Nedeľa, 24. február, 2019 | Meniny má Matej

V minulosti boli autá na cestách vzácnosťou

Dnešných vodičov sústavne traumatizujú kolóny. Kedysi to na cestách rozhodne vyzeralo inak.

Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu.Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ZILINA.GALLERY.SK, PETR HOFFMAN,1979)

Na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informovalo o tom, že stretnúť automobil bolo v tom čase veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie.

Prečítajte si tiež: Dílerom drog bol tridsaťštyriročný Gabriel

Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 napríklad v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

Cestný kongres schválil jednotnosť značiek

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 okrem iného schválili uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch sa schválili vzory pre značky platné na celom svete.

Rýchlosť stanovila mestská rada

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach Žiliny stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Autoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. Dňa 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

Trúbeniu nebolo konca - kraja

Začiatkom 30. rokov bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná . Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 671
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 707
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 118
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 965
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 542
  6. Štefánka by Pulitzer 5 484
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 343
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 426
  9. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 387
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 959

Hlavné správy z My Kysuce

Uspela na súťaži krásy

Vo finále 27. ročníka súťaže krásy študentiek stredných škôl Miss Reneta 2019 – virtuálne premeny sa predstaví aj študentka OA DMJ v Čadci.

Klaudia Stoláriková.

Pátranie po nezvestnom

V prípade možných info kontaktujte 0907 885 866, 0905 964 521 alebo políciu.

Lukáš Mackovčák.

Čadčan našiel krčah s pokladom vo svojej záhrade

Ide o staré mince, ktoré sa našli v marci 2000 v Čadci-Horelici.

Časť pokladu vystavia v radoľskom kaštieli.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere povolania takmer dve desaťročia + FOTO

Ak ste žiakom základnej školy alebo rodičom končiaceho deviataka, ktorý sa stále nevie rozhodnúť, kam na strednú školu, prečítajte si náš report z burzy stredných škôl Expo kariéra Čadca 2019.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere toho správneho povolania už 19 rokov.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Peter Bárdy, šéf portálu, pre ktorý pracoval Ján Kuciak.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čadčan našiel krčah s pokladom vo svojej záhrade

Ide o staré mince, ktoré sa našli v marci 2000 v Čadci-Horelici.

Je vysokoškolský titul výhoda či nevýhoda?

Pozreli sme sa na to, ktoré odbory majú najväčšiu šancu uplatniť sa na trhu práce.

Vybrali SME

Už ste čítali?