Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

V minulosti boli autá na cestách vzácnosťou

Dnešných vodičov sústavne traumatizujú kolóny. Kedysi to na cestách rozhodne vyzeralo inak.

Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu.Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ZILINA.GALLERY.SK, PETR HOFFMAN,1979)

Na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informovalo o tom, že stretnúť automobil bolo v tom čase veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie.

Prečítajte si tiež: Dílerom drog bol tridsaťštyriročný Gabriel Čítajte 

Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 napríklad v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestný kongres schválil jednotnosť značiek

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 okrem iného schválili uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch sa schválili vzory pre značky platné na celom svete.

Rýchlosť stanovila mestská rada

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach Žiliny stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Autoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. Dňa 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

Skryť Vypnúť reklamu

Trúbeniu nebolo konca - kraja

Začiatkom 30. rokov bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná . Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 200
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 895
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 433
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 224
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 785
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 701
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 451
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 398
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 333
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 205
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Kristián Michalec.

Ľudia by mali regenerovať. Zájsť do wellnessu, sauny, na masáž, venovať sa športom, pri ktorých pracuje celé telo.

8 h
Aj takúto podobu mali svadby v Krásne nad Kysucou. Pri novomanželoch primátor mesta Jozef Grapa.

Covid neúprosne zasiahol do života ľudí. Svedčia o tom aj štatistiky. Tie za vlaňajší rok nepotešili ani kysuckých starostov a primátorov.

9 h
Po pozitívnom výsledku musí ostať v karanténe celá domácnosť.

Pri pozitívnom výsledku testu jedného člena domácnosti musia v karanténe zostať všetci jej členovia, aj keď boli pri aktuálne prebiehajúcom testovaní negatívni.

11 h
Pavol Praženec z Čadce sa polícii vyhýba

Čadčan je obvinený z prečinu zanedbania povinnej výživy.

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

7 h

Skríningové testovanie na Kysuciach prebehlo bez problémov.

23 h

Už ste čítali?