Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Kysučania sú nespokojní so stále sa meniacimi termínmi

Odborník na diaľnice hovorí, že by pomohlo, keby sme dokázali jednotlivé úseky pripravovať rýchlejšie.

Ivan Lužica je uznávaným odborníkov v oblasti dopravy a eurofondov. Ivan Lužica je uznávaným odborníkov v oblasti dopravy a eurofondov. (Zdroj: MARTINA RADOŠOVSKÁ)

Ivan Lužica, riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group je uznávaným odborníkom v oblasti dopravy. Zaujímal nás jeho názor napríklad aj na to, prečo diaľničné úseky na Kysuciach nenapredujú tak, ako sa plánovalo a kde je, obrazne povedané, „pes zakopaný“.

Kysučania sú nespokojní so stále sa meniacimi termínmi dostavby diaľničných úsekov na Kysuciach. Zorganizovali už niekoľko protestných akcií. Aj keď kompetentní tvrdia, že D3 je prioritou, nie všetci to tak vidia. Sú podľa vás brzdou aj peniaze či eurofondy?

Skryť Vypnúť reklamu

Nemyslím si, že eurofondy sú brzdou. Samozrejme, financovanie môže mať vplyv na termín začatia výstavby. Keďže je však v OPII pomerne dosť peňazí a úseky D3 sú v zozname financovaných projektov, treba sa pozrieť najmä na to, kedy sa začalo s prípravou jednotlivých projektov a v akom štádiu pripravenosti sú dnes. Tam vidím najväčšiu príčinu meškania výstavby. Ako chceme stavať ďalšie úseky, keď nie sú pripravené? Len pre upresnenie, priemerná doba prípravy projektu výstavby úseku diaľnice je asi 13 rokov a samotná realizácia potom trvá od 2 do 5 rokov (počíta sa do toho aj výber zhotoviteľa).

Súvisiaci článok Privádzač tak skoro nebude Čítajte 

NDS oddelila diaľničný privádzač do Kysuckého Nového Mesta od úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu D3. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby plánuje vyhlásiť v lete budúceho roka. Dĺžku výstavby odhaduje na 2 roky. Financovanie plánuje zo ŠR s možnosťou financovania aj zo zdrojov EÚ. Myslíte si, že ešte nejaké, obrazne povedané, „zostanú“?

Skryť Vypnúť reklamu

NDS oddelila úseky, lebo nie sú rovnako pripravené a potvrdzuje to môj názor, že okrem financovania, aj príprava je veľmi zložitá a trvá dlho. Ak už NDS ide vyhlásiť verejné obstarávanie, tak musí mať zabezpečené financovanie či už zo ŠR alebo z EÚ fondov. Navyše, ak oznámila predpokladaný termín súťaže na výber zhotoviteľa, ktorý je o pár mesiacov, tak už pripravujú súťažné podklady pre VO. Ak by došlo k zdržaniu pri výbere zhotoviteľa a realizácii stavby, tak od roku 2021 bude nové programové obdobie, v ktorom by mali byť aj financie na dobudovanie infraštruktúry.

Čo by podľa vás najviac pomohlo dobudovaniu diaľničnej siete na Slovensku?

Výrazne by pomohlo najmä to, keby sme dokázali jednotlivé úseky pripravovať rýchlejšie a s ich prípravou by sme začali skôr. Mali by sme tak zásobník viacerých projektovo pripravených úsekov a ľahšie by sa plánovali aj financie. Ak je projekt pripravený a je zabezpečené aj financovanie, tak samotná realizácia je už väčšinou pomerne rýchla.

Skryť Vypnúť reklamu
Možno vás bude zaujímať Zastavovaniu je koniec Čítajte 

Určite bude mnohých zaujímať, aký je podľa vás reálny predpoklad dokončenia dokončenie celej diete diaľnic. Ktoré úseky budú podľa vás najkritickejšie čo sa týka peňazí.

Ak už je nejaký úsek vo výstavbe, tak jeho financovanie je jasné a zabezpečené. Samozrejme, pri výstavbe môže dôjsť k neplánovaným zdržaniam, alebo navýšeniu rozpočtu. To všetko však pri dobre pripravených projektoch nemôže ohroziť dokončenie výstavby z finančných dôvodov. Z hľadiska peňazí sú kritické tie projekty, ktoré ešte nie sú pripravené a tým pádom nie je možné ani plánovať financovanie na ich realizáciu. Napríklad, ak je projekt v štádiu prípravy DUR, tak do začiatku výstavby je približne 6 rokov, čo je príliš dlhé obdobie na takéto plánovanie.

KTO JE IVAN LUŽICA

Ivan Lužica zo spoločnosti Radvise Group pôsobí v oblasti manažment konzultingu takmer 20 rokov. Predtým pôsobil v rôznych nadnárodných spoločnostiach. Okrem využívania eurofondov v doprave sa venuje aj zlepšovaniu podnikateľského prostredia, efektívnemu riadeniu firiem, zvyšovaniu ich výkonnosti a projektovému riadeniu veľkých projektov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  10. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 789
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 557
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 409
  4. Aká je chémia vôní 11 278
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 297
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 773
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 259
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 717
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 854
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Vodičke namerali takmer tri promile

Pri dopravnej nehode v Ochodnici sa čelne zrazili dve autá. Zranili sa pri nej traja ľudia. Medzi nimi aj vodička, ktorá poriadne „nafúkala“.

Dopravná nehoda v Ochodnici.

MY Kysucké noviny s právnou poradňou i súťažami

Nové číslo MY Kysuckých novín opäť prináša množstvo informácií z regiónu, o ktorých by ste mali vedieť. A nielen to!

Nešťastný úraz mu takmer ukončil kariéru. V Číne sa cítil ako diplomat

Vnútorné ja mu hovorí, že olympijský symbol má päť kruhov.

#MYtozvladneme

ONLINE DISKUSIA: Prohibícia hazardu? Správne riešenie alebo krok vedľa?

Diskusiu vysielame live vo štvrtok 3. decembra o 18.00 hod. Novela zákona o hazardných hrách dala do rúk miest a obcí možnosť zakázať na svojom území hazardné hry aj bez petície občanov. Odborníci varujú pred týmto krokom a poukazujú na vznik viacerých nebezpečenstviev.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Už ste čítali?