ČADCA. Počas mesiacov apríl a máj budú robiť diaľničiari v tuneloch pravidelný servis a kontroly. Dopravu presmerujú na súbežné cestné komunikácie. Horelický tunel odstavia v apríli od 13. (22. h) do 15. (22.h). Vodiči sa musia pripraviť aj na zatvorenie ďalších dvoch – Svrčinovec a Poľana v máji od 5. (8. h) do 8. (22. h).
Vodiči sú s takýmto riešením nespokojní
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) má na Slovensku v správe viacero jedno a dvojrúrových diaľničných tunelov, ktoré sa nachádzajú v intraviláne aj extraviláne obce. Vodiči si často kladú otázku, prečo nedokáže riešiť odstávky postupne. Čiže najprv uzavrieť jednu rúru, kde sa vykoná údržba pričom v druhej pôjde premávka a po dokončení prác sa jednoducho tento postup vymení.
Mohli by vraj ohroziť bezpečnosť ľudí
„Údržba si vyžaduje aj zásahy do technológie, ktoré ovplyvňujú premávku v dočasne obojsmernej tunelovej rúre, napr. výmenu technologických celkov po životnosti,“ hovorí o dôvodoch hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Vysvetľuje, že v prípade mimoriadnej udalosti v tunelovej rúre by verejnosť unikala cez tú, ktorá by bola v údržbe.
„Počas prác sa okrem umývania stavebných častí servisujú aj nestavebné technológie, ktoré sa nachádzajú v šachtách pod chodníkmi, hrozí teda pád unikajúcich osôb do šácht,“ argumentuje. Jedným z dôvodov, prečo neotvoriť jednu rúru je podľa nej presmerovanie dopravy a následne opätovné uzatvorenie pri odstraňovaní dopravného značenia, čo by vyvolalo neprimerané časové zdržanie a aj náklady. „Všetky plánované uzávery robíme v čase najnižšej intenzity, t.j. v noci alebo počas víkendov a sviatkov.“
Prečo inde áno a u nás nie?
Na otázku prečo to ide v západnej Európe a u nás nie odpovedá, že to záleží od rozhodnutia krajiny, či bude financovať údržbu tunela so zvýšenými nákladmi na jeho technologické vybavenie.

„To znamená, že niektoré technológie v našom jednosmernom dvojrúrovom tuneli by sme museli inštalovať dvakrát. Platí to nielen pri vybavení v etape výstavby, ale aj pri pravidelnej kompletnej obnove technológii s ohľadom na životnosť jednotlivých technologických celkov,“ vraví. Podľa jej slov to podmieňuje aj dĺžka obchádzkových trás pri uzatvorenom tuneli.
„V prípade Slovenska sú obchádzkové trasy len zopár kilometrov, preto je z ekonomického hľadiska nerentabilné, riešiť to spôsobom obojsmernej premávky. A to z dôvodu nielen vstupných, ale aj omnoho vyšších mesačných nákladov na prevádzku,“ dodáva.
SÚ JEDNORÚROVÉ
Tunel Horelica jednorúrový. Takisto aj Svrčinovec aj Poľana, čo znamená, že doprava v nich je obojsmerná. Dlhším z dvojice je Poľana s 893 m, Svrčinovec má dĺžku 409 m.
UZATVORIA TIETO TUNELY:
D2 - Tunel SITINA
6. 4. (od 22. h) – 7.4. (do 10. h)
7.4. (od 21. h) – 8.4. (do 9. h)
8.4. (od 22. h) – 9.4. (do 4.h) – REZERVA
13.4. (od 22. h) – 14.4. (do 10. h)
14.4. (od 22. h) – 15.4. (do 10. h) – REZERVA
D3 - Tunel HORELICA
13.4. (od 22. h) – 15.4. (do 22. h)
D1 - Tunel ŠIBENIK
21.4. (od 8. h) – 23.4. (do 17.h) - ľavá tunelová rúra, smer Žilina
21.4. (od 9. h) – 23.4. (do 18.h) - pravá tunelová rúra, smer Prešov
D1 - Tunel BÔRIK
27.4. (od 22. h) – 1.5. (do 12. h) - ľavá tunelová rúra, smer Žilina
27.4. (od 22. h) – 1.5. (do 15. h) - pravá tunelová rúra, smer Prešov
D3 - Tunely SVRČINOVEC, POĽANA
5.5. (od 8. h) – 8.5. (do 22. h)
D1 - Tunel BRANISKO
12.5. (od 8. h) – 15.5. (do 18. h)
D3 - Tunel POVAŽSKÝ CHLMEC
18.5. (od 22. h) - 23.5. (do 6.h)