Kysučan Róbert Král riadi slovenský offroďácky konvoj, je úradujúcim majstrom Európy vo svojej kategórii a v strede prázdnin trieli na ďalší Eurotrial – ako inak – s celou rodinou.
Na prelome mesiacov sa v Snowlande Valčianska dolina konali majstrovstvá Českej a Slovenskej republiky v offroadtriale, odkiaľ si Král priniesol prvenstvo v kategórii Promodified, ktorú jazdí. Spolujazdkyňu mu robí mladšia dcéra Monika.
Na Slovensku je nepopierateľná komunita okolo dvadsiatich nadšencov offroadtrialu, ktorá vie získať pekný výsledok aj na európskej úrovni. O jazdení trialu sme hovorili s Královou staršou dcérou Alžbetou. Tá v štruktúre slovenského offroadu vzala na seba pozíciu hlavného rozhodcu.
Trubkový rám, ohňovzdorné kombinézy, parkovacia brzda, schopná zastaviť vozidlo so sklonom aspoň 16 stupňov. Technických podmienok je v offroade toľko, že tento šport zďaleka nie je len o pádoch do blata v otvorenom aute. „Jazdenie terénnych áut pomedzi bránky, ktoré postavia komisári, je o zručnosti vodiča. Za cúvanie, dotyk či zvalenie brány sa rátajú jazdcom trestné body,“ vysvetľuje Králová a dodáva, že čas na sekciu určuje hlavný komisár podľa toho, ako vyhodnotí náročnosť trate.
Slovenský offroadtrial rozlišuje sedem kategórií terénnych áut, podľa toho, ako sú vozidlá upravené. Soft je najľahšia kategória. Králová žartuje, že softové sekcie sa môžu jazdiť aj na Fabii, ak jej jazdcovi nie je ľúto.
„Do Soft špeciál pustíme hocikoho, komu už je soft ľahký, ale ešte sa necíti na tie ozajstné kategórie,“ dodáva.
Ozajstné kategórie Original, Standard, Modified, Promodified a Prototyp sa medzi sebou líšia úpravou vehiklov. „Do kategórie Original patria originálne autá bez úprav, len musia mať bezpečnostné pásy a bezpečnostný rám, ktorý auto chráni, keď sa prevráti. Pevný rám drží auto pokope, posádku nepripučí strecha,“ vysvetľuje hlavná komisárka.
Jej otec jazdí kategóriu Promodified, po ktorej náročnejšie trasy jazdia už len Prototypy. Zatiaľ čo Promodified stále musí pripomínať auto, aj keď je skonštruované z viacerých vozidiel a inak vylepšené, Prototyp môže pripomínať malý transformer a môžu sa mu samostatne natáčať zadné kolesá.
Hoci Králová šéfuje rozhodcom, jej otec si stupienok nevybaví. Na pretekoch sa jazdí pätnásť sekcií, každú kontrolujú iní rozhodcovia. Jazdci majú zväčša 5 – 6 minút na to, aby prešli štyri brány v správnom poradí, nezacúvali si do vlastnej brány a pokorili náročné stúpania či klesania, blato, vodu, kamene a prekážky.
Offroadtrial sa jazdí v každom počasí a vyhráva ten, kto má najmenej trestných bodov. Do hôr či do kameňolomu si offroaďáci po zime vybiehajú v marci či apríli.
Do roka sa koná minimálne sedem pretekov, sezóna má dve prestávky: zimu a leto, kedy sa koná Eurotrial.
Stále platí, že offroadtrial je finančne pomerne náročný koníček, ide najmä o udržiavanie a servis áut. Králová však hovorí, že prihlásiť sa môže každý, kto má terénne auto: „Spravíme technickú prehliadku auta, zaradíme ho do kategórie, zaplatí sa štartovné.“
Slovenský offroadtrial zatiaľ nemá kvalifikáciu a to isté platí pri účasti na Eurotriale. Zo Slovenska jazdí každý, kto zaplatí štartovné: „Niektoré krajiny majú postupový systém, pričom do každej kategórie sa za krajinu môže prihlásiť iba 5 áut. U nás to tak nie je. Zo Slovenska boli minulý rok na Eurotriale v Anglicku tri posádky, všetky obsadili stupne víťazov.“
Tento rok sa Eurotrialu v španielskom Leóne 27. až 29. júla za Slovensko zúčastní len Král.