Králová šéfuje rozhodcom, jej otec si ale stupienok nevybaví

Královci zbierajú úspechy v kategórii Promodified.

Aj posádka z Kysúc sa občas musí vysporiadať s pádmi do blata.Aj posádka z Kysúc sa občas musí vysporiadať s pádmi do blata. (Zdroj: SLOVENSKÝ OFFROADTRIAL.SK)

Kysučan Róbert Král riadi slovenský offroďácky konvoj, je úradujúcim majstrom Európy vo svojej kategórii a v strede prázdnin trieli na ďalší Eurotrial – ako inak – s celou rodinou.

Na prelome mesiacov sa v Snowlande Valčianska dolina konali majstrovstvá Českej a Slovenskej republiky v offroadtriale, odkiaľ si Král priniesol prvenstvo v kategórii Promodified, ktorú jazdí. Spolujazdkyňu mu robí mladšia dcéra Monika.

Na Slovensku je nepopierateľná komunita okolo dvadsiatich nadšencov offroadtrialu, ktorá vie získať pekný výsledok aj na európskej úrovni. O jazdení trialu sme hovorili s Královou staršou dcérou Alžbetou. Tá v štruktúre slovenského offroadu vzala na seba pozíciu hlavného rozhodcu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trubkový rám, ohňovzdorné kombinézy, parkovacia brzda, schopná zastaviť vozidlo so sklonom aspoň 16 stupňov. Technických podmienok je v offroade toľko, že tento šport zďaleka nie je len o pádoch do blata v otvorenom aute. „Jazdenie terénnych áut pomedzi bránky, ktoré postavia komisári, je o zručnosti vodiča. Za cúvanie, dotyk či zvalenie brány sa rátajú jazdcom trestné body,“ vysvetľuje Králová a dodáva, že čas na sekciu určuje hlavný komisár podľa toho, ako vyhodnotí náročnosť trate.

Načítavam video...

Slovenský offroadtrial rozlišuje sedem kategórií terénnych áut, podľa toho, ako sú vozidlá upravené. Soft je najľahšia kategória. Králová žartuje, že softové sekcie sa môžu jazdiť aj na Fabii, ak jej jazdcovi nie je ľúto.

„Do Soft špeciál pustíme hocikoho, komu už je soft ľahký, ale ešte sa necíti na tie ozajstné kategórie,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Ozajstné kategórie Original, Standard, Modified, Promodified a Prototyp sa medzi sebou líšia úpravou vehiklov. „Do kategórie Original patria originálne autá bez úprav, len musia mať bezpečnostné pásy a bezpečnostný rám, ktorý auto chráni, keď sa prevráti. Pevný rám drží auto pokope, posádku nepripučí strecha,“ vysvetľuje hlavná komisárka.

Jej otec jazdí kategóriu Promodified, po ktorej náročnejšie trasy jazdia už len Prototypy. Zatiaľ čo Promodified stále musí pripomínať auto, aj keď je skonštruované z viacerých vozidiel a inak vylepšené, Prototyp môže pripomínať malý transformer a môžu sa mu samostatne natáčať zadné kolesá.

Hoci Králová šéfuje rozhodcom, jej otec si stupienok nevybaví. Na pretekoch sa jazdí pätnásť sekcií, každú kontrolujú iní rozhodcovia. Jazdci majú zväčša 5 – 6 minút na to, aby prešli štyri brány v správnom poradí, nezacúvali si do vlastnej brány a pokorili náročné stúpania či klesania, blato, vodu, kamene a prekážky.
Offroadtrial sa jazdí v každom počasí a vyhráva ten, kto má najmenej trestných bodov. Do hôr či do kameňolomu si offroaďáci po zime vybiehajú v marci či apríli.

SkryťVypnúť reklamu

Do roka sa koná minimálne sedem pretekov, sezóna má dve prestávky: zimu a leto, kedy sa koná Eurotrial.

Stále platí, že offroadtrial je finančne pomerne náročný koníček, ide najmä o udržiavanie a servis áut. Králová však hovorí, že prihlásiť sa môže každý, kto má terénne auto: „Spravíme technickú prehliadku auta, zaradíme ho do kategórie, zaplatí sa štartovné.“

Slovenský offroadtrial zatiaľ nemá kvalifikáciu a to isté platí pri účasti na Eurotriale. Zo Slovenska jazdí každý, kto zaplatí štartovné: „Niektoré krajiny majú postupový systém, pričom do každej kategórie sa za krajinu môže prihlásiť iba 5 áut. U nás to tak nie je. Zo Slovenska boli minulý rok na Eurotriale v Anglicku tri posádky, všetky obsadili stupne víťazov.“

Tento rok sa Eurotrialu v španielskom Leóne 27. až 29. júla za Slovensko zúčastní len Král.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 451
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 879
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 576
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 661
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 482
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 663
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Stavba železnice na Kysuciach rastie ako z vody.

Modernizácia trate napreduje rýchlo.


Juraj Steiniger trénuje mladých atlétov a zároveň sa zúčastňuje veteránskych súťaží.

Vyhodená guľa sa mu zapáčila.


Najlepším strojárom sa stal Matej Mrmus (tretí zľava).

Matej Mrmus vyhral súťaž Zenit Skills.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu