Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

"Smart" riešenia na Kysuciach musíme vnímať v rovine užitočnosti a udržateľnosti

Mobilita, integrovaná doprava v regióne, či ďalšie možnosti pre rozvoj smart technológií. Aj o tom je diskusná relácia Smart cities Kysuce s hosťami, medzi ktorými nechýbajú ani primátori miest.

Diskutujúci na podujatí MY s vami v Čadci. Zľava: Michal Kaliňák - hovorca ZMOS Slovensko,  Jozef Grapa - primátor mesta Krásno nad Kysucou, Milan Gura - primátor mesta Čadca, moderátor diskusie Branislav Koscelník, Jitka Boldová - manažérka spoločnosti TES Media, s. r. o. a Peter Pobeha 
- predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SAD.Diskutujúci na podujatí MY s vami v Čadci. Zľava: Michal Kaliňák - hovorca ZMOS Slovensko, Jozef Grapa - primátor mesta Krásno nad Kysucou, Milan Gura - primátor mesta Čadca, moderátor diskusie Branislav Koscelník, Jitka Boldová - manažérka spoločnosti TES Media, s. r. o. a Peter Pobeha - predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SAD. (Zdroj: František Ujházi)

12:03 Záver diskusie patril Michalovi Kaliňákovi, ktorý sa poďakoval spoločnosti Petit Press za zorganizovanie diskusie a dodal: "Jediné, čo potrebujeme, aby IT slúžilo nám, nie aby sme my slúžili jemu. SMART riešenia v regiónoch sú najmä o "smart" ľuďoch - a o ich spoločenskej zodpovednosti."

11:59 Ľubomír Janoška spomedzi zúčastnených hostí pridal svoj pohľad na miestny región: "Smart city nie sú len káble, je to budúcnosť. Smart región, smart city a smart obyvateľstvo.
Zatiaľ sme v dobrom regióne, máme prístup k veľkým mestám, k susedným krajinám, ale nemáme spojenie cestnou komunikáciou. V minulosti sme mali veľkú industrializáciu Kysúc, dnes tu máme montážnu dielňu Európy Hovorme o inteligentnej generácii, sústreďme sa na dostupnosť vzdelania, budovanie technologických centier, zamerajme sa v rámci SMART na inteligentné riešenia vzdelania našich detí."

SkryťVypnúť reklamu

11:51 Otázka z publika týkajúca sa inteligentných zastávok a aplikácií, ktoré by fungovali podobným spôsobom: "Nebolo by jednoduchšie zaviesť medzi študentov aplikácie namiesto toho, aby všade boli inteligentné zástavky?"

Odpovedá Peter Pobeha: "Inteligentné zastávky dodávame len na miesta, ktoré majú istú vyťaženosť. Je totiž rozdiel medzi mestom a mestskou aglomeráciou. Ako som spomínal, stredná generácia sa už naučila pracovať s našimi aplikáciami a chceme v tom pokračovať aj naďalej."

11:45 Jozef Grapa hovorí aj ďalšom spôsobe dopravy a tou je cyklodoprava: "Cyklodoprava sa u nás nesmierne ujala. Už vo štvrtok sa počas sezóny nedá kúpiť lístok na víkendový cyklobus. Ak to rozumne pospájame, ľudia radi využívajú integrované spôsoby dopravy a takto možno môžeme dostať ľudí z áut a z preplnených parkovísk do hromadnej dopravy."

SkryťVypnúť reklamu

11:42 Milan Gura: "Naši občania podľa prieskumov najviac chcú elektronizáciu služieb. Potom, žiadajú, aby boli cez SMS spoplatnené nielen cestovné lístky, ale napríklad aj tie parkovacie. Ďalšou požiadavkou sú napríklad "smart" semafóry, ktoré ukážu, ako dlho stojíme na križovatke či rôzne aplikácie."

11:29 Na Jitku Boldovú, manažérku spoločnosti TES Media, s. r. o., smerovala otázka, ako je budovaná sieť spoločnosti na Kysuciach. "Začínali sme ako telekomunikačný operátor v roku 2015, keď sa TES Media odčlenila od TES Slovakia. ,,Obecné siete sú v každej obci. 32 týchto sietí sme pospájali a je do nich distribuovaný signál z jednej hlavnej stanice, kde sa to produkuje. V každej malej lokalite distribuujeme kvalitnú službu. Zaviedli sme tiež infokanál - to bolo prvé naše videotextové vysielanie. Je to niečo ako powerpointová prezentácia, ktorú si vytvára obec, vysielaná ako samostatný kanál."

