V stredu 11. decembra sa v Čadci uskutočnilo pracovné stretnutie zamerané na technické detaily stavby D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec.
Zúčastnili sa na ňom zástupcovia staviteľa, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS),ŽSK a mesta Čadca.„Hovorilo sa o termíne dokončenia, ktorý je podľa zmluvy december 2020. Takto o rok by teda mala byť táto časť D3 hotová,“ informoval predseda Združenia podnikateľov Kysúc a člen petičného výboru za urýchlenú dostavbu D3 Ľubomír Janoška. Podľa neho stavebný ruch napovedá tomu, že to môže byť reálne. „Upresnili sme si aj vznik dopravných kolón a vplyv výstavby na ne. Problémom je prejazd Čadcou, semafory a železničný prejazd. Samozrejme, veľké komplikácie spôsobí približne šesťtýždňové zjednosmernenie 1/11 pri zmene dopravy nad železničným mostom,“ vysvetľuje.
Problémom koniec nebude
Podľa Janošku je predpoklad presunu dopravných kolón po dostavbe z Čadce do Radole reálny, bude vyžadovať rázne riešenia ešte pred výstavbou tejto časti diaľnice.
„Dnešný krízový úsek Svrčinovec - Čadca sa za rok presunie na svetelnú križovatku do Radole. Pôjde o dlhodobý problém. K tomu sa priradia krízové úseky počas výstavby D3,Kysucká brána, súbeh výstavby Kysucké Nové Mesto - Budatínska Lehota, križovatka Krasno a druhá tunelová rúra na Horelici,“ konštatuje Janoška.Diaľničný úsek D3 Čadca,Bukov - Svrčinovec má odľahčiť medzinárodnú cestu I/11 cez Čadcu a Svrčinovec, na ktorej sa denne tvoria dlhé kolóny.
Za termínom si stoja
Podlá INEKO mohol byť úsek hotový o dva až tri roky skôr, keby ministerstvo dopravy a NDS využili už v roku 2013 možnosť obstarať zhotoviteľa metódou „naprojektuj a postav", tzv. žltý FIDIC. Inštitút ako termín dokončenia uvádza rok 2021. Diaľničiari však tvrdia, že zmluvný termín dodržia. Základný kameň stavby poklepali 24. januára 2017.
Konzorcium spoločností Strabag, PORR a Hochtief má úsek, dlhý 5,673 km, postaviť za vyše 239 miliónov eur. Ide o zložitú a náročnú stavbu. Do veľkej miery prechádza mimoriadne komplikovaným terénom. Časť povedie estakádou ponad obývané územie. Súčasťou budú dve polovičné mimoúrovňové križovatky, 41 geotechnických konštrukcií, 28 protihlukových stien a 19 mostov. Tým hlavným je most 205 Podzávoz, dlhý 832 m a vysoký 17 metrov. V súčasnosti prejde Čadcou viac ako 18 700 áut denne, z toho väčšina je tranzit, smerujúci ďalej na sever do Poľska a Českej republiky. Situáciu komplikuje aj takmer 5-tisíc ťažkých nákladných vozidiel.