Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Kysučania sú nespokojní so stále sa meniacimi termínmi

Odborník na diaľnice hovorí, že by pomohlo, keby sme dokázali jednotlivé úseky pripravovať rýchlejšie.

Ivan Lužica je uznávaným odborníkov v oblasti dopravy a eurofondov. Ivan Lužica je uznávaným odborníkov v oblasti dopravy a eurofondov. (Zdroj: MARTINA RADOŠOVSKÁ)

Ivan Lužica, riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group je uznávaným odborníkom v oblasti dopravy. Zaujímal nás jeho názor napríklad aj na to, prečo diaľničné úseky na Kysuciach nenapredujú tak, ako sa plánovalo a kde je, obrazne povedané, „pes zakopaný“.

Kysučania sú nespokojní so stále sa meniacimi termínmi dostavby diaľničných úsekov na Kysuciach. Zorganizovali už niekoľko protestných akcií. Aj keď kompetentní tvrdia, že D3 je prioritou, nie všetci to tak vidia. Sú podľa vás brzdou aj peniaze či eurofondy?

Skryť Vypnúť reklamu

Nemyslím si, že eurofondy sú brzdou. Samozrejme, financovanie môže mať vplyv na termín začatia výstavby. Keďže je však v OPII pomerne dosť peňazí a úseky D3 sú v zozname financovaných projektov, treba sa pozrieť najmä na to, kedy sa začalo s prípravou jednotlivých projektov a v akom štádiu pripravenosti sú dnes. Tam vidím najväčšiu príčinu meškania výstavby. Ako chceme stavať ďalšie úseky, keď nie sú pripravené? Len pre upresnenie, priemerná doba prípravy projektu výstavby úseku diaľnice je asi 13 rokov a samotná realizácia potom trvá od 2 do 5 rokov (počíta sa do toho aj výber zhotoviteľa).

Súvisiaci článok Privádzač tak skoro nebude Čítajte 

NDS oddelila diaľničný privádzač do Kysuckého Nového Mesta od úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu D3. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby plánuje vyhlásiť v lete budúceho roka. Dĺžku výstavby odhaduje na 2 roky. Financovanie plánuje zo ŠR s možnosťou financovania aj zo zdrojov EÚ. Myslíte si, že ešte nejaké, obrazne povedané, „zostanú“?

Skryť Vypnúť reklamu

NDS oddelila úseky, lebo nie sú rovnako pripravené a potvrdzuje to môj názor, že okrem financovania, aj príprava je veľmi zložitá a trvá dlho. Ak už NDS ide vyhlásiť verejné obstarávanie, tak musí mať zabezpečené financovanie či už zo ŠR alebo z EÚ fondov. Navyše, ak oznámila predpokladaný termín súťaže na výber zhotoviteľa, ktorý je o pár mesiacov, tak už pripravujú súťažné podklady pre VO. Ak by došlo k zdržaniu pri výbere zhotoviteľa a realizácii stavby, tak od roku 2021 bude nové programové obdobie, v ktorom by mali byť aj financie na dobudovanie infraštruktúry.

Čo by podľa vás najviac pomohlo dobudovaniu diaľničnej siete na Slovensku?

Výrazne by pomohlo najmä to, keby sme dokázali jednotlivé úseky pripravovať rýchlejšie a s ich prípravou by sme začali skôr. Mali by sme tak zásobník viacerých projektovo pripravených úsekov a ľahšie by sa plánovali aj financie. Ak je projekt pripravený a je zabezpečené aj financovanie, tak samotná realizácia je už väčšinou pomerne rýchla.

Skryť Vypnúť reklamu
Možno vás bude zaujímať Zastavovaniu je koniec Čítajte 

Určite bude mnohých zaujímať, aký je podľa vás reálny predpoklad dokončenia dokončenie celej diete diaľnic. Ktoré úseky budú podľa vás najkritickejšie čo sa týka peňazí.

Ak už je nejaký úsek vo výstavbe, tak jeho financovanie je jasné a zabezpečené. Samozrejme, pri výstavbe môže dôjsť k neplánovaným zdržaniam, alebo navýšeniu rozpočtu. To všetko však pri dobre pripravených projektoch nemôže ohroziť dokončenie výstavby z finančných dôvodov. Z hľadiska peňazí sú kritické tie projekty, ktoré ešte nie sú pripravené a tým pádom nie je možné ani plánovať financovanie na ich realizáciu. Napríklad, ak je projekt v štádiu prípravy DUR, tak do začiatku výstavby je približne 6 rokov, čo je príliš dlhé obdobie na takéto plánovanie.

KTO JE IVAN LUŽICA

Ivan Lužica zo spoločnosti Radvise Group pôsobí v oblasti manažment konzultingu takmer 20 rokov. Predtým pôsobil v rôznych nadnárodných spoločnostiach. Okrem využívania eurofondov v doprave sa venuje aj zlepšovaniu podnikateľského prostredia, efektívnemu riadeniu firiem, zvyšovaniu ich výkonnosti a projektovému riadeniu veľkých projektov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 023
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 427
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 738
  4. Aká je chémia vôní 10 514
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 429
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 808
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 770
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 172
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

V aute boli drogy aj zbrane

U toho istého mladíka našli colníci už druhýkrát drogy. Pri kontrole vozidla objavili toho oveľa viac, pomohol im aj služobný pes.

Posádka prepravovala tabakové výrobky, zbrane aj kryštalické látky.

Novej cesty sa v osade U Repčíkov dočkali po vyše štyridsiatich rokoch

Po štyridsiatich rokoch nezáujmu sme sa dočkali, konečne nám niekto pomohol. A to počas tejto náročnej doby, hovoria obyvatelia osady.

Nová cesta v osade U Repčíkov v Zákopčí.

Chalupári vyšli do osady ešte s letnými pneumatikami, naspäť sa to už nedalo

Niektorí vodiči podcenili prvý sneh, svedčí o tom aj včerajšia dopravná nehoda vo Vysokej nad Kysucou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Už ste čítali?