Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav

Ako predchádzať stresu? Poradíme vám

Tematika stresu sa dnes týka takmer každého z nás. Možno sa domnievať, že je to tak, lebo „doba je už taká“. Urobiť čo najviac a urobiť to čo najrýchlejšie – sú dve časté požiadavky kladené na človeka.

Ilustračné foto.(Zdroj: Fotolia)

Stres sa objaví, keď máte pocit, že sa neviete vyrovnať s istými požiadavkami, výzvami či udalosťami vo svojom živote.

V malých dávkach môže byť stres prospešný – dáva človeku pocit energie na zvládnutie prekážky, stimuluje ho k vyššiemu výkonu, podporuje látkovú výmenu, hormonálne zabezpečenie, tvorivosť a robí človeka ostražitejším.

Ale ak je človek pod vplyvom stresu dlhodobo, môže sa to prejaviť na duševnom i fyzickom zdraví. Stres má významnú úlohu pri vzniku hypertenzie či infarktu, tiež sa môže podieľať na vzniku a urýchlení rozvoja psychických ochorení (úzkostných porúch a depresií) a svoju úlohu zohráva aj pri vzniku imunitných ochorení či obezity.

Článok pokračuje pod video reklamou

Príčiny stresu

Príčin stresu je mnoho. Krátkodobý stres môže spôsobiť hádka s partnerom či manželom alebo meškanie autobusu, dlhodobý stres spôsobujú najmä finančné problémy alebo problémy v práci. Dokonca aj šťastné udalosti ako vlastná svadba či tehotenstvo môžu na človeka pôsobiť stresujúco. Najčastejšie stresujúce životné udalosti sú:

  • smrť manžela/manželky, úmrtie blízkeho rodinného príslušníka/priateľa,
  • rozvod, rozpad manželstva, rozchod s partnerom,
  • strata zamestnania,
  • odchod do dôchodku,
  • vlastný vážny úraz alebo choroba,
  • vlastná svadba,
  • tehotenstvo,
  • odpykávanie trestu vo väzení

Príznaky stresu

Každý organizmus reaguje na stres inak. Najčastejšie sa stres prejaví nasledovne:

  • nechutenstvo, človek neje, alebo, naopak – je príliš veľa,
  • nedostatok energie, nadmerná únava, pocit únavy hneď ráno po zobudení,
  • pocit, že nemáte kontrolu nad svojou situáciou,
  • zábudlivosť, nedostatok pozornosti,
  • nízke sebavedomie,
  • hnevlivosť,
  • podráždenosť,
  • záchvaty paniky,
  • prudké a výrazné zmeny nálad,
  • problémy so spánkom,
  • hnačky a bolesti brucha,
  • podráždený žalúdok,
  • búšenie srdca, bolesť alebo zvieranie za hrudnou kosťou,
  • bolesti hlavy, bolesti chrbta a iné nešpecifikované bolesti.

Vyššie uvedené symptómy môžu tiež byť príznakmi úzkosti či depresie (ktoré môžu byť spôsobené dlhodobým stresom).

Ako predchádzať stresu

Vyhnúť sa stresu v dnešnom hektickom spôsobe života je nemožné, ale existuje niekoľko spôsobov, ako ho minimalizovať. Nasledujúce rady Vás síce nezbavia stresu v živote, ale môžu Vám pomôcť, ako ho lepšie zvládať.

1. Cvičenie a spánok: ľudia trpiaci stresom zanedbávajú telesné cvičenie a majú problémy so spánkom. Práve hlboký bezsenný spánok najlepšie obnoví energiu človeka a u dospelého človeka by mal spánok trvať aspoň 7 hodín. Pohybová aktivita je na nespavosť najlepším prostriedkom. Tí, ktorí sa pravidelne venujú pohybovej aktivite, ľahšie zaspávajú a majú hlbší spánok. Najlepšie cvičenie je také, pri ktorom sa zapája do činnosti čo najväčší počet svalových skupín a je potrebné dodržiavať zásady pravidelnosti a intenzity (cvičiť tak, aby sme sa unavili, aktivita by však nemala byť nadmerná a treba prihliadať na limity jednotlivých vekových kategórií). Vhodný je beh, rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie.

