Nedeľa, 7. jún, 2020 | Meniny má RóbertKrížovkyKrížovky

Ľubomír Jánoška: Kysučania všetko poctivo znášajú

V posledných rokoch je pre Kysučanov známy kvôli občianskemu aktivizmu v spojení s výstavbou diaľnice D3. Ľubomír Jánoška však hovorí, že je to len jedna z mnohých aktivít, ktorou sa snaží v spoločnosti pomôcť.

Ľubomír Jánoška (vľavo)Ľubomír Jánoška (vľavo) (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

Séria rozhovorov s ľuďmi, ktorí pôsobia v našom regióne a boli nominovaní v ankete MY Kysuckých novín Osobnosť Žilinského regiónu a Kysúc. Prečítajte si o bezúhonných spoločenských aktivitách Ľubomíra Jánošku.

Ako vyzerali začiatky vášho profesijného života?

Sme známi aktivitou okolo diaľnice, no je to len jedna časť našej práce pre spoločnosť. V deväťdesiatych rokoch sme začínali v Kysuckom Novom Meste s výrobou motocyklov. Za socializmu som pracoval vo vrcholovom športe, pretekal som na motorkách, pracoval som na majstrovstvách sveta, z roku 1989 máme s kolektívom SVS Sverepec striebornú medailu. Po revolúcii som sa vrátil, vrcholový šport sa rozpustil a založili sme firmu, ktorá sa zapodievala výrobou motocyklov. Dá sa povedať, že vtedy to bol najväčší súkromný projekt v regióne.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavného partnera na dovoz motorov sme mali z Čiech, po rozdelení z Československa prešiel partner nešťastnou privatizáciou a my sme ostali bez výrobcu motora. Projekt motocyklov sme boli nútení ukončiť, no ostali sme pri strojárine. Okolo roku 2007 sme sa s bratmi a spoločníkmi rozhodli vysporiadať sa, aby sa každý venoval niečomu svojmu, zároveň spoločnému. Dve firmy sú strojárske, jedna správcovská, investično-realitná.

Čomu sa venujete v Združení podnikateľov Kysúc?

Priamo sme sa podieľali na tvorbe a pripomienkovaní prvého živnostenského zákona, ktorý predtým neexistoval. Taktiež sme sa podieľali na tvorbe obchodného zákonníka, bol to novelizovaný zákonník, ktorý platil za socializmu. Povedal by som, že všetky zákony, ktoré boli prijaté, platia s určitými úpravami až dodnes, jadro slobody podnikania sa zachovalo. V tých časoch bolo združenie podnikateľov veľkým partnerom do diskusií, pretože po rozpade Československa naše vlastné zákony nanovo vznikali. Všetci sme sa učili za pochodu vrátane bánk, štátnych orgánov.

Skryť Vypnúť reklamu

Usporadúvali sme v Kultúrnom dome v Čadci výstavy kysuckých podnikateľov, kde sme pozvali banky, obchodné komory, úrady, podnikateľov. Ľudia stredného veku sa báli podnikať, množstvo ľudí bolo zamestnaných v štátnych podnikoch, ktoré potrebovali opustiť. Prišli sme tam s motocyklom, diskutovali, konferovali, snažili sme sa byť priekopníkmi a ukázať, že sa dá podnikať.

V súčasnosti pracujete na projekte rodinných firiem, čo to znamená?

Z generácie podnikateľov, ktorá vtedy začínala, sú pomaly dôchodcovia. Zúčastnili sme sa aj s manželkou konferencie a začali sme pracovať na projekte rodinných firiem, ktorý sa zapodieva generačnou výmenou, kedy deti podnikateľských rodín prichádzajú do biznisu. To je ťažký proces, pretože naše deti všelikde študovali a málokto je pripravený, aby prevzal firmu. My, ktorí sme budovali firmy, sme možno niekedy ani neverili, že sa nám to podarí, takže sme nelipli na tom, aby sme z detí mali napríklad strojárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zúčastňujeme sa konferencií v Česku, apelujem v tejto veci aj na združenie podnikateľov aby sme sa inšpirovali českým modelom a v súčasnosti je to môj najväčší projekt. Na konferenciách hovorím o potrebe vytvorenia zákonov pre rodinné podnikanie, pretože to vôbec nie je jednoduchá záležitosť. Nie len z hľadiska prechodu dedičstva, ale aj štatistiky – rodinné firmy na Slovensku dnes tvoria 60% HDP. Rozdiel medzi rodinnou firmou a korporátnou je aj v tom, že malé podniky sa zúčastňujú života v regióne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa vaša práca pretavila až do aktivizmu okolo diaľnice D3?

