Sobota, 18. január, 2020 | Meniny má Bohdana

Kysučania sú nespokojní so stále sa meniacimi termínmi

Odborník na diaľnice hovorí, že by pomohlo, keby sme dokázali jednotlivé úseky pripravovať rýchlejšie.

Ivan Lužica je uznávaným odborníkov v oblasti dopravy a eurofondov. Ivan Lužica je uznávaným odborníkov v oblasti dopravy a eurofondov. (Zdroj: MARTINA RADOŠOVSKÁ)

Ivan Lužica, riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group je uznávaným odborníkom v oblasti dopravy. Zaujímal nás jeho názor napríklad aj na to, prečo diaľničné úseky na Kysuciach nenapredujú tak, ako sa plánovalo a kde je, obrazne povedané, „pes zakopaný“.

Kysučania sú nespokojní so stále sa meniacimi termínmi dostavby diaľničných úsekov na Kysuciach. Zorganizovali už niekoľko protestných akcií. Aj keď kompetentní tvrdia, že D3 je prioritou, nie všetci to tak vidia. Sú podľa vás brzdou aj peniaze či eurofondy?

Článok pokračuje pod video reklamou

Nemyslím si, že eurofondy sú brzdou. Samozrejme, financovanie môže mať vplyv na termín začatia výstavby. Keďže je však v OPII pomerne dosť peňazí a úseky D3 sú v zozname financovaných projektov, treba sa pozrieť najmä na to, kedy sa začalo s prípravou jednotlivých projektov a v akom štádiu pripravenosti sú dnes. Tam vidím najväčšiu príčinu meškania výstavby. Ako chceme stavať ďalšie úseky, keď nie sú pripravené? Len pre upresnenie, priemerná doba prípravy projektu výstavby úseku diaľnice je asi 13 rokov a samotná realizácia potom trvá od 2 do 5 rokov (počíta sa do toho aj výber zhotoviteľa).

Súvisiaci článok Privádzač tak skoro nebude Čítajte 

NDS oddelila diaľničný privádzač do Kysuckého Nového Mesta od úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu D3. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby plánuje vyhlásiť v lete budúceho roka. Dĺžku výstavby odhaduje na 2 roky. Financovanie plánuje zo ŠR s možnosťou financovania aj zo zdrojov EÚ. Myslíte si, že ešte nejaké, obrazne povedané, „zostanú“?

NDS oddelila úseky, lebo nie sú rovnako pripravené a potvrdzuje to môj názor, že okrem financovania, aj príprava je veľmi zložitá a trvá dlho. Ak už NDS ide vyhlásiť verejné obstarávanie, tak musí mať zabezpečené financovanie či už zo ŠR alebo z EÚ fondov. Navyše, ak oznámila predpokladaný termín súťaže na výber zhotoviteľa, ktorý je o pár mesiacov, tak už pripravujú súťažné podklady pre VO. Ak by došlo k zdržaniu pri výbere zhotoviteľa a realizácii stavby, tak od roku 2021 bude nové programové obdobie, v ktorom by mali byť aj financie na dobudovanie infraštruktúry.

Čo by podľa vás najviac pomohlo dobudovaniu diaľničnej siete na Slovensku?

Výrazne by pomohlo najmä to, keby sme dokázali jednotlivé úseky pripravovať rýchlejšie a s ich prípravou by sme začali skôr. Mali by sme tak zásobník viacerých projektovo pripravených úsekov a ľahšie by sa plánovali aj financie. Ak je projekt pripravený a je zabezpečené aj financovanie, tak samotná realizácia je už väčšinou pomerne rýchla.

Možno vás bude zaujímať Zastavovaniu je koniec Čítajte 

Určite bude mnohých zaujímať, aký je podľa vás reálny predpoklad dokončenia dokončenie celej diete diaľnic. Ktoré úseky budú podľa vás najkritickejšie čo sa týka peňazí.

Ak už je nejaký úsek vo výstavbe, tak jeho financovanie je jasné a zabezpečené. Samozrejme, pri výstavbe môže dôjsť k neplánovaným zdržaniam, alebo navýšeniu rozpočtu. To všetko však pri dobre pripravených projektoch nemôže ohroziť dokončenie výstavby z finančných dôvodov. Z hľadiska peňazí sú kritické tie projekty, ktoré ešte nie sú pripravené a tým pádom nie je možné ani plánovať financovanie na ich realizáciu. Napríklad, ak je projekt v štádiu prípravy DUR, tak do začiatku výstavby je približne 6 rokov, čo je príliš dlhé obdobie na takéto plánovanie.

KTO JE IVAN LUŽICA

Ivan Lužica zo spoločnosti Radvise Group pôsobí v oblasti manažment konzultingu takmer 20 rokov. Predtým pôsobil v rôznych nadnárodných spoločnostiach. Okrem využívania eurofondov v doprave sa venuje aj zlepšovaniu podnikateľského prostredia, efektívnemu riadeniu firiem, zvyšovaniu ich výkonnosti a projektovému riadeniu veľkých projektov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami
  1. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  2. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  3. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  7. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  8. myhive Polus Towers menia meno na myhive Vajnorská
  9. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  10. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte!
  1. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 18 154
  2. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 11 092
  3. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 127
  4. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 9 057
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 781
  6. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 8 193
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 953
  8. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 883
  9. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte! 7 143
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 6 960

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

FOTO: Takto to vyzeralo na galavečeri Športovec roka 2019!

V Čadci sa tretíkrát po sebe slávnostne oceňovali najlepší športovci roka.

Lukáš Piják (s mikrofónom) po vyhlásení víťaza ankety.

Cestujúci z troch kysuckých obcí sa zatiaľ nových vlakov nedočkali

Obyvatelia Skalitého, Čierneho a Svrčinovca sa posilnenia vlakových spojov s príchodom nového grafikonu nedočkali. Napriek prísľubom nezačali premávať ani začiatkom nového roka. Kompetentní sa stále nedohodli, verdikt má padnúť koncom januára.

Na navýšenie vlakových spojov stále čakajú aj cestujúci v Skalitom.

Kto sa stane športovcom roka 2019? Niekoľko mien vyčnieva

V Čadci sa budú opäť oceňovať najlepší športovci uplynulého roka.

František Šuška uspel minulý rok v silových športoch.

INEKO zverejnilo najlepšie školy: tieto majú výborné výsledky na Kysuciach

Podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) má Stará Bystrica a Dolinský potok najlepšie základné školy na Kysuciach.

Ilustračná fotografia

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po mužovi a žene z Banskej Bystrice

Pátrajú po Márii Jaďuďovej a Tomášovi Kurekovi.

Aktualizované o 16.30

Na južnej strane Chopku sa zrazili lyžiari, jeden z nich zomrel

Polícia bližšie informácie k prípadu zatiaľ neposkytuje.

Prezidentke dali fúkať

Prezidentka SR Zuzana Čaputová navštívila Trenčiansky kraj. Stavila sa aj v sklárňach Rona. Dali jej vyskúšať ručné fúkanie skla.

Vybrali SME

Už ste čítali?