Kto v školstve zastaví, akoby cúval, hovorí riaditeľka úspešnej školy

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy vyhodnotil Základnú školu Dolinský potok v Kysuckom Novom Meste ako druhú najlepšiu na Kysuciach.

Riaditeľka základnej školy Dolinský potok Anita TomaníčkováRiaditeľka základnej školy Dolinský potok Anita Tomaníčková (Zdroj: MAGDALÉNA PALUCHOVÁ)

Sú najmenšou školou v meste a napriek tomu dosahujú skvelé výsledky. Riaditeľka Anita Tomaníčková však v rozhovore hovorí aj o tom, že pre mnohých rodičov sa stáva prvoradým kritériom dostupnosť školy, až potom kvalita.

Výsledky vašej školy sú podľa INEKO opakovane dobré, na Kysuciach dosahujete popredné miesto medzi základnými školami. Orientujete sa podľa týchto výsledkov?

Pozorne sledujem názor ostatných riaditeľov na výsledky INEKO, keďže podliehajú aj kritike. Riaditelia často dôvodia, že merané ukazovatele nie sú spravodlivé. Priznám sa, že som po tom hĺbkovo nepátrala, no samozrejme, výsledok, že sme prví v rámci okresu Kysucké Nové Mesto, kde je trinásť škôl, poteší. Vždy sa však môžeme zlepšovať, už sme boli v rámci Žilinského kraja aj tretí.

SkryťVypnúť reklamu

Musím povedať, že ak sme tento rok dosiahli sedemnáste miesto v kraji, dúfam, že nás budú tešiť budúcoročné výsledky, pretože tohtoroční piataci nám urobili radosť so svojimi výsledkami výrazne nad celoslovenským priemerom a tiež máme výborných deviatakov.

Súvisiaci článok INEKO zverejnilo najlepšie školy: tieto majú výborné výsledky na Kysuciach Čítajte 

Sú veci, ktoré ste rokmi vo vzdelávacom procese museli zmeniť?

Určite je dôležité nestagnovať. To, kde máme pridať, nám ukázala štátna školská inšpekcia pred 2 rokmi. Zoznámili sme sa s profesijnými kompetenciami vo vyučovacom procese. Ide o materiály, ktoré by mal mať učiteľ pri príprave na vyučovanie naštudované, mal by byť s nimi oboznámený.

Orientujú sa na hlavné 3 oblasti: žiaka, edukačný proces a profesijný rozvoj. Učiteľ by mal vedieť, čo má žiak ovládať na konci hodiny, čo je cieľom hodiny a tak sa na hodinu pripraviť. Príprava na päť – šesť vyučovacích hodín u bežného učiteľa trvá aj dve či viac hodín. Nevieme, aké majú kritériá inšpektori, no keď zaznamenajú na hospitáciách využívanie týchto kompetencií, prejaví sa to v našom hodnotení.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad sme neboli zvyknutí na sebahodnotenie, žiakov sme klasifikovali, prípadne hodnotili slovne. Práve k nemu nás naviedla inšpekcia, čo som pretavila aj do svojej hospitačnej činnosti.

Žiak by mal vedieť ohodnotiť svoju prácu, či odpoveď. Potrebujeme deti vychovať k asertivite, viesť ich k zdravému sebavedomiu, nie k egocentrizmu. Deti sa nevedia kriticky zhodnotiť a ani my dospelí to často nevieme.

Naši žiaci sú u nás preto, že spádovo k nám patria, alebo že si našu školu z rôznych dôvodov vybrali. Myslím si, že to, čo by u rodiča malo rezonovať, je ísť po kvalite školy, ktorú vyberá pre svoje dieťa na niekoľko rokov.

Anita Tomaníčková

Dá sa na deťoch vidieť, či sebahodnotenie obohacuje proces výučby a vzťahy v škole?

Myslím, že áno. Avšak medzi deťmi sú rozdiely. Jedni sú veľmi sebavedomé, tlačené rodičmi ísť na výkon. A naopak, sú deti, ktoré keď učiteľ nevyvolá, samy sa neprihlásia. V škole vytvárame priestor tieto rozdiely minimalizovať, čím sa snažíme o socializáciu, aby deti vedeli pracovať v skupinách, spolupracovať, prispôsobiť sa, pretože sa z nich stávajú individualisti.

SkryťVypnúť reklamu

Deti majú rôzne, aj problémové povahy. Keď k tomu pridáme aj súčasný trend, že rodičia majú na ne menej času, je toho veľa, čo musí škola zvládnuť.

