Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Riaditeľ firmy s inteligentnými kontajnermi: Odpad je jednou z posledných tém, využívame to

Polopodzemné systémy zberu odpadov sa pomaly dostávajú aj do nášho regiónu.

Kontajner vedia prispôsobiť akémukoľvek okoliu, samospráva si môže vybrať materiál aj farbu obloženia, či farebnosť poklopov. Kontajner vedia prispôsobiť akémukoľvek okoliu, samospráva si môže vybrať materiál aj farbu obloženia, či farebnosť poklopov. (Zdroj: RE)

Ján Hricko je výkonným riaditeľom firmy REDOX-ENEX, spoločnosti, ktorá poskytuje služby v oblasti odpadového hospodárstva. Aj on sa zúčastnil na konferencii MY S VAMI vydavateľstva Petit Press. Pri tejto príležitosti sme sa s ním porozprávali o tom, ako samosprávy implementujú inovatívny typ zbierania odpadov.

Ako vyzerá komunikácia medzi vašou spoločnosťou a obcou od počiatku? Ste to vy, kto ponúka svoje služby obciam, alebo samosprávy oslovujú vás?

- Väčšinou je prvý kontakt zo strany samosprávy. Snažíme sa aktívne reagovať na jej požiadavky a predstaviteľom vysvetľujeme princíp fungovania polopodzemných kontajnerov. Sú aj mestá a obce, ktoré vnímajú túto tému cez tlak svojich obyvateľov, ktorí sa o polopodzemných kontajneroch dozvedeli. V rámci prípravy je potom komunikácia veľmi intenzívna. Znamená to, že so samosprávou diskutujeme o tom, čo je to podstatné, čo chce vyriešiť (estetika, čistota, parkovanie). Tiež či je na to technicky pripravená z hľadiska vývozu, v akých zónach je dobré stojiská umiestniť a kde nie, a pod. Komunikácia je vždy lepšia, pokiaľ obec cíti potrebu vyriešiť problém odpadov, ako keby sme ich mali presviedčať, že je to téma, ktorej sa treba venovať.

Je záujem obcí vyšší ako napríklad pred dvoma rokmi? Ako sa posúva trend?

- Za posledné dva roky došlo k prelomu, kedy aj menšie obce a mestá veľmi intenzívne vnímajú problém odpadu a chcú tento problém riešiť. Napríklad v mestách, ako Nitra či Trnava, máme v každom okolo 250 kontajnerov. Sme vo fáze, kedy ľudia aj samospráva reálne vidia prínosy, efekty polopodzemných kontajnerov ako sú estetika, hygiena, ušetrené parkovacie miesta, zároveň pociťujú efekt riadenia vývozu kontajnerov, ktorý je v konečnom dôsledku efektívnejší. Mestá tým pádom majú ambíciu doplniť infraštruktúru stojísk a mať kontajnermi pokryté všetky oblasti, v ktorých je takéto riešenie prínosné.

Senzory, ktoré snímajú naplnenosť kontajnerov sú v každom kontajneri? Ako to funguje?

- Riešenie, ktoré ponúkame my, je buď bez senzorov, alebo vrátane nich. Väčšina našich kontajnerov ich však už obsahuje. Tie merajú v každom výšku odpadu, odosielajú dáta do centra spracovania, kde sa dáta z jednotiek a núl transformujú na konkrétne výstupy, ktoré má mesto, zberová spoločnosť alebo ktokoľvek, kto je oprávnený s týmito dátami pracovať, vizualizované v aplikácii. Na základe týchto dát zberová spoločnosť alebo mesto riadi vývoz – sleduje, kedy je kontajner naplnený a treba ho vyviezť. Dokážu si tak napríklad aj efektívne regulovať frekvenciu odvozu, aby mali vyťažené auto, aj aby kontajnery neboli preplnené a aby bol vždy v kontajneri priestor na odpad.

Je správanie ľudí také, že pokiaľ je najbližší kontajner plný, neprejdú desať metrov k ďalšiemu, ale nechajú odpad vedľa svojho plného kontajnera?

- Povedal by som, že áno a je to také prirodzené. Ak máme spraviť niečo navyše, nie vždy nám to pasuje. Chcem však povedať, a opäť mi je dobrým príkladom Nitra, že niektorí ľudia priam žiadajú, aby pri ich paneláku či pri ich vchode vyrástol polopodzemný kontajner. Následne majú motiváciu zaobchádzať so svojim odpadom a kontajnermi zodpovedne, keďže sami iniciujú túto zmenu. Väčšina spätných väzieb, ktoré dostávame, sú pozitívne, ľudia si vybudovanie kontajnerov pochvaľujú a oceňujú.