2. Dostatočný oddych a relax: aby sa organizmus vyrovnal so všetkým stresom a napätím, potrebuje sa hlavne poriadne zregenerovať. Preto je dôležitý nielen kvalitný a dostatočný spánok, ale aj relax, pri ktorom si vyčistíme hlavu. Ideálne sú prechádzky do prírody, na čerstvom vzduchu, ale aj ostatné činnosti, pri ktorých sa uvoľníte a necháte svoje telo oddýchnuť.

3. Stravovanie: stresovaní ľudia majú sklony jesť príliš málo alebo príliš veľa, navyše narýchlo, v zhone a nepravidelne. Stravovanie by malo byť pravidelné, na jedlo by ste si mali nájsť dostatok času, obmedziť konzumáciu tukov a zvýšiť príjem vitamínov, hlavne vitamínov skupiny B, ktoré pomáhajú udržiavať nervovú sústavu v rovnováhe a zlepšujú činnosť mozgu a taktiež vitamín C, ktorý prispieva k zvládaniu stresu.

4. Kontrolujte svoj život: mali by ste cítiť kontrolu nad svojím životom. Rozhodujte sa slobodne, premýšľajte o dôležitých udalostiach vo Vašom živote.

5. Humor: skvelý pomocník k zvládaniu stresu. Smiech vyvoláva v organizme rôzne reakcie, ktoré sa výrazne podpisujú pod psychický stav človeka. Pomáha vytvárať a udržiavať si dobrú duševnú pohodu a pozitívne myslenie. Smiech a humor sú najlepšími pomocníkmi v boji so stresom a depresiou.

6. Nájdite si hobby: urobte si čas na zábavu a venujte sa tomu, čo Vás baví.

7. Nefajčite a nekonzumujte alkohol: ľudia často utekajú pred stresom a úzkosťou k alkoholu a cigaretám, ktoré im síce poskytnú dočasnú úľavu, ale vo väčšine prípadov vzniknutý problém ešte zhoršujú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Brieždenie pod lomenicou
  2. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  5. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  6. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  7. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  8. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  9. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  10. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 884
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 206
  3. Najužitočnejšia appka 11 012
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 9 709
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 505
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 5 337
  7. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 5 303
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 803
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 274
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 845

Téma: Stres


Hlavné správy z My Kysuce

Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť

Jeden z importovaných sviatkov som si s mojimi vnúčatami natoľko obľúbil, že za ním už po tretí raz budeme musieť vycestovať. Opäť do Tatralandie.

Veriaci opravili kaplnku u Vojtov

Tento rok opravili v osade Vojty Kaplnku Ružencovej Panny Márie, ktorú postavili v roku 1946.

Vo Svrčinovci vybudujú zelený most

Podľa ochranárov je situácia s migrujúcou zverou na Kysuciach kritická.

Koňušík: Zápas sme stratili v prvom polčase (HLASY TRÉNEROV)

Prečítajte si reakcie trénerov kysuckých mužstiev.

MY Kysucké noviny s novými atraktívnymi súťažami

Aj najnovšie číslo MY Kysuckých novín má čo ponúknuť čitateľom. Pokračujú zaujímavé seriály venované hradom a záhradám. Opäť štartuje obľúbená súťaž na hokejové zápasy HC Oceláři Třinec. A ďalšia MY hľadáme domácich miláčikov. Zapojte sa a vyhrajte!

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

Aké sú príbehy ľudí, ktorí stavali Oravskú priehradu

V stavbe storočia sú mozole a osudy stoviek ľudí.

Vybrali SME

Už ste čítali?