Iniciatíva D3 pre Kysuce začala nevinne. Bývame v Dubií vedľa najväčšieho priemyselného podniku v Kysuckom Novom Meste. Bolo obdobie, kedy do obytnej zóny starej zástavby pustili otočky všetkých autobusov aj áut. Samozrejme, cesta nebola na také preťaženie pripravená, začali praskať domy, bol hluk. Dovtedy sa mi ten problém zdal v rozsahu našej mestskej časti, no medzitým vysvitlo, že problém je ďaleko rozsiahlejší. Fabrike pred rokmi tiež sľúbili privádzač, no nič také sa nestalo. Začali sme stretnutia s primátorom, boli sme na ministerstve dopravy, kde sme najprv nič zásadné nevyrokovali.

Nedali sme sa odradiť, dali sme dokopy tím ľudí, chceli sme zistiť stav situácie. Zvolali sme obchodné komory Čiech, Poľska a Slovenska, pripravili sme aj s mestom konferenciu, z čoho následne vzišlo memorandum, požiadali sme ministerstvo aj Národnú diaľničnú spoločnosť, aby nám dali nejaké odpovede, opäť sme sa ničoho nedočkali. To nás len utvrdilo v pokračovaní iniciatívy.

Následne ste pripravili protestnú akciu.

Kysučania všetko poctivo znášajú, no potrebovali sme sa pripomenúť. Dovtedy iniciatíva prebiehala najmä v kruhu podnikateľov, no keď sme začali uvažovať o protestoch, zapojili sme primátora Čadce, Krásna nad Kysucou, Turzovky, KNM. Trval som na tom, že musí ísť o regionálnu akciu, snažili sme sa vysvetľovať, že ide o problém nás všetkých.

Protesty sme právne nahlásili, zabezpečili sme ľudí, mali pripravené prejazdy pre záchranné zložky. Ľudia pripravili transparenty, dcéra nám poradila, ako dotiahnuť detaily. Spravili sme petíciu, ktorú nám podpísalo dvadsaťtisíc ľudí. Priamo na proteste sa zúčastnila masa domácich, ktorí dopravnú situáciu denne trpia a dostalo sa nám od nich výbornej spätnej väzby.

Čo sa iniciatíve D3 pre Kysuce podarilo docieliť?

V druhej fáze projektu sme začali rokovať na všetkých frontoch. Napodiv aj ľudia z NDS boli radi, že sme sa do toho pustili, uznali, že Kysuce majú problém, stali sme sa obeťou tranzitnej dopravy. Pri rokovaniach sme zistili, že koridor Gdaňsk – Žilina – Terst je posledný diaľničný koridor na východe EÚ, pokiaľ sa nepričlení Ukrajina. Na 1400 kilometroch chýba v našich končinách 30 kilometrov diaľnice. Poliaci to majú hotové a od Žiliny môžete pokračovať po diaľnici až do Terstu. Kvôli tomuto tu prišli aj ľudia z EÚ a urobil sa obrovský tlak na ministerstvo dopravy.

Pri rokovaniach sme však zistili, že dobudovanie úseku nespočíva len v otázke peňazí, ale že nemáme pripravené podmienky. Neboli vykúpené pozemky, nebolo to naprojektované. Sme vo fáze, kedy diaľničná spoločnosť projektuje a aj keď termíny meškajú o mesiac, stále sa priebeh dá považovať za priaznivý. Podarili sa nám dve veci: Cesta 1/11 mala byť v Krásne nad Kysucou zrušená a doprava odklonená cez mesto. Došlo však k záchrane 1/11, takisto sa podarilo odčlenenie privádzača do KNM. Je to veľký úspech. Musíme si zachrániť život v regióne a nájsť ten kompromis. Preto nás aj na rokovaniach akceptujú, lebo vedia, že situácii chceme pomôcť. Nie som v štádiu, aby som niekoho obviňoval, chcem ich iba informovať.

