Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Diaľnicu skolaudovali, ďalšie práce si však žiadajú milióny eur navyše

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Bolo však potrebné zvýšiť nielen jeho bezpečnosť, ale i technologický stav. Vyžiadalo si to a vyžiada ďalšie milióny. Práce ešte neskončili.

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

SKALITÉ. Po skolaudovaní diaľničného úseku D3 vlani v júni sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch, trvala výstavba štyri roky.

Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.

Práce na diaľnici ešte nekončia

„V tomto roku je potrebné ešte dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval Martin Guzi z NDS.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Novú zastávku v Kysuckom Novom Meste podmieňujú peniaze, zatiaľ nie sú Čítajte 

Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v Centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k Zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch.

„Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.

Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“

„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.

Prečítajte si tiež: Vodiči osobných áut na D3 Svrčinovec - Skalité platiť nemusia Čítajte 

Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavnou funkciou tohto, viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky.

Most je najvyšší v strednej Európe

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.

Skryť Vypnúť reklamu

Trasovanie a výstavba diaľnice boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE, ŽE:

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

BUDE VÁS ZAUJÍMAŤ:

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)

Počet odpočívadiel: 1 (Čierne)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj matematika sa dá skrotiť
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 26 850
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 819
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 083
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 664
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 624
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 477
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 065
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 807
  9. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 776
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Zanedbaný prameň premenili na kúzelnú studničku.

Prvý z troch minerálnych prameňov Vojtovského kopca dostal novú tvár.

obnovený Vojtovský prameň

Pochválil ich prvoligový tréner. Pečovský pýtal menej ako amatéri

Kysucký klub vedie štvrtú ligu aj vďaka bývalému reprezentantovi.

Viktor Pečovský (vpravo) bol veľkým lákadlom pre fanúšikov nielen z Makova.
STĹPČEK

Medik pomáhajúci čadčianskej nemocnici: Antigénové testy majú svoj význam

Ak si niekto predstavuje, že za COVID-19 pozitívnym pacientom s ťažkým priebehom sa ukrýva len osemdesiatročný starček, žije vo veľkom omyle a prosím ho, aby sa vrátil do reality.

Maľbou poďakovali ľuďom v prvej línii, sami potrebujú pomôcť

Múr opustenej budovy nesie od minulého týždňa záznam o tom, akú dobu žijeme. Pandémia často núti ľudí v prvej línii siahnuť na dno síl. Za to im patrí vďaka. Pomocnú ruku prinášajú aj dobrovoľníci.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Záchranné zložky pomáhali pri dvoch vážnych dopravných nehodách v okrese Prievidza

Nehoda medzi obcou Nedožery-Brezany a Prievidzou skomplikovala dopravu v Prievidzi aj Bojniciach.

Už ste čítali?