SkryťVypnúť reklamu

11:20 Jozef Grapa: "Kedysi ešte chodil zo Zborova autobus k železničnej stanici. Pred pár rokmi, po zavedení vlakovej dopravy pre študentov zadarmo, sa mnohí z tejto doliny sťažovali, že nemôžu využívať vlakovú dopravu zadarmo. Medzi vlakovou a autobusovou dopravou však bola konkurencia. Prečo by mal autobus vyložiť cestujúceho v Krásne na železničnej stanice, keď ho môže doviezť až do cieľa? Spolu so starostami z okolitých obcí sme tento problém riešili. Navyše, občan je nerád, keď musí cestovať dlho, nemá dobré spojenie, musí čakať na prípoj - smart technológie sú na to, aby s týmto pomohli. Dnes presne vieme, koľko cestujúcich nastúpi či vystúpi na tej-ktorej zastávke. Aj vďaka tomuto pri tomto pilotnom projekte stúpol počet cestujúcich. Ľudia chodia menej autami, vymenia ich za autobusy, sú uvoľnené parkoviská. Študenti môžu využívať vlaky zadarmo. Verím, že budeme v tomto pokračovať, mali sme vytypované aj úseky na Orave či v Rajeckej doline."

11:15 Branislav Koscelník načal otázku integrovanej dopravy na Kysuciach. Podľa Petra Pobehu je hlavným cieľom rýchle a dobré dochádzanie ľudí do škôl či do práce: "Stratégia budovania integrovaného dopravného systému v Žilinskom kraji stavia na tom, že ako prvé to zavedieme práve na Kysuciach. Práve vďaka vybudovanej železničnej doprave a možnosti prepojenia železničnej a autobusovej dopravy. Chceme vytvárať rýchle dopravné spojenia. V spolupráci s Krásnom nad Kysucou a VÚC sme vytvorili garantované dopravné spojenia pre cestujúcich z Bystrickej doliny vlakom smerom do Čadce i do Žiliny." Takéto spojenie malo svoje finančné výhody, prinieslo väčšiu dopravnú ponuku aj vyšší počet cestujúcich.

11:02 Do diskusie sa zapojil aj Peter Pobeha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SAD: "Všetci vieme, že v regióne Kysúc je doprava vážnym problém. Aby sme našim cestujúcim poskytovali kvalitné služby, tak pred piatimi rokmi sme do našich autobusov inštalovali GPS zariadenia."

Táto služba je užitočná nielen pre SAD, ale aj pre samotných cestujúcich: "Máme aplikácie pre cestujúcich, v ktorých si cestujúci vedia pozrieť, kde sa nachádza ich autobus či vyskladať si spojenie podľa toho, kde sa aktuálne nachádza. Priamo, od rodinného domu až po najbližšiu zastávku, v reálnom čase, od štartu cieľa až do konečného bodu."

Informoval aj o inteligentných zastávkach, prvá sa objavila v Krásne nad Kysucou: "Vďaka tabuli na takejto zastávke presne vieme, kedy autobus pôjde, či mešká a podobne. Denne sa na tejto zastávke objavia tisíce cestujúcich a my chceme v tomto pokračovať. Rovnako máme veľmi veľa autobusov vybavených WiFi pripojením, čo najmä mladí dnes už vnímajú ako samozrejmosť."

10:53 Milan Gura reaguje na otázku od čitateľa nášho online prenosu, či sa vyskytli také "smart projektov", ktoré sa nevydarili: ,,Pred piatimi rokmi bol veľký boom o informatizácií celého Slovenska. Vypracovali sme desiatky hodín na tieto projekty - priznám sa, o každom projekte mám perfektné informácie, ale o tomto projekte žiadne. Tu sme očakávali pomoc, v podobe investície do informatizácie mesta Čadca, chceli sme uľahčiť bežný kontakt s mestom. Naraz to padlo. Informatizácia sa zaviedla v niekoľkých krajských mestách, ale ďalej nič. Ideme teda vlastnou cestou. Vieme, kde občanov topánka tlačí, vieme, čo máme robiť."

10:50 "Mnohé obce si nedokážu zaplatiť perfektného právnika či ekonómku, nemajú na to. Je potrebné podporovať rozvoj ani nie "smart cities", ale skôr "smart regiónov" a vzájomnej spolupráce. Mestá hrajú dôležitú rolu pri tom, aby mohli výrazne pomáhať rozvoju regiónu a spolupráci medzi obcami," hovorí Kaliňák. Úspech je podľa neho nielen podeliť sa o úspech, ale aj o povinnosti. Tým by sa mohol naakumulovať istý ekonomický potenciál. Do spolupráce medzi obcami by sa malo zapojiť aj mesto.

10:46 Hovorca ZMOS-u Slovensko dodal: "My sme dnes niekde a stále sa chceme vyvíjať. Ak v Bratislave bude lavička s dvoma nabíjačkami na telefón, stále je to len lavička s nabíjačkami, nie "smart" lavička. "Smart" musíme vnímať v rovine "užitočné a "udržateľné"."