V mestskej časti Dubie, kde bývate, sa staráte o komunitný život. Ako to začalo?

Pred dvadsiatimi rokmi sme sa prisťahovali, bola tam stará zástavba. Komunita zostarla, som spoločenský človek a prekážalo mi, že ľudia sa tak trochu schovávali. Povedal som manželke, že si ich musíme nejako získať. Prvým projektom bolo prerobenie starej márnice na kaplnku. Na vrchu sme osadili kríž s antikorovými listami dubu, čo z diaľky vyzerá ako Božie srdce Ježišovo.

Druhou iniciatívou bola rekonštrukcia Dubskej zvonice v roku 2013. Stará zvonička úplne spadla, pritom je to historický objekt z roku 1946. Manželka urobila na rekonštrukciu malý projekt, dali sme sa dohromady partia chalanov a pekne sme zvonicu zrepasovali, dnes je aj krásne podsvietená. Vedľa zvonice bol starý obchod, ktorý zvoničke clonil, prerobili sme ho na komunitné centrum. Stretávame sa tam, v týchto dňoch tam ľudia pozerávajú hokej. Na Vianoce tu býva jediná omša pod holým nebom na Kysuciach. Mávame Deň Dubia, niečo ako obecné hody, taktiež s omšou, tradičný punč, podarilo sa nám naštartovať komunitný život.

Ako sa to podarilo? Prisťahovali sa do Dubia mladší ľudia?

Ľudia, ktorí tu bývali, sa oživili. Pri budovaní komunitného miesta sme sa začali zdraviť, spoločne sme brigádovali. Keď ľudia na niečom pracujú, ich vzťah k danej veci sa mení, miesto si vážia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  2. 3 spôsoby sťahovania – aké sú ich výhody a nevýhody?
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  4. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  6. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  9. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  10. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  1. TEST špičkové autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EU Lifetime!
  2. 3 spôsoby sťahovania – aké sú ich výhody a nevýhody?
  3. Východoslovenská vodárenská v hľadáčiku finančných žralokov
  4. Ťahanovčania upratovali sídlisko, pomáhala aj mládež z Demetra
  5. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  6. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  7. Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov
  8. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  9. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  1. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 26 768
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 23 870
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze 20 501
  4. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 20 347
  5. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy 13 354
  6. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 11 447
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 11 016
  8. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 681
  9. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 574
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 563
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Kysuce chalani poznajú, páči sa im publikum, príroda, ale aj dievčatá

Poprockové pesničky nitrianskej skupiny Everlong poznajú aj Kysučania. Niekoľkokrát totiž vystupovala v Čadci. Na Kysuce sa chystá aj tento rok.

Skupina Everlong vo Východnej na turné s Elánom v roku 2018. V strede člen skupiny Adam Haver.
Tréner František Slovjak s hráčmi Polomu Raková na tréningu.

DISKUSIA NAŽIVO: ERASMUS - projekty v čase korony

Diskusiu Pod rúškom informácií vysielame v utorok 9. júna 2020 o 13.00.

Vladimír Lutera (vpravo) v drese Polomu Raková v akcii.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prirýchly vodič na športovom aute spôsobil tragédiu

Niekoľkokrát vraj preletelo dedinou, nakoniec rýchle auto zabilo ženu z Dolného Kubína.

Aktualizované

Nehoda pri odbočke na Slatinku sa skončila tragicky

Pri nehode sa zrazilo auto s dvoma motorkármi.

Vo Zvolene pribudol ďalší nakazený, zachytili ho mimo karanténneho centra

Nové sú dva prípady, obidva z Banskobystrického kraja.

V Martine sa dnes nákladiak zrazil s autom

Hasiči z Martina dnes okolo poludnia zasahovali pri dopravnej nehode, ktorá sa stala v Martine na ceste I/65.

Už ste čítali?