V decembri mali Železnice SR (ŽSR) dokončiť komplexnú rekonštrukciu čadčianskej železničnej stanice. Pôvodné termíny však môže ohroziť pandémia. Zatiaľ nie je hotová ani projektová dokumentácia.
ŽSR plánujú riešiť nielen interiér, tiež výpravnú budovu. Pôjde o fasádu, strechu, presklené časti. Nasledovať bude obnova exteriéru ostatných budov v stanici. Rekonštrukcia sa dotkne aj interiéru, najmä priestorov pre cestujúcich. Pracovať sa bude na zariadeniach infraštruktúry, verejnom osvetlení, elektroinštalácii. Súčasťou prác je hlasový a vizuálny informačný systém pre cestujúcich a ďalšie technologické zariadenia. Predmetom rekonštrukcie bude aj Makovské nástupište.

„Čo sa týka termínu zahájenia prác, bude závisieť od doby vyhotovenia projektovej dokumentácie, schválenia či vydania stavebného povolenia. V investičnom pláne sa náklady odhadujú na približne 1 180 000 € vrátane projektovej dokumentácie. Presné rozpočtové náklady budú známe až po spracovaní projektovej dokumentácie,“ informoval Dávid Bozsaky zo ŽSR.
Vyriešili problém imobilných cestujúcich
ŽSR ešte v roku 2016 vymaľovali časť vestibulu, opravili zasklenie stien či zatekajúcu strechu. Zabezpečili tiež prístup osôb s obmedzenou mobilitou, súčasťou projektu bolo vybudovanie verejného WC pre imobilných cestujúcich. „Zabezpečili sme opravu všetkých verejných WC na stanici. Okrem toho vymenili najviac poškodené okná a urobili úpravy vo vestibule,“ informoval Dávid Bozsaky zo ŽSR. Podľa jeho slov súčasťou prác bolo vybudovanie čakárne.
Bezdomovci sa najskôr vytratili, no opäť sa vrátili
Na margo bezdomovcov Bozsaky povedal, že po prijatí prvých opatrení vládou na zabránenie šírenia COVID-19 od 13.marca sa väčšina v priebehu prvých dní z vestibulu staničnej budovy „vytratila“. „S odstupom času začali vestibul opäť navštevovať aj keď ich denné návštevy sú skôr sporadické. Prichádzajú v malom počte a samozrejme bez rúšok. Do priestorov ŽST prichádzajú najmä večer. Keďže vestibul sa v nočnej dobe zamyká, sú nútení chtiac-nechtiac priestor vestibul opustiť,“ konštatoval.

Od 1. decembra 2015 platí novela zákona o dráhach, ktorá oprávňuje manažéra železničnej infraštruktúry vyviesť, alebo vykázať z priestorov stanice osoby, ktoré porušujú predpisy, ničia zariadenie, agresívne sa správajú, alebo ohrozujú bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Podľa jeho slov ŽSR v uzlových staniciach aplikujú uvedenú zákonnú možnosť, spolupracujú s políciou, avšak po čase sa bezdomovci na stanice opäť vracajú. Prioritnou činnosťou zamestnancov je však, ako vraví, zabezpečovať bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. „ŽSR si uvedomujú hodnotu ľudského života, úlohou manažéra železničnej infraštruktúry však nie je vyriešiť tento celospoločenský problém namiesto samosprávy,“ dodáva.