Štvrtok, 22. apríl, 2021 | Meniny má SlavomírKrížovkyKrížovky

Diaľnicu skolaudovali, ďalšie práce si však žiadajú milióny eur navyše

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Bolo však potrebné zvýšiť nielen jeho bezpečnosť, ale i technologický stav. Vyžiadalo si to a vyžiada ďalšie milióny. Práce ešte neskončili.

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

SKALITÉ. Po skolaudovaní diaľničného úseku D3 vlani v júni sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch, trvala výstavba štyri roky.

Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.

Práce na diaľnici ešte nekončia

„V tomto roku je potrebné ešte dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval Martin Guzi z NDS.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Novú zastávku v Kysuckom Novom Meste podmieňujú peniaze, zatiaľ nie sú Čítajte 

Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v Centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k Zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch.

„Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.

Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“

„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.

Prečítajte si tiež: Vodiči osobných áut na D3 Svrčinovec - Skalité platiť nemusia Čítajte 

Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavnou funkciou tohto, viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky.

Most je najvyšší v strednej Európe

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.

Skryť Vypnúť reklamu

Trasovanie a výstavba diaľnice boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE, ŽE:

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

BUDE VÁS ZAUJÍMAŤ:

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)

Počet odpočívadiel: 1 (Čierne)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  3. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  4. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  2. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  3. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  4. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  5. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  6. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  7. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  8. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  9. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  10. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 787
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 15 382
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 154
  4. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 113
  5. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 8 035
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 350
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 174
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 722
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 710
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 560
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Radovan Fujak, kapitán TJ Pokrok Stará Bystrica.

Dvadsaťtriročný kapitán TJ Pokrok Stará Bystrica verí, že výkony mužstva sa budú postupne zlepšovať.

24 h
Jednou zo zapojených škôl je Gymnázium, Hlinská 29 v Žiline.

Jednou zo zapojených škôl je Gymnázium, Hlinská 29 v Žiline, ktorá svoju účasť v programe slávnostne zakončí konferenciou vysielanou online dňa 27. apríla.

21. apr

Už takmer 25 rokov trvá výstavba diaľnice D3 v náročných úsekoch severného Slovenska. Pripomína tak trochu nekonečný príbeh, o ktorom sa budeme rozprávať v pondelok v LIVE diskusii o 18:00 hod.

21. apr
Absencia chodenia do školy si podľa psychologičky vyberá svoju daň.

Fungovať budú aj špeciálne školy a končiace ročníky stredných škôl.

21. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vážna nehoda sa stala dnes skoro ráno na R1 neďaleko Trnavy.

21. apr

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Na očkovanie prichádzali davy ľudí. Dnes oznámili, že vakcíny už nemajú.

21. apr

Trnava organizovala testovanie v tomto roku trinásť víkendov za sebou.

21. apr

Už ste čítali?