10:40 Michal Kaliňák o tom, ako to funguje na Slovensku: "Slovensko je "vidiecka krajina", veď 96 percent tvoria dediny - obce. Čiže ani spojenie "smart cities" nie je na Slovensku presné, len desať miest má viac ako 50 000 obyvateľov. Slovensko je ešte menšie ako Petrohrad. Musíme sa na "smart riešenia" pozerať optikou vidieckeho prostredia."

10:30 "Je nepríjemné, že občan musí stále chodiť s každým problémom na mesto, ale tu musí pomôcť aj štát. Snažíme sa napríklad o to, aby bol územný plán zdigitalizovaný. Pre nás ako mesto, je to veľká vec - taktiež chceme zdigitalizovať hrobové miesta či cesty - aká je to cesta, kto ju má v správe a podobne. Neoznačujeme to za SMART technológie, to je služba občanom. Snažíme sa, aby sme toto mesto urobili takým, v ktorom sa oplatí žiť."

10:26 Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa hovoril o inteligentných riešeniach, ktoré majú predovšetkým slúžiť občanom: "Smart" nie je nová záležitosť, predtým to bola modernizácia alebo úspora." Hovorí, že aj v Krásne nad Kysucou sa usporilo na verejnom osvetlení. ,,Chceme využiť nové technológie - máme verejné osvetlenie riadené cez satelit.

Ďalším príkladom je, keď k nám príde človek zaregistrovať si trvalý pobyt v meste. Máme individuálne obslužné miesto, kde si občan zadá - urobí mu výpis z obchodného registra, registra trestov - keď potrebuje niečo vybaviť, nemusí behať na poštu, na kataster, nemusí si brať deň voľna."

10:21 Na odpoveď Michala Kaliňáka reagovala Jitka Boldová, manažérka spoločnosti TES Media, s. r. o.: "Využitie dronov by možno malo väčší význam v prípade požiaru, všetko je o tom, či konkrétnej veci nájdeme vhodné využitie."

10:16 Moderátor Branislav Koscelník oslovil Michala Kaliňáka, hovorcu ZMOS Slovensko, s otázkou, ktorým smerom by samosprávy nemali ísť, čo nie je "smart".

Michal Kaliňák: "Jedna samospráva prezentovala drony, ktoré urobia foto čiernych stavieb vo vašej samospráve - znie to geniálne, je to technologická vychytávka, druhá vec je, čo ľudia ako koneční užívatelia využijú. Rád by som použil príklad z Medzilaboriec, kde pracovali s novými stĺpmi verejného osvetlenia. Nielenže mohli ušetriť na dodávkach elektrickej energie, ale mohli by to aj využiť napríklad na informačné tabule či iné veci. Pri inteligentných riešeniach ide o to, aby mala jedna vec viacero využití."

10:10 Ako prvý sa ujal slova Milan Gura, primátor mesta Čadca. Predstavil prvý "smart" projekt v meste, ktorým bolo zlepšenie verejného osvetlenia. Ďalším bolo šesť veľkých kontajnerov na sídliskách, vďaka ktorým sa ušetril priestor, pretože parkoviská v meste sú preplnené.

10:05 Moderátor diskusie Branislav Koscelník privítal zúčastnených a predstavil tému diskusie, ktorou sú "smart riešenia" v rôznych oblastiach na Kysuciach. Následne predstavil diskutujúcich hostí.

9:31 Diskutujúcimi hosťami sú: Jitka Boldová /manažérka spoločnosti TES Media, s. r. o., Milan Gura /primátor mesta Čadca/, Jozef Grapa (primátor mesta Krásno nad Kysucou/, Michal Kaliňák /hovorca ZMOS Slovensko/ a Peter Pobeha /predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SAD/.

9:30 Témy diskusnej relácie Smart cities Kysuce:

  • Smart cities na Kysuciach
  • Mobilita a integrovaná doprava
  • Možnosti pre rozvoj smart technológií

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 756
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 834
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 532
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 423
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 364
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 883
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 367
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 849

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  2. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  3. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  4. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  5. Viktória Holejová: Cigáni
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  8. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 990
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 700
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 045
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 601
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 935
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 102
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Adam Ďurica predviedol riadny rock´n´roll

Fanúšikmi zaplavený amfiteáter si užil po dvoch rokoch opäť výborné koncerty.


15 h
Kto z trojice v zostave chýba? Alebo ani jeden?

Kam na výlet v nedeľu poobede? Do dediny na futbal!


17 h
Unikátna lavička v KERICu

Oficiálne otvorenie unikátnej lavičky


22 h
Najviac postov obsadili hráči Kysuckého Nového Mesta. A to sa po jeseni do jedenástky vošiel len jeden!

Exkurzia menoslovom výnimočných.


2. júl

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  2. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  3. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  4. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  5. Viktória Holejová: Cigáni
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  8. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 990
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 700
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 045
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 601
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 935
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 102
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu