RADOĽA. V úseku Čadca – Kysucké Nové Mesto prejde denne takmer 27-tisíc áut, z toho asi 5-tisíc kamiónov. Pravidelne sa tam stávajú nehody, žiaľ aj s tragickým koncom. Len od začiatku roka sa na ceste I/11 stalo takmer 40 nehôd, pri ktorých zomrel jeden človek, ťažko sa zranili deviati ľudia.
Ako sa nedávno vyjadrila predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová riešením bude okamžité zlepšenie verejnej dopravy. Tisícky ľudí podľa nej dnes cestujú autom, pričom paradoxne, rovno vedľa kolón ide železničná trať. Ako vraví, vlaky by boli schopné odviezť veľkú časť ľudí, ktorí dnes stoja v zápchach.
„Máme plán, ako zlepšiť vlakové aj autobusové spoje tak, aby na seba nadväzovali a najmä, aby jazdili vtedy, keď to cestujúci najviac potrebujú. Našim cieľom je, aby boli vlaky najlepším dopravným prostriedkom pre ľudí, ktorí sa potrebujú dostať do práce, do školy a domov,“ konštatovala.
Medzi Čadcou a Žilinou sa podľa župy presúva verejnou osobnou dopravou cca 3500 ľudí, z toho už počas rannej špičky takmer 2 200. „Len k jednému zo zamestnávateľov v regióne, konkrétne firmy Schaeffler dochádza do rannej zmeny vyše 450 ľudí, ktorí nemajú k dispozícii železničnú dopravu. Vlaky im žiaľ idú tak, že z nich nestíhajú na ranné zmeny a preto idú radšej autom, ktorým sa popoludní aj vracajú domov. Je to alarmujúce, pretože ide o stovky áut,“ povedalJiří Kubáček, člen komisie dopravy ŽSK a expert na železničnú dopravu.

„ Každé úsilie, ktorého cieľom je zlepšiť dopravnú obslužnosť v našom regióne vítam. Ak budú nasledovať ďalšie kroky, ktoré zlepšia nadväzovanie spojov, zavedú sa časové lístky na všetky druhy dopravy pod správou kraja, potom v budúcnosti naozaj železničné trate môžu plniť podobnú funkciu ako linky metra v európskych metropolách a autobusy môžu mať analogickú úlohu ako električky,“ hovorí Anton Tkáčik, starosta Radole. Práve na tomto úseku takmer pravidelne dochádza k vážnym dopravným nehodám.
Ako vraví, ocenil by informáciu, ako to vyzerá so záchytnými parkoviskami pri železnici dnes a aké sú plány do blízkej budúcnosti. Ich kapacita, dostupnosť a možno aj stráženie môže byť kľúčové, čo sa týka posilnenia železničnej dopravy.
„Vlaky dokážu dodržiavať na rozdiel od autobusov cestovné poriadky a asi tak jednoducho nedokážeme ľudí presunúť do autobusov vo väčších počtoch. Automobil je pohodlnejší, zvyčajne lacnejší aj spoľahlivejší ako autobus,“ konštatuje. Vlak je podľa neho spoľahlivejší, pri použití slušných vozňov pohodlnejší a môže byť lacnejší ako automobilová individuálna doprava.
„Každopádne, držím palce, aby sa potvrdila správnosť tohto kroku. Ľudia si však vyberú sami to, čo im viac vyhovuje. Všetci veľmi dobre vieme, že definitívnym riešením bude až dostavba D3, ale kvalitnú verejnú dopravu môžeme naozaj budovať už teraz.“
Dodáva, že mnoho ľudí si kupuje automobily len preto, lebo pár kilometrov verejnou dopravou trvá aj viac ako hodinu a automobilom aj napriek zápche to trvá tretinu, nanajvýš polovicu času a dokonca je to tak, že pokiaľ sa počítajú iba pohonné hmoty je to oveľa lacnejšie.