Horelický tunel ako súčasť úseku cesty I. triedy Oščadnica – Čadca, Bukov slávnostne sprístupnili verejnosti 29.10.2004. „Jeho výstavba sa robila na etapy, začiatok zachádza do rokov 1996 až 1997,“ približuje históriu hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.
Ako ďalej informuje na bezpečnú premávku v tuneli dohliadajú ich pracovníci zo Strediska správy a údržby v Čadci. Okrem tohto majú na starosti aj tunely Svrčinovec a Poľana.
Ide o najširší tunel na Slovensku
Tunel Horelica je jednorúrový s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. „Výnimočnosťou v rámci Slovenska je šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov 9 metrov. Stal sa tak najširším na Slovensku. Vlani bola priemerná denná intenzita dopravy 15 000 vozidiel, podiel nákladnej dopravy je na úrovni 32 percent,“ hovorí Michalová.
Súčasťou sú SOS kabíny
V rámci vybavenia pre šírenie núdzových a bezpečnostných informácií je v ňom rozhlas, 10 SOS kabín a 8 protipožiarnych výklenkov s hydrantmi. „O vetranie sa v prípade zadymenia starajú dve dvojice axiálnych prúdových ventilátorov. Je vybavený štandardným technologickým vybavením, ktoré sa nám v roku 2018 podarilo zmodernizovať a doplniť,“ vraví Michalová.

Pokračuje informáciou, že za tunelom v smere k hraniciam s Českou a Poľskou republikou je vo výstavbe úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Po ktorého dostavbe sa podľa jej vyjadrenia výrazne zlepší dopravná situácia v regióne, najmä vo Svrčinovci, Čiernom, Skalitom a v samotnom meste Čadca. „Tranzitná doprava sa dostane na diaľnicu a dnes časté, priebežné uzatváranie tunela Horelica by malo byť minulosťou.“
Vošli doň aj podgurážení chodci
Mnoho dopravných kolízií v ňom vzniklo z dôvodu, že motoristi nedodržiavali bezpečný odstup, predbiehali ostatné vozidlá alebo nerešpektovali červenú na semafore pred tunelom. „Poslúžil napríklad pri prevážaní nadrozmerného nákladu ako električiek či lodí. Zablúdili nám sem však aj podgurážení chodci,“ pridáva zaujímavosti Michalová.