ČADCA. Okresný súd Bratislava II rozhodoval 19. marca o výške náhrady za vyvlastnené nehnuteľnosti, teda či výška náhrady za ne bola adekvátna. Konkrétne išlo o nedávno zbúraný dom na trase výstavby diaľničného úseku D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec. Diaľničiari potvrdili, že súd priznal žalobkyni sumu vo výške 105 854 eur s 5,15 percentným úrokom z omeškania od 22.7.2014 do zaplatenia. Vo zvyšku súd žalobu zamietol. V rámci odôvodnenia uviedol, že žalobkyni priznal túto čiastku z dôvodu ľudsko-právneho rozmeru, pretože vyvlastnenie je závažný zásah do sféry vlastníckeho práva.

„Z uvedeného vyplýva, že vôbec neposudzoval meritum veci po právnej stránke. Keďže NDS spravuje verejné financie, a spomínané meritum veci sa neposudzovalo, po doručení písomného vyhotovenia rozsudku podáme odvolanie,“ informovala MY Kysucké noviny hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Boli pripravení aj na alternatívne riešenie
Počas stavbárskej sezóny bude pracovať na diaľničnom úseku D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec 350 ľudí. Práce na stavbe komplikoval podľa vyjadrenia diaľničiarov práve spomínaný spor s majiteľmi vyvlastnenej nehnuteľnosti, ktorú 26. februára zbúrali. Ako pre SITU povedala Michalová, táto situácia spôsobila, že nebolo možné realizovať klincovaný múr, prekládku miestnej komunikácie a zárubný múr. Vznikol tak výpadok v plnení 600-tisíc eur a bolo nutné zmeniť postup výstavby v priľahlej časti stavby. Informovala, že NDS so zhotoviteľom boli pripravení aj na alternatívne riešenie týchto objektov tak,
aby sa neohrozilo financovanie z európskych fondov. Podľa agentúry SITA z celkovej akceptovanej zmluvnej hodnoty stavby vyše 239 mil. eur bez DPH (286,8 mil. eur vrátane DPH) je prestavaných 95 mil. eur. Táto suma predstavuje približne 50 % z akceptovanej hodnoty bez 10-percentnej rezervy na nepredvídateľné udalosti.
Inžinierske siete už preložili
Pracovníci momentálne pracujú na nosných konštrukciách estakád a ďalších mostných objektov. „Zaisťujú sa svahy pred zosuvmi, prebieha tiež sanácia podložia pod násypmi. Okrem toho sa robia vystužené oporné a zárubné múry. Prekladajú sa miestne komunikácie pre budovanie privádzača Podzávoz. Inžinierske siete dotknuté výstavbou diaľničného úseku sa už preložili. Na stavbe pracuje v priemere 250 pracovníkov,“ dodala Michalová. Diaľničiari tvrdia, že napriek vyše spomínaným problémom, harmonogram ukončenia tohto úseku D3, teda rok 2020, dodržia.