ČADCA. Ako začiatkom roka informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počas stavbárskej sezóny malo pracovať na diaľničnom úseku D3 Čadca,Bukov - Svrčinovec 350 ľudí. Hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová povedala, že na stavbe je momentálne okolo 300 pracovníkov. „Pracuje sa najmä na mostných zvrškoch ako aj na nosných konštrukciách. Budujú sa oporné a zárubné múry. Zakladajú sa tiež protihlukové steny.“
Písomné vyhodnotenie rozsudku ešte nedostali
Okresný súd Bratislava II ešte 19. marca rozhodoval o výške náhrady za vyvlastnené nehnuteľnosti, teda či bola adekvátna. Konkrétne išlo o posledný zbúraný dom na trase výstavby spomínaného diaľničného úseku. Súd priznal žalobkyni sumu vo výške 105 854 eur s 5,15-percentným úrokom z omeškania od 22. 7. 2014 do zaplatenia. Vo zvyšku súd žalobu zamietol. V rámci odôvodnenia uviedol, že žalobkyni priznal túto čiastku z dôvodu ľudskoprávneho rozmeru, pretože vyvlastnenie je závažný zásah do sféry vlastníckeho práva. „Nakoľko súd vôbec neposudzoval meritum veci po právnej stránke, NDS musí podať voči rozhodnutiu odvolanie po doručení písomného vyhotovenia rozsudku. Doposiaľ nám ho nedoručili,“ informovala Michalová.

Dodala, že práce postupujú podľa harmonogramu. Podľa neho by mali úsek dokončiť v roku 2020. Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy však predčasom zverejnil, že to bude o rok neskôr.
Ani jeden deň sa nezaobíde bez kolón
Tento úsek má odľahčiť medzinárodnú cestu I/11 cez Čadcu a Svrčinovec, na ktorej sa denne tvoria dlhé kolóny. Podlá INEKO mohol byť hotový o dva až tri roky skôr, keby ministerstvo dopravy a NDS využili už v roku 2013 možnosť obstarať zhotoviteľa metódou „naprojektuj a postav", tzv. žltý FIDIC. Inštitút ako termín dokončenia uvádza rok 2021. Základný kameň stavby poklepali 24. januára 2017. Konzorcium spoločností Strabag, PORR a Hochtief má úsek, dlhý 5,673 km, postaviť za vyše 239 miliónov eur.

Ide o zložitú a náročnú stavbu. Do veľkej miery prechádza mimoriadne komplikovaným terénom. Časť povedie estakádou ponad obývané územie. Súčasťou budú dve polovičné mimoúrovňové križovatky, 41 geotechnických konštrukcií, 28 protihlukových stien a 19 mostov. Tým hlavným je most 205 Podzávoz, dlhý 832 m a vysoký 17 metrov. V súčasnosti prejde Čadcou viac ako 18 700 áut denne, z toho väčšina je tranzit, smerujúci ďalej na sever do Poľska a Českej republiky. Situáciu komplikuje aj takmer 5-tisíc ťažkých nákladných vozidiel.