Nedeľa, 24. február, 2019 | Meniny má Matej

Pripomínajú si Svetový deň duševného zdravia

Svetovou federáciou za duševné zdravie (WFMH) je 10. október vyhlásený za Svetový deň duševného zdravia.

Duševné zdravie predstavuje základnú hodnotu života a má veľký význam pri vzniku mnohých závažných ochorení.Duševné zdravie predstavuje základnú hodnotu života a má veľký význam pri vzniku mnohých závažných ochorení.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - JÁN KROŠLÁK)

Duševné zdravie predstavuje základnú hodnotu života a má veľký význam pri vzniku mnohých závažných ochorení, ako sú napr. srdcovo-cievne alebo nádorové ochorenia a podieľa sa tak na predčasnej úmrtnosti.

Prečítajte si tiež: Na tohtoročnú jesennú púť prišli tisícky pútnikov

S cieľom zvýšiť povedomie verejnosti o duševnom zdraví na celom svete a zmobilizovať úsilie na jeho podporu vyhlásila Svetová federácia za duševné zdravie (WFHM) 10. október za Svetový deň duševného zdravia.

Pre človeka je mimoriadne dôležité

Deň poskytuje príležitosť pre všetky zainteresované strany pracujúce v oblasti duševného zdravia hovoriť o svojej práci a tom, čo je ešte potrebné urobiť, aby sa starostlivosť oň stala realitou pre ľudí na celom svete. Zároveň upriamuje pozornosť na to, že je pre človeka veľmi dôležité a preto by sa mu mala venovať rovnaká pozornosť a starostlivosť ako zdraviu telesnému.

Pacientov pribúda

V psychiatrických ambulanciách bolo v roku 2017 uskutočnených 1 800 277 vyšetrení s diagnostikovanou poruchou. Vyšetrených so stanovenou diagnózou bolo celkom 374 167 osôb. Aj v tomto roku boli poruchy správania a nálad najčastejším dôvodom ambulantnej liečby. Predstavovali 30,7 % všetkých vyšetrených osôb. Nasledovali neurologické, stresom podmienené a somatoformné poruchy, ktoré sa týkali 25,6 % osôb. Organické duševné choroby tvorili 18,4 % zo všetkých vyšetrených osôb. Pri všetkých troch skupinách diagnóz dominovali ženy (60 %), dominancia mužov je výrazná predovšetkým pri poruchách psychického vývinu a poruche psychiky a správania zapríčinenej užívaním psychoaktívnych látok. Najvyšší počet pacientov so stanovenou diagnózou bol zaznamenaný v Bratislavskom kraji, za ním nasledoval Banskobystrický a Košický kraj.

Pred udržanie dobrého zdravia je potrebná vnútorná vyrovnanosť. Vnútorná pohoda závisí od fyzického stavu, sociálneho prostredia, ale najmä od vzťahov medzi ľuďmi v blízkom okolí. Pevné, súdržné a kvalitné rodinné, partnerské či priateľské vzťahy sú zároveň významným podporným činiteľom pri zvládaní chronických ochorení.

Ako byť duševne zdravý?

1. Prijímaj sám seba!

Poznaj sám seba, svoje dary, prednosti a slabosti. Váž si sám seba, ale neber sa príliš vážne.

2. Hovor o tom!

O tom, čo ťa trápi, čoho sa bojíš, čo si vyčítaš, o svojich smútkoch, ale i radostiach, o úspechoch. Zdieľaná starosť je polovičná, zdieľaná radosť je dvojnásobná!

3. Buď aktívny!

Život je rieka, raz plávame s prúdom, raz proti nemu. Vždy je za čím ísť a pred čím utekať. Kým sa hýbeme, žijeme a naopak.

4. Uč sa novým veciam!

Stále je čo spoznávať a učiť sa. Skúsenosť je neprenosná. To, čo zvládneme, nás blaží, čo nezvládneme, aspoň sme to vyskúšali.

5. Stretávaj sa s priateľmi!

Príbuzných si nevyberáme, ale priateľov áno. Sympatia, náklonnosť, kamarátstvo, priateľstvo, láska sú zdrojom opory a radostí života.

