SKALITÉ. Starostovia Skalitého, Čierneho a Svrčinovca sa snažili presadiť posilnenie vlakových spojov.
Cestovanie po ceste I/11, ktorá je najproblematickejším dopravným úsekom v kraji pre nich nie je alternatívou. Medzi Čadcou a Žilinou sa denne presúva verejnou dopravou viac ako 3500 ľudí.
Len k jednému zo zamestnávateľov v regióne, do firmy Schaeffler Kysuce, dochádza množstvo ľudí, ktorí nemajú k dispozícii železničnú dopravu.

„Časové polohy vlakov nekorešpondujú so začiatkom ranných zmien, a preto idú radšej autom. Na regionálnej trati, ako je Čadca – Skalité – Serafínov, existujú aj niekoľkohodinové medzery medzi spojmi železničnej dopravy,“ vysvetlil predčasom starosta Skalitého Jozef Cech. Zo Skalitého odchádza posledný ranný vlak o 6.42, ďalší ide až o 13.06.
Do okolitých obcí či okresného mesta sa medzitým dá dostať autobusmi či individuálnou dopravou. To je však problematické. Hlavný cestný ťah I/11 medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou až do Svrčinovca (medzinárodný ťah do Česka a Poľska) patrí medzi najkritickejšie úseky v Žilinskom kraji. Denne sa na ňom tvoria obrovské kolóny.
Starostovia obcí Skalité, Čierne a Svrčinovec preto žiadali Železničnú spoločnosť Slovensko a ministerstvo dopravy o posilnenie vlakových spojov zo Skalitého do Čadce.
Stanovisko ministerstva je negatívne
„V súčasnosti na linke Čadca – Skalité – Zwardoň prevádzkujeme počas pracovných dní spolu 15 osobných vlakov (7 v smere do Skalitého a 8 do Čadce). Objednávateľom dopravných výkonov je ministerstvo dopravy a jeho stanovisko k navýšeniu spojov na traťovom úseku Čadca – Skalité je momentálne negatívne. Najmä z dôvodu rozsahu prímestskej autobusovej dopravy na tomto traťovom úseku,“ informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK) Tomáš Kováč.

Dodal, že dobrou správou je, že zavedením nového cestovného poriadku 2019/2020 (t. j. od decembra 2019) pribudnú nové vlaky na traťovom úseku Žilina – Čadca. „Nedostatky verejnej dopravy v regióne Kysúc intenzívne vnímame a snažíme sa nájsť efektívne riešenie pre poskytnutie kvalitnej a kapacitne dostatočnej ponuky verejnej dopravy v tomto regióne. V našom záujme je, aby sme vyšli cestujúcim v ústrety a poskytli im dostatočný počet spojov aj na trati Čadca – Skalité. Rozsah dopravnej obsluhy je však, žiaľ, limitovaný objednávkou ministerstva dopravy,“ povedal.
Dodal, že v najbližších rokoch v Žilinskom kraji ŽSSK výrazne skvalitní svoje služby. Do tohto regiónu pribudne 25 moderných elektrických jednotiek v hodnote 160 miliónov eur. Prvé z nich začnú fungovať už v roku 2020. Cesta I/11 medzi Kysuckým Novým Mestom a Čadcou v smere do Svrčinovca patrí medzi najkritickejšie úseky dopravy v Žilinskom kraji. „Dopravné nehody sú takmer na dennom poriadku. Diaľnica D3 a rýchlostná cesta R5 majú byť dokončené najskôr v roku 2025. Obchvat Čadce bude dokončený takisto až o niekoľko rokov,“ povedal Cech. Starosta Skalitého je presvedčený, že kapacita regionálnej trate č. 129 Čadca – Skalité – Serafínov zvládne viac vlakov.
„Rokovali sme s Integrovanou dopravou Žilinského kraja a ZSSK a vznikli i predbežné návrhy riešenia zahustenia spojov na trati č. 127 Žilina – Čadca s nadväznosťou na trať č. 129 Čadca – Skalité – Serafínov. Návrh je prispôsobený na kapacitné možnosti ZSSK,“ povedal. Zároveň dodal, že rokovania s ministerstvom dopravy pokračujú a všetky zainteresované obce budú naďalej bojovať o navýšenie vlakových spojov.