Diaľničiari robia aj na Kysuciach jesennú údržbu a kontrolu tunelov. V kysuckom regióne začínajú už dnes, kedy úplne uzatvoria od 22. hodiny tunely Svrčinovec a Poľana. Opäť ich sprístupnia v utorok 24. septembra o 22. hodine. Na Horelici bude údržba prebiehať od soboty 28. 9. (22. hod.) do nedele 29.9., takisto do 22. hodiny.
„Vyčistíme ostenia tunelov, stropné konštrukcie, chodníky, vozovku, drenáž a kanalizačnú sieť. Okrem toho aj štrbinovú kanalizáciu, ošetríme nerezové súčasti dverí, SOS kabíny a osvetlenie. Prečistíme ventiláciu, zrealizujeme opravy na stavebných objektoch, ako aj servis na technologických objektoch, súčasťou sú hlavné prehliadky stavebných a technologických objektov tunelov Svrčinovec a Poľana,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. Ako povedala dopravu presmerujú na súbežné cestné komunikácie. V prípade tunela Horelica povedie od križovatky Oščadnica po križovatku Čadca - malý obchvat po ceste I/11, v prípade tunelov Svrčinovec a Poľana vedie po ceste I/12.
Horelický tunel bude širší
Tunel Horelica sa v budúcnosti rozšíri o dva pruhy. V súčasnosti môžu využívať vodiči len ľavú časť. Práce budú súčasťou rozšírenia diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu – Bukov. Dĺžka druhej rúry bude 558 metrov.

Podľa informácie Michalovej aktuálne sa pracuje na dokumentácii pre stavebné povolenie, jej prevzatie sa plánuje do konca roka 2019. Začiatok výstavby bude závisieť od ukončenia procesu prípravy a zabezpečenia finančných zdrojov. „Predpoklad je v roku 2022,“ dodala.
Oslávi pätnáste „narodeniny“
Horelický tunel funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba sa začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995. Tunel je približne 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu.

Aj na Horelici má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči. Počas prác v auguste 2001 vznikol vnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.
Pracovali na ňom stovky ľudí
Stavebné práce zabezpečovalo v tuneli približne 60 ľudí vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 pracovníkov. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia napojili na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.