Spomínate mestá ako Nitra či Trnava. Buduje sa tento typ kontajnerov lepšie vo väčších mestách, kde je zrejme aj väčšia osveta čo sa týka životného prostredia?

- Takto by som to neformuloval, pretože v každom meste žijú starší občania, mladší ľudia, ľudia v produktívnom veku, skôr je dôležitá podľa môjho názoru edukácia. Ak sa k ľuďom dostanú pozitívne skúsenosti a vidia prínos z iných mestských častí, kde kontajnery fungujú, ľahšie túto zmenu príjmu. Keď majú obyvatelia všetky informácie o výhodách, používaní, aj samotnej realizácii tohto riešenia, vedia, čo môžu čakať a správajú sa k tomu lepšie.

Ako sa vaša spoločnosť zaoberá estetikou takýchto kontajnerov? Nádoby na odpad sú vo väčšine prípadov oku nelahodiace.

- Vzhľad prispôsobujeme plne požiadavkám samospráv či developerských projektov. Kontajner vieme prispôsobiť prakticky akémukoľvek okoliu, samospráva si môže vybrať materiál aj farbu obloženia, či farebnosť poklopov. Dokonca na nich môže dominovať voľná potlač, všetky materiály a farebnosť obloženia môžeme veľmi ľahko alternovať. Vyhovieť vieme aj náročným požiadavkám developerov. Ak majú napríklad múr z DT tvárnic alebo tehál, vieme kontajnery urobiť tak, aby korešpondovali s týmto múrom. Odpad vo všeobecnosti ľudia riešia ako poslednú tému. Pri rekonštrukcii panelákov má prioritu nová fasáda a zateplenie, okná a dvere, výťah, parkovacie plochy. To, že kontajnery na odpad sú poslednou témou využívame a našou devízou je, že kontajnery dopasujeme už do vytvoreného prostredia, aby neboli rušivým elementom.

Stane sa, že ľudia sa s kontajnermi neidentifikujú a musia sa z nejakého miesta odstrániť? Alebo si vždy obyvatelia zvyknú?

- V rozhodovaní o umiestnení kontajnerov má kompetencie mesto. Stalo sa však aj to, že sme vybudovali kontajnery na mieste, ktoré určili zástupcovia mesta, ale správca bytového domu s týmto výberom stotožnený nebol a dal obyvateľom podpísať petíciu o zrušení stojiska. Kontajnery sme vykopali, premiestnili sme ich na iné miesto. Ľudia s petíciou sa následne dožadovali ich vrátenia na pôvodné miesto, pretože si neuvedomili, čo podpisujú, ale už bolo neskoro. Keby sa tento projekt dostatočne odkomunikoval vopred s obyvateľmi, mohli sme tomu predísť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 13 691
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 810
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 7 640
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 902
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 086
  6. Darujte od srdca pre rozum 4 962
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 943
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 648
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 614
  10. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 4 317

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Matej Fabšík: V Bruseli o preplnení našich ciest nevedia

Ak neprijmeme krízové opatrenia, budovanie diaľnic u našich susedov môže spôsobiť, že náš región skolabuje. O dopravnej situácii na Kysuciach hovoril aktivista za dostavbu diaľnice D3 Matej Fabšík.

S petičnými aktivitami začali už v roku 2016, po zistení odsunu termínu výstavby diaľnice D3 cez Kysuce.

Pietne zhromaždenie za Jána a Martinu sa dnes uskutoční aj v Čadci

Dnes plynú dva roky od vraždy investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej.

ČADCA: Oponenti Kotlebovcov stáli na námestí do konca mítingu

Nesúhlas s politikou Kotlebovcov prišli v Čadci vyjadriť najmä študenti. Straníci svojich oponentov prirovnávali k feťákom.

Progresívne riešenia môžu pomôcť aj Kysuciam

Aktívne sa angažuje v komunálnej politike, podniká v cestovnom ruchu a dlhodobo pracuje s mládežou v športovej oblasti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Známu liptovskú minerálku neodporúčajú piť

Rozbory ukázali prítomnosť koliformných baktérií.

V bystrickom regióne husto sneží, vodiči hlásia problémy

Veľké problémy sú na horskom priechode Donovaly.

Nebezpečnú križovatku prestavajú, bude turbookružná

Polícia považuje zjazd z R1 Pribina na Cabajskú cestu za jeden z neuralgických bodov v Nitrianskom kraji. Konečne sa hovorí o termínoch.

Pri cúvaní zrazil ženu, tá zraneniam podľahla

Nehoda sa stala na Komenského ulici v Skalici.

Už ste čítali?