MAKOV. V čase hraničných priechodov slúžil ako prístrešok pre dobytok, v súčasnosti ho obec prerába na garáž obecnej techniky. „Z vlastných zdrojov preinvestujeme približne 30-tisíc eur. Budeme tam parkovať všetku obecnú techniku, vrátane rôznych prídavných zariadení, napríklad vlečiek či fréz. Stavebné úpravy si robíme svojpomocne a finálne „sendvičové“ opláštenie, vrátane okien a dverí nám dodá špecializovaná firma,“ informuje starosta Makova Martin Pavlík.
Doteraz mala obec spomínanú techniku zaparkovanú v hasičskej zbrojnici. Dodáva, že vozový a technický park miestnych dobrovoľných hasičov pribúda a tak priestor zbrojnice už nepostačoval. Práce plánujú ukončiť v mesiacoch apríl – máj.
V Makove vznikol 1. januára 1993 prvý hraničný priechod pri chate Makov na medzinárodnej ceste I/18. Paradoxne, bolo to 9 kilometrov vo vnútrozemí od skutočnej československej hranice. Postavili tam dve unimobunky, ktoré slúžili až do roku 1995. Neskôr vybudovali dočasnú colnicu v časti Trojačka. Od roku 1996 tam začali s výstavbou spoločného slovensko-českého nákladného terminálu, pričom osobná colnica mala stáť pri Valašskom šenku, čo sa však už nestalo. Štát staval na Trojačke komplex pozostávajúci z 12 stavieb, s nákladom takmer 400 miliónov korún, väčšinu z nich odovzdali do užívania v rokoch 2001-2003.

Po roku Slovensko vstúpilo do Európskej únie a colný režim v Makove sa skončil. Colnica bola utrpením najmä pre obyvateľov osady Trojačka, ktorí museli cez ňu prechádzať s dokladmi a legitimovať sa. Denne dochádzalo k paradoxným situáciám. Napríklad aj počas volieb, keď sa museli voliči idúci k volebným urnám v centre obce preukázať platnými cestovnými dokladmi. Rovnako to bolo pri ceste do obchodu či na poštu. Vykúpením pre obyvateľov bol vstup do EÚ a schengenského priestoru, kedy sa opäť umožnil voľný pohyb a v podstate sa všetko vrátilo do starých koľají ako pred rozdelením republík. V súčasnosti stojí na mieste bývalej colnice v Makove benzínová stanica. Komplex budov na bývalom hraničnom priechode odkúpila v roku 2014 súkromná firma za približne 200-tisíc eur. Odpredaj schválilo obecné zastupiteľstvo, keďže obec ich nemala na čo využiť, pričom náklady na vykurovanie a údržbu vyšli ročne na približne 30-tisíc eur.