Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

V minulosti boli autá na cestách vzácnosťou

Dnešných vodičov sústavne traumatizujú kolóny. Kedysi to na cestách rozhodne vyzeralo inak.

Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu.Áut bolo málo, ľudia využívali autobusovú dopravu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ZILINA.GALLERY.SK, PETR HOFFMAN,1979)

Na Slovensku sa motorizmus začal rozvíjať na prelome 19. a 20. storočia. Považské múzeum v Žiline na svojej web stránke informovalo o tom, že stretnúť automobil bolo v tom čase veľkou vzácnosťou a každý z nich vzbudzoval veľké nadšenie.

Prečítajte si tiež: Dílerom drog bol tridsaťštyriročný Gabriel Čítajte 

Aj pred 1. svetovou vojnou bolo možné počet majiteľov automobilov v Žiline spočítať na prstoch jednej ruky. V roku 1919 napríklad v Žiline evidovali len 4 automobily, avšak o 8 rokov neskôr ich už bolo v meste takmer 200. V 30. rokoch ich počet stúpol do takej miery, že bolo potrebné v uliciach mesta upraviť pravidlá cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestný kongres schválil jednotnosť značiek

Prvé dopravné značky sa popri uhorských cestách začali objavovať po roku 1910, kedy ich požadovala Parížska konvencia z roku 1908. Najviac sa o ich podporu a šírenie starali autokluby, u nás to bol od roku 1922 Autoklub Republiky československej. Značky boli v jednotlivých štátoch a regiónoch rôzneho tvaru a farby. Na IV. medzinárodnom cestnom kongrese v Seville v roku 1923 okrem iného schválili uznesenie, aby dopravné značky boli jednotné. V nasledujúcich rokoch sa schválili vzory pre značky platné na celom svete.

Rýchlosť stanovila mestská rada

Úprava dopravných pomerov v obciach a popri cestách bola až do polovice 30. rokov v rukách obcí a autoklubov. V roku 1924 rýchlosť v uliciach Žiliny stanovila Mestská rada na 15 km/h, vo vybraných úsekoch na 6 km/h. V meste sa nachádzalo len niekoľko dopravných značiek. V roku 1932 pobočka Autoklubu ČSR rozhodla, že vypracuje nový pouličný dopravný poriadok s použitím značiek podľa medzinárodnej konvencie, ku ktorej pristúpila aj ČSR. Dňa 7. októbra 1932 sa uskutočnila predbežná porada so zástupcami Mesta Žilina, ktorí návrh nového dopravného poriadku predbežne schválili. Žilinská pobočka autoklubu vo svojom návrhu nepočítala len s osadením značiek do ulíc, ale rozhodla sa riešiť dopravné problémy komplexne.

SkryťVypnúť reklamu

Trúbeniu nebolo konca - kraja

Začiatkom 30. rokov bola dopravná situácia v meste vzhľadom na prudký nárast automobilizmu „neúnosná . Automobily premávali aj po najužších uličkách mestského jadra. Chýbajúce dopravné značky zas vodiči nahrádzali neustálym trúbením na križovatkách a v neprehľadných uličných rohoch. Aj v podmienkach pre dopravcov sa uvádzalo, že vodič je povinný vydávať zvukové výstražné znamenie pri každom strete s chodcami kráčajúcimi pri okraji cesty, ako aj povozníkmi, jazdcami či honcami dobytka. Neboli tiež vyznačené priechody pre chodcov v blízkosti škôl a úradov.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 851
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 514
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 884
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 091
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 762
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 033
  8. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 018

Blogy SME

  1. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  2. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  3. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  4. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
  5. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
  6. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
  7. Anna Miľanová: Plač obetovaných... 2022
  8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 119
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 986
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 942
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 726
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 701
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 211
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 048
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 778
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Na cestách na Kysuciach počítajte s vrstvou snehu.

Na cestách je miestami aj desať centimetrov snehu.


4 h
Na psychický stav detského pacienta má prítomnosť rodiča kľúčový vplyv

Verejnú výzvu podpísalo už 55-tisíc ľudí.


6 h

Na dolných Kysuciach sa zrazilo auto s kamiónom.


7 h
Na cestách sa čerti ženia.

Vietor môže dosiahnuť nárazovo rýchlosť 135 až 160 kilometrov za hodinu.


TASR 8 h

Blogy SME

  1. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  2. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  3. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  4. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
  5. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
  6. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
  7. Anna Miľanová: Plač obetovaných... 2022
  8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 119
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 986
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 942
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 726
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 701
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 211
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 048
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 778
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu