FÍNSKO, RAISIO. Neboja sa padať, autá sú pre nich skladačka Lego, takmer každý mesiac zapriahnu za svoje karavany či autá vozík s „tereňákom“ a fujazdia prekonávať terény. Napriek tomu, že v letných mesiacoch majú slovenskí offroadtrialisti sezónnu prestávku, v tomto čase sa každoročne stretávajú v niektorej z európskych krajín, aby si zmerali sily na medzinárodnej úrovni. Tento rok sa usporiadateľom Eurotrialu stali Fíni, v dňoch od 10. do 11. augusta sa milovníci ťažko zjazdných terénov stretli v meste Raisio.
Vo Fínsku jazdili tieto posádky
Ľubomír Staňo (Martin) a Milan Hanečák - kategória Promodified
Róbert Král a Monika Králová (Zborov nad Bystricou) - kategória Promodified
Martin Turčan a Martina Bašková zo Žiliny - kategória Modified
Ondrej Suchanský a Tomáš Levický (Podhájska) - kategória Standard
Medzi štyrmi slovenskými posádkami boli aj Zborovania Róbert Král a Monika Králová, ktorí minulý rok na majstrovstvách v Španielsku obsadili 3. miesto vo svojej kategórii Promodified. Tento rok titul síce neobhájili, priečka v tejto kategórii, dokonca prvá, Slovákom po tohtoročných majstrovstvách napriek tomu patrí. Úradujúcimi majstrami Promodified sa stali Ľubomír Staňo a spolujazdec Milan Hanečák na vozidle Gunimog.
Cesta hrdinov: dni na kolesách, noci na parkoviskách
Majstrovstvá Európy však pre offroadových nadšencov neznamenajú len dva dni, kedy sa preteká. Takmer dvojtýždňová „road-show“ značí bývanie na kolesách, nemať pred očami nič iné len kilometre ciest, boj s časom, aby karavána včas dorazila, kam má. Nič z toho sa nedá bez dobrodružného ducha. Slovensko, Poľsko, Litva, Lotyšsko, Estónsko a napokon Fínsko – taká bola trasa posádok, ktoré si za miesto štartu určili Krásno nad Kysucou.

V prvý deň im po celodennej ceste krížom cez Poľsko bol odmenou nocľah na odpočívadle pre kamióny. V pondelok o ôsmej ráno sa rezko vydali naháňať čas a pokračovať, po prekročení hraníc sa preto „potešili“ hodinovému časovému posunu z 8:30 na 9:30 – deň sa teda začal naozaj rýchlo. Posádky si však napriek tomu v Litve nenechali ujsť aj nejakú tú rekreáciu a zastavili sa pri pamätníku na zverstvá II. svetovej vojny Ninth Fort a na Hore krížov.
Po pondelňajších 450 kilometroch sa karavána ubytovala v Lotyšsku v prímorskom kempe Klintis vzdialenom asi 45 kilometrov od estónskych hraníc. Bolo tu na čo pozerať, pár odvážlivcov dokonca skúsilo ľadovú vodu Baltského mora. Vraj bola málo slaná.
Po Lotyšsku nasledovala tretia krajina Pobaltia, kde si pretekári taktiež urobili kultúrno-zdravotnú prestávku. Po kilometroch strávených na kolesách precvičili pešiu chôdzu na jednej z najznámejších a najdlhších pláží v meste Pärnu. V Estónsku navštívili aj Alpaca farmu a, napočudovanie, automobilové múzeum!
Kvôli potulkám sa však motoristi včas nedostavili na plánovaný trajekt do Fínska a na ďalší museli čakať takmer do polnoci, čo bolo najmä pre vodičov skúškou nervov.