Piatok, 22. február, 2019 | Meniny má Etela

Ako sa starať o svoje zdravie?

Svetový deň zdravia je vyhlásený Svetovou zdravotníckou organizáciou na 7. apríla. V tento deň sú všetky aktivity odbornej i laickej verejnosti sústredené na každoročne vyhlasovanú tému, ktorej bude Svetový deň zdravia venovaný. Téma, ktorá sa každý rok mení, upozorňuje  na určité aspekty zdravia, ktorým treba venovať aktuálne zvýšenú pozornosť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: rawpixel.com)

Témou Svetového dňa zdravia pre rok 2018 je: „Prevencia nadváhy a obezity“.

Nadváha a obezita – je nadmerné ukladanie tuku v tele, ktoré vzniká ako následok energetickej nerovnováhy medzi príjmom a výdajom energie. Je spojená so zníženým pocitom telesnej a duševnej pohody, so zvýšenou úmrtnosťou, chorobnosťou a sociálnou izoláciou.

Podľa najnovšieho výskumu má obezita súvis s 11 rôznymi typmi zhubných nádorov. Hneď po nefajčení, je udržiavanie priemernej hmotnosti druhá najdôležitejšia vec, o ktorú by sme sa mali všetci usilovať, ak chceme znížiť svoje riziko vzniku rakoviny. Ďalej sa obezita uplatňuje aj pri vzniku kardiovaskulárnych, metabolických, gynekologických alebo kožných ochoreniach a ochoreniach pohybového aparátu.

Pre určenie stupňa nadváhy a obezity sa najčastejšie používa hmotnostný index BMI (Body Mass Index) = hmotnosť v kilogramoch/ výška v metroch.

Typy obezity

Z hľadiska zdravotných rizík je dôležité nielen to, koľko tuku je v tele, ale aj jeho rozloženie. Ak je tuk uložený najmä na bruchu a hrudníku, ide o tzv. androidný typ obezity, kedy tvar tela pripomína jablko. Druhým typom, pri ktorom je tuk kumulovaný najmä na bokoch a stehnách je gynoidný typ obezity a telo pripomína tvar hrušky. Rizikovejší je androidný typ obezity, s uloženým tukom centrálne aj medzi brušnými orgánmi.

Výskyt nadváhy a obezity

Epidémia (až pandémia) obezity je jedným z najvýznamnejších celosvetových zdravotníckych problémov. Etiológia obezity je multifaktorálna, hlavná príčina spočíva v prevahe energetického príjmu nad energetickým výdajom.

Celosvetový výskyt obezity sa medzi rokmi 1980 a 2014 viac ako zdvojnásobil. V roku 2014 39 % mužov a 40 % žien vo veku 18+ rokov malo nadváhu (BMI ≥25 kg/m2) a 11 % mužov a 15 % žien malo obezitu (BMI ≥30 kg/m2). Teda takmer dve miliardy dospelých na celom svete má nadváhu, a z nich viac ako pol miliardy má obezitu. Čoraz častejšie sa s nadváhou, alebo obezitou stretávame u detí. V roku 2014 malo nadváhu alebo obezitu 41 miliónov detí mladších ako 5 rokov, čo predstavuje nárast v priebehu 15 rokov o 11 miliónov.

Prevencia vzniku nadváhy a obezity

Účinná prevencia vzniku obezity predstavuje zásah do životného štýlu. V prípade detí je zameraná na edukáciu o zdravom životnom štýle, výchove k pohybu a športu alebo k dietologickej výchove (napr. obmedzenie stravovania vo fast foode). Preventívne opatrenia u dospelých sú podobné ako u detí, prevencia obezity spočíva v pravidelnom pohybe, zdravej výžive a úprave stravovacích návykov.
Pravidelná telesná aktivita má celý rad pozitívnych účinkov. Odporúčaná dávka pohybu, ktorá prináša zdravotné benefity podľa WHO je:
- 10 000 krokov denne; plus 30 minút stredne intenzívnej vytrvalostnej aktivity >5x týždenne (alebo 1 hodina intenzívnej vytrvalostnej aktivity 3-krát týždenne, prípadne priemerná kombinácia stredne intenzívnej a intenzívnej vytrvalostnej aktivity); optimálne v kombinácii so silovým tréningom 2 – 3x týždenne.

Desatoro zdravého taniera:

  1. Stravujte sa pravidelne, aspoň 5x denne.
  2. Znižujte postupne príjem soli na 5 gramov denne.
  3. Obmedzte konzumáciu jedál a nápojov s pridaným cukrom.
  4. Denne konzumujte ovocie i zeleninu (5 porcií).
  5. Denne vypite aspoň 2 litre tekutín, uprednostňujte pitnú vodu a nesladené nápoje.
  6. Jedzte viac vlákniny, celozrnného pečiva, cestovín a celozrnných obilnín.
  7. Nahraďte stužené tuky (napr. margaríny) panenskými rastlinnými olejmi (napr. slnečnicovým, olivovým).
  8. Vyberajte si rôznorodé bielkoviny, ktoré zahŕňajú ryby, chudé mäso a hydinu, vajíčka, strukoviny, nesolené orechy a semená.
  9. Zvýšte príjem nízkotučného mlieka a mliečnych produktov ako sú mlieko, jogurty a syry.
  10. Vyberajte si menšie porcie jedla.

Zdravá výživa a pohyb nielen odďaľujú vznik nadváhy a obezity, čím predlžujú kvalitný život, ale zároveň dávajú človeku pocit subjektívnej pohody a spokojnosti. (Zdroj www.who.int, www.uvzsr.sk)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 432
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 17 172
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 676
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 921
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 208
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 250
  7. Štefánka by Pulitzer 5 071
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 776
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 577
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 927

Téma: Obezita a nadváha


Hlavné správy z My Kysuce

Pátranie po nezvestnom

V prípade možných info kontaktujte 0907 885 866, 0905 964 521 alebo políciu.

Lukáš Mackovčák.

Čadčan našiel krčah s pokladom vo svojej záhrade

Kysucké múzeum plánuje sprístupniť časť pokladu v radoľskom kaštieli. Ide o staré mince, ktoré sa našli v marci 2000 v Čadci-Horelici.

Časť pokladu vystavia v radoľskom kaštieli.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere povolania takmer dve desaťročia + FOTO

Ak ste žiakom základnej školy alebo rodičom končiaceho deviataka, ktorý sa stále nevie rozhodnúť, kam na strednú školu, prečítajte si náš report z burzy stredných škôl Expo kariéra Čadca 2019.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere toho správneho povolania už 19 rokov.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Peter Bárdy, šéf portálu, pre ktorý pracoval Ján Kuciak.

Práce sa budú týkať aj technologickej časti horelického tunela

Diaľničiari vyhlásili verejnú súťaž, celková odhadovaná hodnota zákazky na štyri roky predstavuje 1,37 milióna € bez DPH.

Služby sa budú robiť v dvoch etapách. Prvá sa týka technologickej časti tunela Horelica.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?