Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Ako predchádzať stresu? Poradíme vám

Tematika stresu sa dnes týka takmer každého z nás. Možno sa domnievať, že je to tak, lebo „doba je už taká“. Urobiť čo najviac a urobiť to čo najrýchlejšie – sú dve časté požiadavky kladené na človeka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Fotolia)

Stres sa objaví, keď máte pocit, že sa neviete vyrovnať s istými požiadavkami, výzvami či udalosťami vo svojom živote.

V malých dávkach môže byť stres prospešný – dáva človeku pocit energie na zvládnutie prekážky, stimuluje ho k vyššiemu výkonu, podporuje látkovú výmenu, hormonálne zabezpečenie, tvorivosť a robí človeka ostražitejším.

Ale ak je človek pod vplyvom stresu dlhodobo, môže sa to prejaviť na duševnom i fyzickom zdraví. Stres má významnú úlohu pri vzniku hypertenzie či infarktu, tiež sa môže podieľať na vzniku a urýchlení rozvoja psychických ochorení (úzkostných porúch a depresií) a svoju úlohu zohráva aj pri vzniku imunitných ochorení či obezity.

Skryť Vypnúť reklamu

Príčiny stresu

Príčin stresu je mnoho. Krátkodobý stres môže spôsobiť hádka s partnerom či manželom alebo meškanie autobusu, dlhodobý stres spôsobujú najmä finančné problémy alebo problémy v práci. Dokonca aj šťastné udalosti ako vlastná svadba či tehotenstvo môžu na človeka pôsobiť stresujúco. Najčastejšie stresujúce životné udalosti sú:

  • smrť manžela/manželky, úmrtie blízkeho rodinného príslušníka/priateľa,
  • rozvod, rozpad manželstva, rozchod s partnerom,
  • strata zamestnania,
  • odchod do dôchodku,
  • vlastný vážny úraz alebo choroba,
  • vlastná svadba,
  • tehotenstvo,
  • odpykávanie trestu vo väzení

Príznaky stresu

Každý organizmus reaguje na stres inak. Najčastejšie sa stres prejaví nasledovne:

  • nechutenstvo, človek neje, alebo, naopak – je príliš veľa,
  • nedostatok energie, nadmerná únava, pocit únavy hneď ráno po zobudení,
  • pocit, že nemáte kontrolu nad svojou situáciou,
  • zábudlivosť, nedostatok pozornosti,
  • nízke sebavedomie,
  • hnevlivosť,
  • podráždenosť,
  • záchvaty paniky,
  • prudké a výrazné zmeny nálad,
  • problémy so spánkom,
  • hnačky a bolesti brucha,
  • podráždený žalúdok,
  • búšenie srdca, bolesť alebo zvieranie za hrudnou kosťou,
  • bolesti hlavy, bolesti chrbta a iné nešpecifikované bolesti.

Vyššie uvedené symptómy môžu tiež byť príznakmi úzkosti či depresie (ktoré môžu byť spôsobené dlhodobým stresom).

Skryť Vypnúť reklamu

Ako predchádzať stresu

Vyhnúť sa stresu v dnešnom hektickom spôsobe života je nemožné, ale existuje niekoľko spôsobov, ako ho minimalizovať. Nasledujúce rady Vás síce nezbavia stresu v živote, ale môžu Vám pomôcť, ako ho lepšie zvládať.

1. Cvičenie a spánok: ľudia trpiaci stresom zanedbávajú telesné cvičenie a majú problémy so spánkom. Práve hlboký bezsenný spánok najlepšie obnoví energiu človeka a u dospelého človeka by mal spánok trvať aspoň 7 hodín. Pohybová aktivita je na nespavosť najlepším prostriedkom. Tí, ktorí sa pravidelne venujú pohybovej aktivite, ľahšie zaspávajú a majú hlbší spánok. Najlepšie cvičenie je také, pri ktorom sa zapája do činnosti čo najväčší počet svalových skupín a je potrebné dodržiavať zásady pravidelnosti a intenzity (cvičiť tak, aby sme sa unavili, aktivita by však nemala byť nadmerná a treba prihliadať na limity jednotlivých vekových kategórií). Vhodný je beh, rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

2. Dostatočný oddych a relax: aby sa organizmus vyrovnal so všetkým stresom a napätím, potrebuje sa hlavne poriadne zregenerovať. Preto je dôležitý nielen kvalitný a dostatočný spánok, ale aj relax, pri ktorom si vyčistíme hlavu. Ideálne sú prechádzky do prírody, na čerstvom vzduchu, ale aj ostatné činnosti, pri ktorých sa uvoľníte a necháte svoje telo oddýchnuť.

3. Stravovanie: stresovaní ľudia majú sklony jesť príliš málo alebo príliš veľa, navyše narýchlo, v zhone a nepravidelne. Stravovanie by malo byť pravidelné, na jedlo by ste si mali nájsť dostatok času, obmedziť konzumáciu tukov a zvýšiť príjem vitamínov, hlavne vitamínov skupiny B, ktoré pomáhajú udržiavať nervovú sústavu v rovnováhe a zlepšujú činnosť mozgu a taktiež vitamín C, ktorý prispieva k zvládaniu stresu.

4. Kontrolujte svoj život: mali by ste cítiť kontrolu nad svojím životom. Rozhodujte sa slobodne, premýšľajte o dôležitých udalostiach vo Vašom živote.

5. Humor: skvelý pomocník k zvládaniu stresu. Smiech vyvoláva v organizme rôzne reakcie, ktoré sa výrazne podpisujú pod psychický stav človeka. Pomáha vytvárať a udržiavať si dobrú duševnú pohodu a pozitívne myslenie. Smiech a humor sú najlepšími pomocníkmi v boji so stresom a depresiou.

6. Nájdite si hobby: urobte si čas na zábavu a venujte sa tomu, čo Vás baví.

7. Nefajčite a nekonzumujte alkohol: ľudia často utekajú pred stresom a úzkosťou k alkoholu a cigaretám, ktoré im síce poskytnú dočasnú úľavu, ale vo väčšine prípadov vzniknutý problém ešte zhoršujú.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 564
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 641
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 875
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 815
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 687
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 737
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 520
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 407
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 276
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Stres

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

FOTO: Kysuce pod bielou pokrývkou

Zo snehu sa tešia najmä deti.

Aj takto to dnes ráno vyzeralo v Makove.

Strieľal góly, bránil aj chytal. Na dosah má výnimočnú métu

Mladý útočník strelil v jednej sezóne až 36 gólov.

Radoslav Buček si ako mládežník zahral aj za Senec.

Svrčinovec ráno opäť upchali kamióny

Po spustení diaľničného úseku D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec sa ľudia tešili, že kolónam odzvonilo. Dnešné ráno ich presvedčilo o opaku.

Dnes ráno Svrčinovec opäť upchali kamióny.

Otužovanie ich pohltilo. Svište sa rozrastajú, plánujú založiť klub

Pre netypický wellness si chalani vybrali Povinský potok.

Kysucké svište.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?