Pondelok, 19. november, 2018 | Meniny má Alžbeta

Ako sa starať o svoje zdravie?

Svetový deň zdravia je vyhlásený Svetovou zdravotníckou organizáciou na 7. apríla. V tento deň sú všetky aktivity odbornej i laickej verejnosti sústredené na každoročne vyhlasovanú tému, ktorej bude Svetový deň zdravia venovaný. Téma, ktorá sa každý rok mení, upozorňuje  na určité aspekty zdravia, ktorým treba venovať aktuálne zvýšenú pozornosť.

Ilustračné foto.(Zdroj: rawpixel.com)

Témou Svetového dňa zdravia pre rok 2018 je: „Prevencia nadváhy a obezity“.

Nadváha a obezita – je nadmerné ukladanie tuku v tele, ktoré vzniká ako následok energetickej nerovnováhy medzi príjmom a výdajom energie. Je spojená so zníženým pocitom telesnej a duševnej pohody, so zvýšenou úmrtnosťou, chorobnosťou a sociálnou izoláciou.

Podľa najnovšieho výskumu má obezita súvis s 11 rôznymi typmi zhubných nádorov. Hneď po nefajčení, je udržiavanie priemernej hmotnosti druhá najdôležitejšia vec, o ktorú by sme sa mali všetci usilovať, ak chceme znížiť svoje riziko vzniku rakoviny. Ďalej sa obezita uplatňuje aj pri vzniku kardiovaskulárnych, metabolických, gynekologických alebo kožných ochoreniach a ochoreniach pohybového aparátu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pre určenie stupňa nadváhy a obezity sa najčastejšie používa hmotnostný index BMI (Body Mass Index) = hmotnosť v kilogramoch/ výška v metroch.

Typy obezity

Z hľadiska zdravotných rizík je dôležité nielen to, koľko tuku je v tele, ale aj jeho rozloženie. Ak je tuk uložený najmä na bruchu a hrudníku, ide o tzv. androidný typ obezity, kedy tvar tela pripomína jablko. Druhým typom, pri ktorom je tuk kumulovaný najmä na bokoch a stehnách je gynoidný typ obezity a telo pripomína tvar hrušky. Rizikovejší je androidný typ obezity, s uloženým tukom centrálne aj medzi brušnými orgánmi.

Výskyt nadváhy a obezity

Epidémia (až pandémia) obezity je jedným z najvýznamnejších celosvetových zdravotníckych problémov. Etiológia obezity je multifaktorálna, hlavná príčina spočíva v prevahe energetického príjmu nad energetickým výdajom.

Celosvetový výskyt obezity sa medzi rokmi 1980 a 2014 viac ako zdvojnásobil. V roku 2014 39 % mužov a 40 % žien vo veku 18+ rokov malo nadváhu (BMI ≥25 kg/m2) a 11 % mužov a 15 % žien malo obezitu (BMI ≥30 kg/m2). Teda takmer dve miliardy dospelých na celom svete má nadváhu, a z nich viac ako pol miliardy má obezitu. Čoraz častejšie sa s nadváhou, alebo obezitou stretávame u detí. V roku 2014 malo nadváhu alebo obezitu 41 miliónov detí mladších ako 5 rokov, čo predstavuje nárast v priebehu 15 rokov o 11 miliónov.

Prevencia vzniku nadváhy a obezity

Účinná prevencia vzniku obezity predstavuje zásah do životného štýlu. V prípade detí je zameraná na edukáciu o zdravom životnom štýle, výchove k pohybu a športu alebo k dietologickej výchove (napr. obmedzenie stravovania vo fast foode). Preventívne opatrenia u dospelých sú podobné ako u detí, prevencia obezity spočíva v pravidelnom pohybe, zdravej výžive a úprave stravovacích návykov.
Pravidelná telesná aktivita má celý rad pozitívnych účinkov. Odporúčaná dávka pohybu, ktorá prináša zdravotné benefity podľa WHO je:
- 10 000 krokov denne; plus 30 minút stredne intenzívnej vytrvalostnej aktivity >5x týždenne (alebo 1 hodina intenzívnej vytrvalostnej aktivity 3-krát týždenne, prípadne priemerná kombinácia stredne intenzívnej a intenzívnej vytrvalostnej aktivity); optimálne v kombinácii so silovým tréningom 2 – 3x týždenne.

Desatoro zdravého taniera:

  1. Stravujte sa pravidelne, aspoň 5x denne.
  2. Znižujte postupne príjem soli na 5 gramov denne.
  3. Obmedzte konzumáciu jedál a nápojov s pridaným cukrom.
  4. Denne konzumujte ovocie i zeleninu (5 porcií).
  5. Denne vypite aspoň 2 litre tekutín, uprednostňujte pitnú vodu a nesladené nápoje.
  6. Jedzte viac vlákniny, celozrnného pečiva, cestovín a celozrnných obilnín.
  7. Nahraďte stužené tuky (napr. margaríny) panenskými rastlinnými olejmi (napr. slnečnicovým, olivovým).
  8. Vyberajte si rôznorodé bielkoviny, ktoré zahŕňajú ryby, chudé mäso a hydinu, vajíčka, strukoviny, nesolené orechy a semená.
  9. Zvýšte príjem nízkotučného mlieka a mliečnych produktov ako sú mlieko, jogurty a syry.
  10. Vyberajte si menšie porcie jedla.

Zdravá výživa a pohyb nielen odďaľujú vznik nadváhy a obezity, čím predlžujú kvalitný život, ale zároveň dávajú človeku pocit subjektívnej pohody a spokojnosti. (Zdroj www.who.int, www.uvzsr.sk)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  6. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  7. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  8. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  9. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  10. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 669
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 569
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 283
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 793
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 784
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 4 197
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 190
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 180
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 725
  10. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 470

Téma: Obezita a nadváha


Hlavné správy z My Kysuce

Ako jeden e-mail zmení život: Strach zo zubára dostal na frak

"Kde máš zuby ... to teda vyzeráš ... radšej sa nesmej .." To sú len tie menej príjemné poznámky na adresu "úsmevu" ženy v najlepších rokoch z malej dedinky pri Galante.

Miloš Roman velí kanadskému bodovaniu Vancouveru Giants

Kysučan nazbieral desať gólov a rovnaký počet prihrávok.

Z Likavky doviezli tri zlaté a dva strieborné kovy

Zverenci Miroslava Škrobiana suverénne triumfovali aj v súťaži družstiev.

Horeličania navštívili Kysuckú knižnicu v Čadci

Začiatkom októbra sme sa vybrali navštíviť Kysuckú knižnicu v Čadci. Boli sme plní očakávania, čo si pre nás pracovníčky pripravili.

Predviedli svoje umenie na Žilinskom Oskarovi

Vo štvrtok 11. októbra sa konal už 14. ročník krajskej súťažnej prehliadky dramatického, hudobného, speváckeho a tanečného umenia klientov zariadení sociálnych služieb pod názvom „Žilinský Oskar 2018“.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dom v centre Nitry zdobí veľká maľba

Na radnici nie sú proti maľbám na budovách. Nesmú však pôsobiť rušivým dojmom.

V dohrávanom zápase šok na štadióne v Prievidzi

Veľké prekvapenie sa zrodilo v zápase medzi Prievidzou a Hlohovcom.

Minerálne pramene pri Trenčíne sú znečistené

Hygienici našli vo vodách dvoch kyseliek z okolia Trenčína fekálne baktérie.

Za založenie Fiľakovského hradu môže pastiersky pes

Dejiny hradu vo Fiľakove sú opradené viac než desiatkou povestí.

Vybrali SME

Už ste čítali?