Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Tri kysucké obce spísali petíciu

Obyvatelia kysuckých obcí Skalité, Čierne a Svrčinovec podpisujú petíciu. Žiadajú napojenie cesty I. triedy v Skalitom na D3 v smere na Slovensko. Doposiaľ vraj z diaľnice nemajú žiadny úžitok.

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. (Zdroj: RADOSLAV BLAŽEK)

SKALITÉ. Úsek D3 Skalité - štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nedal sa však sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité. Obyvatelia sú však nespokojní. Výsledkom je petícia, ktorú podpisujú v týchto dňoch aj v susedných obciach Čierne a Svrčinovec.

Žiadajú v nej ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby rozhodli a vybudovali napojenie cesty I. triedy v obci Skalité na diaľnicu D3 v smere na Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

„Doposiaľ nám diaľnica priniesla iba upchaté a poškodené cesty, znečistené životné prostredie,“ píšu. Pýtajú sa, ako sa dá užívať diaľnica bez napojenia. „Preto ani v budúcnosti z nej nebudeme mať prospech, ak bude slúžiť najmä tým, ktorí prichádzajú na Slovensko. Žiadame, aby sme nemuseli chodiť do Poľska, ak sa budeme chcieť napojiť na našu diaľnicu. Chceme, aby po jej dokončení jazdilo cez naše obce smerom do Čadce menej áut a mohli sme ju využiť, ak vznikne prekážka na cestách prechádzajúcich cez naše obce.“

Konštatujú, že vybudovaniu napojenia na diaľnicu nič nebráni, bolo naplánované a pozemky sú už majetkoprávne vysporiadané.

„V súčasnosti je v obci Skalité vybudovaná neúplná diaľničná križovatka s napojením na cestu I/12. Jej dostavba sa plánuje v rámci realizácie 2. profilu diaľnice D3 v úseku Skalité – hranica SR/PR,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa vyjadrila p odľa štúdie realizovateľnosti z roku 2014 diaľnica na úseku D3 Svrčinovec – Skalité zatiaľ postačuje v 2-pruhovom usporiadaní. „NDS na základe iniciatívy občanov preveruje iné možnosti výstavby križovatky a bude informovať o ďalšom postupe,“ dodala.

Na dokončený úsek musia ísť ďalšie milióny

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Po skolaudovaní sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch trvala výstavba štyri roky. Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.

Práce na diaľnici ešte nekončia

„V tomto roku je potrebné dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval začiatkom roka Martin Guzi z NDS.
Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch. „Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.

SkryťVypnúť reklamu

Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“

„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.
Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS, zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Prečítajte si tiež: Cyklotrasu chcú prepojiť až do Čadce Čítajte 

Hlavnou funkciou tohto viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky. Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.

Výstavba bola náročná pre členitý terén i zástavbu


Trasovanie a výstavba diaľnice Svrčinovec - Skalité boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE?

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu
a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

FAKTY

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)

Počet odpočívadiel: 1 (Čierne)

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 483
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 383
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 841
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 447
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 306
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 307
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 749
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 744

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  3. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  4. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  5. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  6. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  7. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  8. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 227
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 547
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 266
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 244
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 138
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 037
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 432
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

V Aupark Žilina sa postarali o to, aby slová o ekológií nahradili činy každého z nás.


4 h
Voľby.

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


5 h

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 8 h
Stála expozícia Dejiny Čadce a okolia v KYsuckom múzeu.

Prostredníctvom nových technológií si návštevníci môžu pozrieť dokumentačné materiály, zachytávajúce udalosti späté nielen s Čadcou, ale aj s priľahlým okolím.


a 1 ďalší 10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Interiér je vybavený z veľkej časti vecami, ktoré majú viac ako 50 rokov.


25. sep

Len sedem gólov v prvých štyroch kolách? Najmenej od roku 2013.


23 h

Na trase nedávno skončilo auto, zranilo cyklistov.


25. sep

Mnohí sa správajú agresívne, sú vulgárni a robia neporiadok.


24. sep

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  3. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  4. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  5. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  6. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  7. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  8. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 227
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 547
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 266
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 244
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 138
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 037
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 432
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu