SVRČINOVEC . Urbanizácia v kysuckých údoliach má, až na pár výnimiek, súvislý, neprerušovaný charakter. „Líniové stavby (cesty a železnice) spolu s priemyselnou a radovou zástavbou rodinných, bytových domov a oplotení vytvárajú neprirodzené, neprekonateľné prekážky pre migrujúcu zver. Situácia na Kysuciach je kritická,“ konštatuje zoológ z Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce Peter Drengubiak.
Diaľničiari sa spojili s odborníkmi
NDS sa spojila so Svetovým fondom na ochranu prírody (WWF) a odborníkmi z oblasti dopravy, priestorového plánovania a ochrany prírody z krajín karpatského regiónu, aby spoločne postupovali pri plánovaní dopravných koridorov rešpektujúc potreby voľne žijúcich živočíchov.
Spoločne s partnermi z Česka, Maďarska, Rumunska a Ukrajiny sa stretli v Bratislave, s cieľom posilniť medzirezortnú a medzinárodnú spoluprácu pri plánovaní dopravnej infraštruktúry krajín Karpatského regiónu, ktorý je rozsiahlym horským celkom strednej a východnej Európy s množstvom chránených území.
Na Slovensku v rámci projektu vytýčilidve pilotné územia – Kysuce, Malá Fatra a Strážovské vrchy na severozápade Slovenska a územie od Cerovej vrchoviny až po ukrajinskú hranicu na juhovýchode Slovenska.
Diaľnice a rýchlostné cesty sú veľkou bariérou
Horské oblasti sú z pohľadu vplyvu dopravy podľa ochranárov zraniteľnejšie ako iné typy krajiny. Diaľnice a vysokorýchlostné cesty predstavujú pre väčšinu živočíchov neprekonateľnú bariéru.Zvieratá ostávajú izolované v určitom priestore, čo im znemožňuje možnosť krížiť sa s jedincami iných populácií. „Týka sa to najmä veľkých šeliem, ako je medveď, rys a vlk. Z dlhodobého hľadiska to môže mať fatálne dôsledky na prežívanie druhu ako takého. Na miestach križovania migračných trás s dopravnou infraštruktúrou vznikajú kolízne miesta, ktoré sú nebezpečné nielen pre zvieratá, ale aj pre vodičov,“ vysvetľuje situáciu Miroslava Plassmann, riaditeľka WWF Slovensko.
Mapovanie robili pomocou fotopascí
V spomínaných územiach počas jedného rokas pomocou fotopascí mapovali pohyb živočíchov popri vybraných úsekoch ciest a ich úmrtnosť spôsobenú dopravnými prostriedkami.
Potreba vybudovaniaekoduktu vznikla aj pri obci Svrčinovec na už vybudovanom úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité. Táto stavba totiž zasahuje do terestrického biokoridoru pre veľké šelmy a ostatnú zver lokalizovaného medzi obcou Svrčinovec a štátnou hranicou SR/ČR.
„Výstavba tohto zeleného mosta je aktuálne v príprave, začiatkom roka 2019 je plánované vyhlásenie verejného obstarávania na jej zhotoviteľa,“ informovala Michaela Michalová, hovorkyňa NDS.
Správa CHKO verí, že takýchto stavieb bude viac
„ Migračné koridory zabezpečujú možnosť pohybu, či presunu zveri medzi jednotlivými pohoriami. Ide o tzv. konektivitu (prepojenie) území s výskytom chránených druhov živočíchov. Na Kysuciach sú to predovšetkým už spomínané veľké šelmy – rys, vlk a medveď. Na čo je to dobré? Izoláciou populácií môže v konečnom dôsledku dôjsť k zníženiu počtu jedincov a zároveň k príbuzenskému kríženiu medzi nimi,“ vysvetľuje Drengubiak. Ako ďalej hovorí ide o závažný negatívny trend, ktorý by mohol nastať pri izolovaní populácii.
„Z tohto dôvodu je potrebné zachovať migračné koridory pre zver priechodné. Tam, kde dochádza k výstavbe rozsiahlych stavieb, ako napr. diaľnice, je pre zabezpečenie konektivity území nevyhnutné stavať ekodukty či zelené mosty.“

Tento trend je podľa jeho slov v Európe, resp. na celom svete už niekoľko rokov bežným opatrením, ako sa vysporiadať s negatívnymi vplyvmi výstavby na migráciu zveri.
Ako ďalej informoval vo Svrčinovci v súčasnosti prebieha projektovanie jedného takéhoto ekoduktu na mieste, kde je dopravná infraštruktúra v kolízii s migračným koridorom nadregionálneho významu.
Správa CHKO sa podieľa na pripomienkovaní projektovej dokumentácie, čím sa snaží zabezpečiť čo najlepšie podmienky pre zver, ktorá by mala ekodukt využívať.
„Pevne veríme, že toto nebude na Kysuciach jediná a posledná stavba podobného charakteru. Koniec koncov, prepojenie či konektivita veľkoplošných chránených území a území európskeho významu NATURA 2000 je i našim európskym záväzkom na zabezpečenie ochrany populácií chránených druhov živočíchov v medzinárodnom meradle,“ dodáva Drengubiak.
OPLOTENIA
V súčasnej dobemá NDS oplotené takmer všetky úseky prevádzkovaných diaľnic a rýchlostných ciest okrem tých, kde prebieha investičná činnosť. V roku 2017 opravila 7,430 km oplotenia. Doposiaľ v tomto roku urobila takmer 2,4 km nového oplotenia a opravila viac ako 1,3 km oplotenia, ktoré bráni lesnej zveri dostať sa na cestu.