6. Rob niečo tvorivé!

Géniov je málo, ale tvorcom je každý z nás. Tvoriť môžeme v ateliéri i v záhrade, v divadle i dielni. Proces je dôležitejší ako výsledok. Výtvor možno skritizovať ale to, čo pri tvorbe zažijeme, nám nikto nezoberie.

7. Zapoj sa a pomôž!

Pohyb krídiel motýľa v jednom kúte sveta môže spôsobiť búrku na jeho opačnom konci. Zaujímaj sa o to, čo sa deje vo svete. Politika, ekológia, charita, pomoc tým, ktorí to potrebujú dávajú zmysel nášmu vlastnému životu.

8. Neváhaj požiadať o pomoc!

Ak cítiš, že tvoje bremeno je priťažké, bolesť prisilná, strata priveľká, strach neznesiteľný – nehanbi sa požiadať o pomoc. Odborníka, alebo len spriaznenú dušu, niekoho kto prežil podobné trápenie.

9. Oddychuj a uvoľni sa!

Práca šľachtí, ale môže aj zabíjať. Uč sa aktívne i pasívne oddychovať, nachádzať nové zdroje radosti a uvoľnenia. Pre niekoho veselá spoločnosť, pre iného samota, pre niekoho šport, pre iného príroda. Aj dobré jedlo a pitie, či iné slasti vyvažujú stres všedného dňa.

10. Zdolávaj prekážky!

Uč sa brať životné problémy a prekážky ako výzvy a možnosti osobného rastu. Čo nás nezabije... a je potom čo rozprávať vnúčatám.

11. Neboj sa snívať!

Snívajme v noci i cez deň. V snoch sa môžeme vznášať a dokázať úžasné veci. Nie všetky sny sa na šťastie naplnia, ale niektorým sa môžeme aspoň priblížiť.

12. Ži teraz a tu!

Príliš mnoho minulosti nám bráni vzlietnuť a primnoho budúcnosti nám nedovolí pevne sa držať na zemi. Ži teraz a tu najlepšie ako vieš, lepší život nemáš! (zdroj: Liga za duševné zdravie, www.who.int, oddelenie podpory zdravia, UVZ SR)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 671
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 709
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 119
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 965
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 536
  6. Štefánka by Pulitzer 5 487
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 343
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 425
  9. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 389
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 955

Hlavné správy z My Kysuce

Uspela na súťaži krásy

Vo finále 27. ročníka súťaže krásy študentiek stredných škôl Miss Reneta 2019 – virtuálne premeny sa predstaví aj študentka OA DMJ v Čadci.

Klaudia Stoláriková.

Pátranie po nezvestnom

V prípade možných info kontaktujte 0907 885 866, 0905 964 521 alebo políciu.

Lukáš Mackovčák.

Čadčan našiel krčah s pokladom vo svojej záhrade

Ide o staré mince, ktoré sa našli v marci 2000 v Čadci-Horelici.

Časť pokladu vystavia v radoľskom kaštieli.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere povolania takmer dve desaťročia + FOTO

Ak ste žiakom základnej školy alebo rodičom končiaceho deviataka, ktorý sa stále nevie rozhodnúť, kam na strednú školu, prečítajte si náš report z burzy stredných škôl Expo kariéra Čadca 2019.

Expo kariéra Čadca pomáha žiakom vo výbere toho správneho povolania už 19 rokov.

Šéf webu, pre ktorý Kuciak pracoval: Keď sa Jano naučil zrozumiteľne písať, tak ho zavraždili

Jano bol výnimočný, nahradiť sa ho úplne nedá, hovorí šéfredaktor Aktualít.

Peter Bárdy, šéf portálu, pre ktorý pracoval Ján Kuciak.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čadčan našiel krčah s pokladom vo svojej záhrade

Ide o staré mince, ktoré sa našli v marci 2000 v Čadci-Horelici.

Je vysokoškolský titul výhoda či nevýhoda?

Pozreli sme sa na to, ktoré odbory majú najväčšiu šancu uplatniť sa na trhu práce.

Vybrali SME

Už ste čítali?