Súvisiaci článok Riaditeľka najlepšej školy na Kysuciach: Žiaci sú veľmi vnímaví, ich výkon závisí od klímy v škole Čítajte 

Zo svojich školských čias si spomínam na to, že veľakrát sme sa búrili, nesúhlasili sme s hodnotením, no nebol vytvorený priestor s učiteľom zjednávať. Pocit, že môžem s pedagógom diskutovať, som nadobudla až na vysokej škole. Zotiera sa striktná hierarchia medzi učiteľom a žiakom?

Či to pripustíme, alebo nie, súčasné deti sú iné. A tomu treba niečo prispôsobiť. Nórsky či švédsky školský systém je príkladom stretých rozdielov medzi učiteľmi a žiakmi, tí si medzi sebou dokonca tykajú. Myslím, že následne sú v živote bezprostrednejší práve preto, že sa to učia už v škole.

No treba na to ešte veľa času. Momentálne by to žiaci dosť zneužívali. Na takúto zmenu nie sme na základnej škole pripravení. Snažíme sa vytvárať priestor na komunikáciu so žiakmi kedykoľvek, zároveň ich vedieme k tomu, aby bola na slušnej úrovni s cieľom pochopiť sa a nájsť riešenie.

Mnohí učitelia si budujú rešpekt silovo, mám pocit, že na dnešných žiakov to neplatí. Pociťujete v škole, že vzťah a úcta žiakov k učiteľom sa mení?

Kedysi sa na štúdium učiteľstva kládli oveľa prísnejšie kritériá: učitelia nesmeli mať rečovú vadu, vyžadoval sa talent, najmä pre vyučovanie na prvom stupni, vedieť sa hýbať, spievať, maľovať, hrať na nástroj. A tiež prax študentov sa brala vážne. Teraz to už tak nie je.

Myslím si, že sa prestal klásť dôraz na postavenie učiteľa. Nehovorím, že fakulty nekončia aj dobrí pedagógovia, no už sú medzi nimi takí, ktorí sú, povedala by som, inej kvality. Vidíme to počas absolventskej praxe u nás na škole. Nie je ľahké odhadnúť pri výberovom konaní za pár minút kvalitného učiteľa, ktorý nebude mať s rešpektom problém.

Súvisiaci článok Modernizácia čaká aj školy na Kysuciach Čítajte 

S nárokmi na učiteľa sa vytráca aj nárok na jeho odhodlanie, či vnútornú silu čeliť problémovým žiakom. Táto schopnosť býva u začínajúcich učiteľov najnáročnejšia. V súčasnej dobe je ťažké zvládnuť problémového žiaka, či triedu aj u staršieho, skúseného učiteľa.

Pomáhajú nám psychologické tréningy pod vedením odborníkov. Vnímam to ako antibiotikum pre každú školu. V rámci týchto tréningov sme sa aj my ako pedagógovia o sebe veľa dozvedeli, pochopili sme lepšie samých seba, na modelových situáciách sme zistili, že nie je jednoduché byť v role žiaka.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C6M8M na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Školstvo

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 070
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 735
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 949
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 649
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 813
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 748
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 422
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 132
  1. Ľuboš Vodička: Kamenné pamiatky z Rímskej ríše v Komárne
  2. Jan Pražák: Ustaraná dáma v nesnesitelném horku
  3. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  4. Ernest Klotton: Tipy na predsvadobné fotografovanie
  5. Elena Antalová: Úloha č.1 vládcov Si a Putin: Nesmrteľnosť
  6. Vladimír Krátky: PHM za Bratislavou vs. - za Prahou .
  7. Vladimír Bojničan: Náboženské spôsobilosti, zvyklosti, tradície ako súčasť osvieteneckého sveta??? Pán Havran, to je ale urážka racionálneho rozumu!
  8. Martin Fronk: Jazierko, kde sa čas zastavil – Bacúrovské zrkadlo neba
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 798
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 420
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 206
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 839
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 432
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 086
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 9 070
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 038
  1. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  2. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  3. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  4. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  5. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  6. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  8. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Diskusia o tom, ako Slovensko pomáha ľuďom v núdzi za hranicami našej krajiny.


Víno je viac než len nápoj.


Vodičku obmedzili na osobnej slobode.

6enu obvinili z trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia.


Hasiči z Turzovky s relikviou sv. Floriána.

Svätý Florián našiel v Turzovke domov.


Výbor DHZ Turzovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu