ČADCA. Počas mesiacov apríl a máj budú robiť diaľničiari v tuneloch na Kysuciach pravidelný servis a kontroly. Dopravu presmerujú na súbežné cestné komunikácie. Horelický tunel odstavia v apríli od 12. (22. h) do 14. (22.h). Vodiči sa musia pripraviť aj na zatvorenie ďalších dvoch – Svrčinovec a Poľana v máji od 10. (22. h) do 12. (22. h).
V tuneloch Svrčinovec a Poľana budú aj odstraňovať poruchy
„ Okrem bežných činností, ktoré sa vykonávajú na základe manuálov údržby, opráv a prehliadok sme naplánovali aj opravy na stavebných objektoch,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. Ako povedala počas jarnej uzávery tunela Horelica budú pracovať napríklad na obnove protišmykových vlastností CB krytu vozovky vysokotlakovým vodným lúčom s odsávaním. V prípade vhodných poveternostných podmienok urobia zaizolovanie golierov tunela, úpravu polepov dverí priečnych prepojení a SOS výklenkov v rámci unifikácie. Nasledovať bude oprava obrubníkov, štrbinových žľabov, ako aj zvýšenie ich povrchovej pevnosti.
„V rámci jarnej uzávery tunelov Svrčinovec a Poľana sa okrem bežných činností odstránia chyby, ktoré vznikli počas záručnej doby,“ dodala.
Horelický tunel rozšíria o dva pruhy
Tunel Horelica sa v budúcnosti rozšíri o dva pruhy. V súčasnosti môžu využívať vodiči len ľavú časť. Práce budú súčasťou rozšírenia diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu – Bukov. Dĺžka druhej rúry bude 558 metrov.
V zmysle súčasne platných harmonogramov pre úsek diaľnice D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil predpokladajú vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa stavby v roku 2020. Všetko však bude závisieť od dostatku finančných zdrojov.
Z dokumentácie dobudovania 2. profilu diaľnice D3 vyplýva, že zahŕňa aj spomínanú druhú tunelovú rúru na Horelici. Súčasťou riešeného úseku je tiež pravostranné veľké odpočívadlo a Stredisko správy a údržby v Oščadnici.
Funguje vyše štrnásť rokov
Horelický tunel funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba sa začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995.
Tunel je približne 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu. Aj na Horelici má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči.
Počas prác v auguste 2001 vznikol vnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.
Na celom diele sa podieľalo viac ako dvesto ľudí
Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia napojili na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.