Streda, 24. apríl, 2019 | Meniny má Juraj

Slovák zlomil rekord na trati, kde je umením prísť do cieľa

Slovenský rekord vylepšil o vyše štyri a pol hodiny.

Andrej Maták.Andrej Maták.(Zdroj: ARCHÍV A.M.)

Odplávať 7,6 kilometra, na bicykli stráviť 360 kilometrov a zabehnúť dva maratóny naraz je niečo, čo drvivá väčšina z nás považuje za nemožné. Sú však ľudia, ktorým nerobí problém stráviť na trati vkuse vyše jedného dňa a tak ako iní chodia na ryby či na pivo, oni jednoducho zdolávajú extrémne náročné preteky.

Jedným z nich je aj 33-ročný Andrej Maták z Čadce, ktorý na prestížnom podujatí v Litve pokoril slovenský rekord v double ultratriatlone...

Koncom augusta ste sa zúčastnili svetového pohára v double ultratriatlone. Ako ste spokojný so svojím výkonom na tomto extrémne náročnom podujatí?

Článok pokračuje pod video reklamou

– Celkovo som dosiahol sedemnáste miesto, v kategórii som skončil na štvrtej pozícii. Ultratriatlonu sa venujeme dvaja na Slovensku. Čo sa týka double triatlonu, skúsil som ho vôbec prvýkrát a zvládol som ho nad svoje očakávania. Mojím cieľom, tak ako u množstva pretekárov, ktorí sa odvážia na túto trať, bolo prísť do cieľa. Limit na doubletriatlon v Litve bol 35 hodín a vzhľadom na to, že som preteky dokončil v čase 28:36:18 h, môžem vyjadriť len a len spokojnosť.

Prečítajte si tiež: Mali hlavy v smútku! Diváci by si zaslúžili penalty, zhodujú sa futbalisti Čierneho

Ktorý úsek sa vám vydaril najviac, ktorý, naopak, najmenej?

– Plávať sa vždy snažím s rozumom, nakoľko ma ešte čakajú dve disciplíny. Som bývalý cyklista, a tak na bicykli si najviac psychicky oddýchnem. Počas behu sa snažím stratiť čo najmenej. V Litve som podal na každom úseku porovnateľné výkony. Počas cyklistického úseku pršalo zhruba 60 kilometrov, čo bolo náročné na psychiku. Keď je človek mokrý a ešte má pred sebou 230 kilometrov, nie je to jednoduché. Paradoxne, najlepšie časy som dosahoval na behu niekoľko kilometrov pred cieľom.

Ako si vysvetľujete, že v závere tak náročných pretekov ste boli najrýchlejší?

– Možno to bol pocit eufórie z konca pretekov, možno potrebujem 28 hodín, aby som sa rozcvičil (smiech). Je ťažké jednoznačne určiť príčinu, ale tri alebo štyri kilometre pred koncom som mal najlepší medzičas na bežeckom úseku.

Slovenský rekord ste zlepšili o vyše štyri a pol hodiny. Musí to byť skvelý pocit. Súhlasíte?

– Ani som o tom nevedel. Juraj z Čiech, ktorý mi svojimi skúsenosťami a radami pomohol v zdolaní môjho premiérového ultratriatlonu, mi po pretekoch gratuloval k slovenskému rekordu. V tom momente som ani nechápal, čo hovorí. IUTA (International Ultra Triathlon Association) eviduje rekordy jednotlivých krajín, kategórií, jednoducho si na tieto štatistiky potrpí. A tak som začal pátrať po internete a zistil som, že kolega z Čiech mal pravdu a dosiahol som o vyše štyri a pol hodiny lepší čas ako doterajšie slovenské maximum. Mne o nejaký rekord v žiadnom prípade nešlo, ani som o ňom nevedel. Ale tak to býva, niekedy je lepšie nevedieť (smiech).

Na trati ste boli celkovo vyše dňa. Kedy a ako ste oddychovali, mali ste aj nejakú prestávku?

– Všetko prebiehalo viac-menej za jazdy. Dokopy aj s prezliekaním som mal prestávku asi do pol hodiny.

To je veľmi málo na to, aby ste načerpali nové sily, prípadne sa najedli. Kedy ste teda stíhali jesť či piť?

– Počas pretekov. Vedieť, kedy si človek môže dopriať kratšiu pauzu, je o skúsenostiach. Inak to všetko prebieha za pochodu. Každý pretekár je úplne iný, zvyknutý na iné veci a v inom poradí. Ja osobne napríklad neznášam energetické gély, je to pre mňa to posledné, čo by som si dal na doplnenie energie. Naopak, dával som si gumené cukríky, obložené žemličky so šunkou a syrom. Pil som najmä kolu, riedenú s vodou, či iontové nápoje, ktoré sú bohaté na minerály ako vápnik a horčík.

Gumené cukríky?

– Áno, presne tak. Telo potrebuje do seba dostať to, čo mu chutí, na čo je zvyknuté. Nie je dobré experimentovať s novinkami. Ja mám rád gumené cukríky. Priateľka, ktorá mi pomáhala na trati, mi ponúkala rôzne varianty a ja som si len vybral.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5HCW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5HCW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  1. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  2. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  3. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  4. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  5. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Women in business
  9. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  10. Bim Challenge 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 841
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 157
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 435
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 948
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 581
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 327
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 259
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 281
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 953
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 607

Téma: Triatlon


Hlavné správy z My Kysuce

Folkloristka: Zaznamenávanie piesní a zvykov trvá roky

Mačuhová vedie v Oščadnici tri generácie folkloristov.

Veronika Mačuhová

MY Kysucké noviny opäť s množstvom zaujímavostí

MY Kysucké noviny určite ani tentokrát nesklamú svojich čitateľov. Prinášajú množstvo informácií z regiónu, zaujímavostí, nechýbajú ani súťaže.

Kavuliak: Pre nepresvedčivé výkony končím v Skalitom na pozícii trénera

Po zápase s Višňovým neskrýval spokojnosť tréner Oščadnice Michal Gončár.

Štefan Kavuliak, tréner TJ Slovan Skalité.

Sú Kysuce moderný región? Na túto tému diskutovali v Čadci

Na tému Smart Cities diskutovalo osem fundovaných spíkrov.

Pozvánka na tradičný Beh na Vrchrieku

Bežecké podujatie napíše 14. kapitolu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 10:55

Auto na streche, prevrátený kamión. Cesta bola pre vážnu nehodu hodiny uzavretá

Vážna dopravná nehoda sa stala pred horským priechodom Biela hora.

Policajti sa ospravedlnili Michaele, ktorú počas zákroku dokopali

Krajský súd odsúdil troch expolicajtov na podmienečné tresty odňatia slobody.

Pustý hrad má mať novú turistickú atrakciu

Vláčik k nám prišiel z Anglicka. Predtým brázdil cesty vo svojej rodnej krajine.

Najdlhší krytý most na Slovensku budú opravovať, poznačil ho vek

Kolonádový most spája Piešťany s Kúpeľným ostrovom.

Vybrali SME

Už ste čítali?