V minulosti boli autá na cestách vzácnosťou

Dnešných vodičov sústavne traumatizujú kolóny. Kedysi to na cestách rozhodne vyzeralo inak.

Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu.Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ZILINA.GALLERY.SK, PETR HOFFMAN,1979)

Na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informovalo o tom, že stretnúť automobil bolo v tom čase veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie.

Prečítajte si tiež: Dílerom drog bol tridsaťštyriročný Gabriel Čítajte 

Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 napríklad v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestný kongres schválil jednotnosť značiek

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 okrem iného schválili uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch sa schválili vzory pre značky platné na celom svete.

Rýchlosť stanovila mestská rada

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach Žiliny stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Autoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. Dňa 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

SkryťVypnúť reklamu

Trúbeniu nebolo konca - kraja

Začiatkom 30. rokov bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná . Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Autor: POVAŽSKÉ MÚZEUM

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 113
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 789
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 990
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 219
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 064
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 055
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 021
  1. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  2. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  3. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  4. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  5. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  2. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  3. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  4. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  5. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu