovateľ zapojí na anténu, ktorú ma na vlete do holubníka. Keď prídu prvé holuby do holubníka tá ich nasníma a elektronické hodiny zaevidujú čas príletu a číslo „závodníka“.

„Mnoho ľudí si myslí, že holub letí na konkrétne miesto kde mu to určime, ale on sa prakticky iba vracia domov z miesta, z ktorého ho vypustíme,“ vysvetľuje Roman.

Musia si udržiavať „kondičku“

Holuby sa trénujú aj lietaním okolo holubníka v ranných aj večerných hodinách, čím si udržiavajú fyzickú kondíciu. Ako vraví chovateľ rýchlosť a včasný prílet závisí od jeho zdravotného stavu, celkovej vitality, kvality peria, génov, stavby tela, krídiel, svalov, kvality stravy, motivácie. „Samozrejme, veľmi záleží na tom, akým spôsobom sa chovateľ o ne stará. Holuby - takzvaní vdovci - sa motivujú holubicami vdovami a to tak, že sa za nimi ponáhľajú domov, keďže ich týždeň nevideli,“ pridáva jednu zo zaujímavostí.

Riadia sa aj polohou slnka či hviezdami

Ročné a staršie lietajú maratónske trate aj nad 1000 kilometrov. „Priemerná rýchlosť je asi okolo 90 km za hodinu. Teória, ako a podľa čoho sa orientujú, sa jednoznačne nezistila. Doterajšie výskumy však hovoria, že podľa magnetického poľa zeme, polohy slnka i hviezd,“ dozvedáme sa.

Poštové holuby sa vyšľachtili z holuba skalného. Takéto sa využívali už v stredoveku na doručovanie správ, napríklad v starovekom Egypte, asi 3000 rokov pred našim letopočtom. V dnešnej dobe sú vyšľachtené, aby sa čo najrýchlejšie vrátili domov.

Ako vraví Roman u nás je chov a pretekanie koníček, no v niektorých západných krajinách, ako sú Holandsko, Belgicko či Nemecko, ide o národný šport. Tam majú holuby, ktoré sa všeobecne považujú za najlepšie, tiež najdrahšie. V niektorých východných krajinách sa na poštové holuby uzatvárajú stávky, pričom ide o nemalé peniaze, ako je to napríklad pri dostihových koňoch. Pre ilustráciu, najdrahší holub na svete menom „zlatý princ“, sa na belgickom dražobnom trhu predal za neuveriteľných 360 000 €.

Prečítajte si tiež: Na pohrebnej hostine Juraja Turza sa toho zjedlo neúrekom

Ide o krásny šport, škoda, že chovateľov ubúda

„Na tomto športe (koníčkovi) sú najkrajšie chvíľky pri sledovaní príletov našich zverencov domov. Keď na oblohe pozorujeme každý pohyb v presvedčení, že prilieta ten náš. Je to nádhera, keď sa spúšťajú z výšky,“ prezrádza. Smutný je z toho, že starších chovateľov ubúda a mládež nemá veľa možností dozvedieť sa, že takýto krásny šport v dnešnom uponáhľanom svete, plnom elektroniky, vôbec existuje. Dodáva, že členom ich organizácie sa môže stať každý, kto chová poštové holuby alebo mu je sympatická táto činnosť. Na veku nezáleží, podmienkou je, aby mal trvalý pobyt na Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Konferencia - EU support for research
  2. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  3. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 730
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 965
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 12 112
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 045
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 352
  6. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 5 589
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 501
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 228
  9. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 886
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 489

Hlavné správy z My Kysuce

Práce sa budú týkať aj technologickej časti horelického tunela

Diaľničiari vyhlásili verejnú súťaž, celková odhadovaná hodnota zákazky na štyri roky predstavuje 1,37 milióna € bez DPH.

Služby sa budú robiť v dvoch etapách. Prvá sa týka technologickej časti tunela Horelica.

Kysučan neplatí výživné, hľadá ho polícia

Polícia pátra po 44-ročnom Milanovi Hudákovi z Podvysokej.

Hľadaný muž ma nastúpiť do výkonu trestu.

Horskí záchranári pomáhali bežkárovi

Šesťdesiatjedenročnému zranenému bežkárovi pomohli horskí záchranári.

Zraneného bežkára transportovali s pomocou terénnej štvorkolky.

Plavecká 24-hodinovka: Rekord odolal, zaujal výkon rodiny Balamuckých

Plávali, plávali a plávali. Každý, kto od piatka 8.00 h do soboty 8.00 h zavítal na Mestskú plaváreň v Čadci, dostal rovnakú otázku: Koľko ideš dať?

O polnoci bola naplávaných 475 750 metrov.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 20. 2. o 9.14

V centre Nitry bude problém nakúpiť potraviny

Predajňu Billy v Mlynoch na čas zatvoria, aby ju zrekonštruovali.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Historický počin? Žilina bude mať v základnej zostave iba odchovancov

Netradičné rozhodnutie vysvetlil šéf klubu Jozef Antošík.

Vybrali SME

Už ste čítali?