Pondelok, 25. marec, 2019 | Meniny má Marián

Diaľnicu skolaudovali, ďalšie práce si však žiadajú milióny eur navyše

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Bolo však potrebné zvýšiť nielen jeho bezpečnosť, ale i technologický stav. Vyžiadalo si to a vyžiada ďalšie milióny. Práce ešte neskončili.

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

SKALITÉ. Po skolaudovaní diaľničného úseku D3 vlani v júni sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch, trvala výstavba štyri roky.

Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.

Práce na diaľnici ešte nekončia

„V tomto roku je potrebné ešte dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval Martin Guzi z NDS.

Prečítajte si tiež: Novú zastávku v Kysuckom Novom Meste podmieňujú peniaze, zatiaľ nie sú

Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v Centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k Zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch.

„Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.

Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“

„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.

Prečítajte si tiež: Vodiči osobných áut na D3 Svrčinovec - Skalité platiť nemusia

Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Hlavnou funkciou tohto, viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky.

Most je najvyšší v strednej Európe

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.

Trasovanie a výstavba diaľnice boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE, ŽE:

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

BUDE VÁS ZAUJÍMAŤ:

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)

Počet odpočívadiel: 1 (Čierne)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  3. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  4. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  7. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  8. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  9. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  10. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 766
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 977
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 498
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 18 460
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 14 110
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 077
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 952
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 408
  9. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 094
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 090

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy z My Kysuce

Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis

Spoločnosti Stredoslovenská energetika Holding, a. s., a Stredoslovenská distribučná, a. s., predávajú na strednom Slovensku niekoľko zaujímavých nehnuteľností.

Regionálny futbal: Čadca prehrala, Kysuca sa dotiahla na lídra súťaže

Pozrite si výsledky a komentáre III., IV. a V. ligy.

Čadca (v modrom) nestačila na Zvolen.

Heligonkári z Kysúc si vyslúžili v Monaku veľký obdiv

Sestry Lenka a Evka Bacmaňákové z Oščadnice sa folklóru venujú od detstva. Šikovné dievčatá zachovávajú dedičstvo predkov a posúvajú ďalej krásne kultúrne bohatstvo slovenského národa.

Heligonkári z Kysúc si vyslúžili v Monaku veľký obdiv.

Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje

Zdravie je hodnota, o ktorej zvyčajne nikto nepochybuje, no často až reálny stret s chorobou prinesie zdravým ľuďom poznanie o jeho skutočnej cene.

Diaľničiari tvrdia, že opatrenia sú dostatočné

V Skalitom budú v jarných mesiacoch monitorovať situáciu v súvislosti s vytekaním dažďovej vody z už dokončeného diaľničného úseku D3.

V jarných mesiacoch sa v Skalitom uskutoční monitoring jednotlivých lokalít, kde vytekajúca voda, najmä počas prívalových dažďov, robí škody na majetku obce a obyvateľov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kňazský seminár v Badíne končí, bohoslovcov je málo a náklady sú vysoké

V roku 2003 navštívil seminár aj pápež Ján Pavol II.

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku (fotogaléria)

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Vybrali SME

Už ste čítali?