Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Diaľnicu skolaudovali, ďalšie práce si však žiadajú milióny eur navyše

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Bolo však potrebné zvýšiť nielen jeho bezpečnosť, ale i technologický stav. Vyžiadalo si to a vyžiada ďalšie milióny. Práce ešte neskončili.

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

SKALITÉ. Po skolaudovaní diaľničného úseku D3 vlani v júni sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch, trvala výstavba štyri roky.

Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.

Práce na diaľnici ešte nekončia

„V tomto roku je potrebné ešte dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval Martin Guzi z NDS.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Novú zastávku v Kysuckom Novom Meste podmieňujú peniaze, zatiaľ nie sú Čítajte 

Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v Centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k Zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch.

„Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.

Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“

„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.

Prečítajte si tiež: Vodiči osobných áut na D3 Svrčinovec - Skalité platiť nemusia Čítajte 

Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavnou funkciou tohto, viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky.

Most je najvyšší v strednej Európe

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.

SkryťVypnúť reklamu

Trasovanie a výstavba diaľnice boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE, ŽE:

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

BUDE VÁS ZAUJÍMAŤ:

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)

Počet odpočívadiel: 1 (Čierne)

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 891
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 029
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 8 872
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 7 531
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 380
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 288
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 827
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 833

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  2. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  6. Petronela Čellárová: Stále neverím
  7. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  8. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 785
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 18 350
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 559
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 796
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 636
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 366
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 829
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 327
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Tatran rozhodol už v prvom polčase.

„Uvidíme, či nás potrápia,“ žmurkol s humorom šéf Turzovky Ladislav Hejčík.


13 h
Stanislav Baláž.

Muž je nezvestný od 18. júla.


SITA 24 h
V zime do týždňa, v lete si na montáž klimatizácie počkáte mesiac.

V lete sa ľudia spamätajú, až keď sa roztápajú v domoch a bytoch, na klimatizáciu sa čaká aj mesiac.


9. aug
Chýbajúce preichody pre chodcov sú mätúce najmä pre šoférov, ktorí lokalitu nepoznajú.

V Čadci začali s nástrekom.


9. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najstaršie sú z obdobia zhruba päťtisíc rokov pred naším letopočtom.


18 h

Má ísť do väzenia.


SITA 9. aug

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


9. aug

Do motocykla zozadu narazilo auto. Zasahoval záchranársky vrtuľník. Pacient je v umelom spánku.


23 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  2. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  6. Petronela Čellárová: Stále neverím
  7. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  8. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 785
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 18 350
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 559
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 796
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 636
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 366
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 829
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 327
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu