K výsledkom nedávneho prieskumu, podľa ktorého k nemocniciam s najhoršou reputáciou patria aj tie v Žilinskom kraji, riaditeľ Kysuckej nemocnice Martin Šenfeld hovorí, že sa ťažko k nemu vyjadriť. „Videl som totiž už viacero prieskumov s úplne odlišnými zisteniami. Vyplýva z nich, že práve Žilinský kraj patrí k najlepším,“ konštatuje. A pokračuje: „Podľa mňa je zbytočné hodnotiť napríklad transparentnosť nemocníc, keď súkromné nemajú povinnosť zverejňovať zmluvy, faktúry, objednávky, dokonca nemusia robiť ani verejné obstarávanie, môžu si vybrať čo chcú. A výsledok? Najlepšie sú súkromné nemocnice,“ hovorí.
Nedávno, ako sa vyjadril, pripomienkovali jeden takýto prieskum. „Stálo nás to veľa energie, našli sme tam viacero chýb, ktoré sme dokladovali. Daná spoločnosť to po čase akceptovala a rebríček poopravila, o čom sa však už potom nikde nepísalo, zverejnilo sa to len na jej webe. Sme si vedomí, že ani v našej nemocnici to nefunguje ideálne a veľa vecí je potrebné postupne zmeniť k lepšiemu,“ vraví. Zároveň vysvetľuje, že čo sa týka Kysuckej nemocnice na základe informácií priamo od pacientov môžu robiť rôzne opatrenia pre zlepšenie.
Názor pacienta ich zaujíma
„Pri príchode hospitalizovaného pacienta na oddelenie dostane každý balíček, v ktorom sú základné hygienické potreby, ako aj kontaktné údaje, ktoré môže využiť pri potrebe vyjadriť svoj názor na poskytovanie starostlivosti v nemocnici. Môže tak urobiť aj elektronicky a zaslať ho priamo riaditeľovi. Túto spätnú väzbu pravidelne vyhodnocujeme a snažíme sa ju aplikovať priamo v praxi,“ informuje riaditeľ.
Sťažovali sa na hygienické zariadenia
V súčasnosti v Kysuckej nemocnici riešia práve jednu z takýchto pripomienok. Ide o problém, ktorý dlhý čas trápil pacientov. „Sťažovali sa na stav hygienických zariadení. Musím priznať, že oprávnene,“ približuje problém.

Po rekonštrukcii toaliet a kúpeľní v chirurgickom pavilóne, pracujú v tomto roku na rozsiahlej rekonštrukcii sociálnych zariadení v najväčšom pavilóne. V prvej etape sa dotkne interného oddelenia I a II, neurologického, paliatívneho oddelenia i oddelenia dlhodobo chorých, tiež domu ošetrovateľskej služby. Ide o rozsiahlu hĺbkovú rekonštrukciu a modernizáciu celého krídla budovy, kde zároveň pribudnú nové priestory pre sociálne zariadenia. „Menia sa potrubia, stúpačky, vodovodné rozvody, elektroinštalácia, vzduchotechnika a celé príslušenstvo, pričom veľký dôraz kladieme aj na bezbariérovosť,“ vysvetľuje Šenfeld. V rekonštrukcii sociálnych zariadení chcú pokračovať. Postupne bude nasledovať II. etapa, v rámci ktorej sa dokončí druhé krídlo internistického pavilónu a tak skompletizujú celú budovu. „Tým pádom budeme mať nové sociálne zariadenia pre všetkých hospitalizovaných pacientov,“ konštatuje.
Súčasťou sú viaceré obmedzenia
V nemocnici majú pripravenú projektovú dokumentáciu pre rekonštrukciu budovy polikliniky, ktorú plánujú realizovať v III. etape. „So stavebnými prácami sú spojené aj rôzne obmedzenia, ktoré sme museli zaviesť. Ide napríklad o hlučnosť či priestorové obmedzenia. Prosíme preto všetkých pacientov a návštevníkov o rešpektovanie obmedzení, ale aj trpezlivosť. Keď sa nám to podarí dokončiť, bude to pozitívna zmena pre nás všetkých,“ vraví.
Chýbala magnetická rezonancia
Pacienti z Kysúc boli veľmi nespokojní aj s tým, že nemali dostupné vyšetrenie magnetickou rezonanciou a museli ich prevážať do vzdialených zariadení. To sa podarilo tento rok vyriešiť otvorením nového pracoviska.

„Taktiež sme zaznamenali množstvo sťažností na zastarané prístrojové vybavenie. Napríklad na rehabilitácii, čo sa nám postupne podarilo v priebehu posledných dvoch rokov výrazne zmodernizovať,“ spomína.
Nespokojnosť bola so stravou
Riešili tiež nespokojnosť s podávaním stravy na oddelení. Urobili množstvo opatrení, aby sa to zlepšilo. „Z dotazníkov sa dozvedáme ďalšie informácie, s ktorými pracujeme a snažíme sa ich postupne riešiť. Modernizačný dlh tu bol obrovský, postupne obnovujeme aj naše oddelenia. Momentálne celkovo rekonštruujeme oddelenie anestézie a intenzívnej medicíny, pokračujeme rekonštrukciou jednotiek intenzívnej starostlivosti na oddelení úrazovej chirurgie a internom oddelení. Pripravujeme projektové dokumentácie na rekonštrukciu a modernizáciu ďalších priestorov,“ pridáva ďalšie informácie riaditeľ.
Čo sa týka personálnej politiky, ktorá tiež úzko súvisí s kvalitou poskytovania zdravotnej starostlivosti, snažili sa, ako vraví, urobiť množstvo opatrení, aby stabilizovali stav zdravotníckych pracovníkov. „V spolupráci so ŽSK sa vypracoval stabilizačný program. Máme oddelenia, ktoré naši pacienti naozaj veľmi dobre vnímajú, ale aj také, na ktorých to nie je až také rúžové. Snažíme sa hľadať riešenia, ktoré nie sú jednoduché, keďže celá naša krajina zápasí s nedostatkom zdravotníkov,“ dodáva Šenfeld.