Diaľnicu skolaudovali, ďalšie práce si však žiadajú milióny eur navyše

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Bolo však potrebné zvýšiť nielen jeho bezpečnosť, ale i technologický stav. Vyžiadalo si to a vyžiada ďalšie milióny. Práce ešte neskončili.

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

SKALITÉ. Po skolaudovaní diaľničného úseku D3 vlani v júni sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch, trvala výstavba štyri roky.

Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práce na diaľnici ešte nekončia

„V tomto roku je potrebné ešte dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval Martin Guzi z NDS.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Novú zastávku v Kysuckom Novom Meste podmieňujú peniaze, zatiaľ nie sú Čítajte 

Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v Centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k Zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch.

„Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.

Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“

„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.

Prečítajte si tiež: Vodiči osobných áut na D3 Svrčinovec - Skalité platiť nemusia Čítajte 

Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavnou funkciou tohto, viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky.

Most je najvyšší v strednej Európe

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.

SkryťVypnúť reklamu

Trasovanie a výstavba diaľnice boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE, ŽE:

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

BUDE VÁS ZAUJÍMAŤ:

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)

Počet odpočívadiel: 1 (Čierne)

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 111
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 783
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 090
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 031
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 531
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 823
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 232
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 423
  1. Ján Valchár: O bizároch českej politickej scény a protestoch v Gruzínsku
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!)
  4. Jozef Huljak: Zrod mesta na hranici impérií
  5. Ivan Čáni: Všetko je v najlepšom poriadku. Veď bol napadnutý „iba“ Demokrat!
  6. Štefan Šturdzík: Babišova nočná mora Okamura.
  7. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  8. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 879
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 902
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 811
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 545
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 077
  6. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 5 882
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 004
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 795
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


V dobe, keď sa za filtrom ukrývajú dokonalé úsmevy a upravené tváre, prinášame prílohu, ktorá hovorí opačne.


Peter Čarnecký dal prvé novokňazské požehnanie v rodnej obci Čierne.

Vysvätili ho na Živčákovej.


4
Ilustračné foto - na elektrokolobežke.

Pri pátraní pomohol kamerový systém.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu