Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Ako sa starať o svoje zdravie?

Svetový deň zdravia je vyhlásený Svetovou zdravotníckou organizáciou na 7. apríla. V tento deň sú všetky aktivity odbornej i laickej verejnosti sústredené na každoročne vyhlasovanú tému, ktorej bude Svetový deň zdravia venovaný. Téma, ktorá sa každý rok mení, upozorňuje  na určité aspekty zdravia, ktorým treba venovať aktuálne zvýšenú pozornosť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: rawpixel.com)

Témou Svetového dňa zdravia pre rok 2018 je: „Prevencia nadváhy a obezity“.

Nadváha a obezita – je nadmerné ukladanie tuku v tele, ktoré vzniká ako následok energetickej nerovnováhy medzi príjmom a výdajom energie. Je spojená so zníženým pocitom telesnej a duševnej pohody, so zvýšenou úmrtnosťou, chorobnosťou a sociálnou izoláciou.

Podľa najnovšieho výskumu má obezita súvis s 11 rôznymi typmi zhubných nádorov. Hneď po nefajčení, je udržiavanie priemernej hmotnosti druhá najdôležitejšia vec, o ktorú by sme sa mali všetci usilovať, ak chceme znížiť svoje riziko vzniku rakoviny. Ďalej sa obezita uplatňuje aj pri vzniku kardiovaskulárnych, metabolických, gynekologických alebo kožných ochoreniach a ochoreniach pohybového aparátu.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre určenie stupňa nadváhy a obezity sa najčastejšie používa hmotnostný index BMI (Body Mass Index) = hmotnosť v kilogramoch/ výška v metroch.

Typy obezity

Z hľadiska zdravotných rizík je dôležité nielen to, koľko tuku je v tele, ale aj jeho rozloženie. Ak je tuk uložený najmä na bruchu a hrudníku, ide o tzv. androidný typ obezity, kedy tvar tela pripomína jablko. Druhým typom, pri ktorom je tuk kumulovaný najmä na bokoch a stehnách je gynoidný typ obezity a telo pripomína tvar hrušky. Rizikovejší je androidný typ obezity, s uloženým tukom centrálne aj medzi brušnými orgánmi.

Výskyt nadváhy a obezity

Epidémia (až pandémia) obezity je jedným z najvýznamnejších celosvetových zdravotníckych problémov. Etiológia obezity je multifaktorálna, hlavná príčina spočíva v prevahe energetického príjmu nad energetickým výdajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Celosvetový výskyt obezity sa medzi rokmi 1980 a 2014 viac ako zdvojnásobil. V roku 2014 39 % mužov a 40 % žien vo veku 18+ rokov malo nadváhu (BMI ≥25 kg/m2) a 11 % mužov a 15 % žien malo obezitu (BMI ≥30 kg/m2). Teda takmer dve miliardy dospelých na celom svete má nadváhu, a z nich viac ako pol miliardy má obezitu. Čoraz častejšie sa s nadváhou, alebo obezitou stretávame u detí. V roku 2014 malo nadváhu alebo obezitu 41 miliónov detí mladších ako 5 rokov, čo predstavuje nárast v priebehu 15 rokov o 11 miliónov.

Prevencia vzniku nadváhy a obezity

Účinná prevencia vzniku obezity predstavuje zásah do životného štýlu. V prípade detí je zameraná na edukáciu o zdravom životnom štýle, výchove k pohybu a športu alebo k dietologickej výchove (napr. obmedzenie stravovania vo fast foode). Preventívne opatrenia u dospelých sú podobné ako u detí, prevencia obezity spočíva v pravidelnom pohybe, zdravej výžive a úprave stravovacích návykov.
Pravidelná telesná aktivita má celý rad pozitívnych účinkov. Odporúčaná dávka pohybu, ktorá prináša zdravotné benefity podľa WHO je:
- 10 000 krokov denne; plus 30 minút stredne intenzívnej vytrvalostnej aktivity >5x týždenne (alebo 1 hodina intenzívnej vytrvalostnej aktivity 3-krát týždenne, prípadne priemerná kombinácia stredne intenzívnej a intenzívnej vytrvalostnej aktivity); optimálne v kombinácii so silovým tréningom 2 – 3x týždenne.

Skryť Vypnúť reklamu

Desatoro zdravého taniera:

  1. Stravujte sa pravidelne, aspoň 5x denne.
  2. Znižujte postupne príjem soli na 5 gramov denne.
  3. Obmedzte konzumáciu jedál a nápojov s pridaným cukrom.
  4. Denne konzumujte ovocie i zeleninu (5 porcií).
  5. Denne vypite aspoň 2 litre tekutín, uprednostňujte pitnú vodu a nesladené nápoje.
  6. Jedzte viac vlákniny, celozrnného pečiva, cestovín a celozrnných obilnín.
  7. Nahraďte stužené tuky (napr. margaríny) panenskými rastlinnými olejmi (napr. slnečnicovým, olivovým).
  8. Vyberajte si rôznorodé bielkoviny, ktoré zahŕňajú ryby, chudé mäso a hydinu, vajíčka, strukoviny, nesolené orechy a semená.
  9. Zvýšte príjem nízkotučného mlieka a mliečnych produktov ako sú mlieko, jogurty a syry.
  10. Vyberajte si menšie porcie jedla.

Zdravá výživa a pohyb nielen odďaľujú vznik nadváhy a obezity, čím predlžujú kvalitný život, ale zároveň dávajú človeku pocit subjektívnej pohody a spokojnosti. (Zdroj www.who.int, www.uvzsr.sk)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 310
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 527
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 777
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 949
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 628
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 805
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 729
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 589
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obezita a nadváha

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Najlepší strelec šiestej ligy hovoril o vydarenej jeseni. Prečo jeho tím vedie?

Anton Fekula nastrieľal v drese Radôstky trinásť gólov.

Anton Fekula (v červenom s loptou) v drese Spartaka Radôstka.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Bývalí majstri Slovenska sa spojili s mladými chlapcami, cieľom je ďalší postup

Skúsených chalanov nebolo treba veľmi presviedčať, hovorí Ferdinand Straka.

Céčko MSK Čadca zvládlo prvý zápas so Zákopčím v zostave (zľava) Peter Krkoška, Ferdinand Straka, Pavol Jakubec a Michal Kapusta.

Dušičky, na aké si nikto nepamätá

Po iné roky tradične prichádzali na cintoríny aj Kysučania žijúci za hranicami, najmä v Česku. Tento rok majú Dušičky úplne inú podobu. Hranice sa zatvorili, no aj Slováci hroby svojich blízkych pre zákaz vychádzania navštevovať nemôžu.

V kysuckých obciach sa intenzívne venovali úpravám cintorínov. Inak tomu nebolo ani vo Vysokej nad Kysucou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?