Historický skvost prezentujúci pôvodný spôsob prepravy dreva, jedna z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc na svete, unikátna technická pamiatka. Prívlastkov, ktoré môžeme napísať na adresu Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke, je neúrekom.
Dnes je táto pamiatka terčom tisícok zvedavých návštevníkov, ktorí sa chcú jazdou v historickom vláčiku aspoň trošku nadýchať minulosti. S rovnakým zámerom sme navštívili Skanzen vo Vychylovke aj my z redakcie týždenníka Kysuce.
Vymieňajú staré a zhnité podvaly
Časť trate, po ktorej jazdí tento historický unikát, je v súčasnosti v rekonštrukcii. Riaditeľka Kysuckého múzea v Čadci Helena Kotvasová prezrádza, že momentálne sa opravuje trať od Usadlosti u Hruškuliaka až po stanicu Chmúra.
„Ide o náročnú prácu, pri ktorej sa vymieňajú staré a zhnité podvaly. Naši pracovníci robia predprípravu, finálne práce urobí externá firma. Samozrejme, chceme pokračovať v oprave celej trate, ale všetko závisí od podmienok a financií. Postupujeme v rámci našich možností, teší nás doslova každý nový meter obnovenia trate.“
V súčasnosti sú v rekonštrukcii najmä miesta, kde sa podpísal zub času, niektoré časti zasiahli aj povodne.
„Na zlom stave podvalov sa podpísal čas, ale aj poveternostné podmienky, teda sneh a dážď. Cez zimu a najmä počas silných prívalových dažďov nám podmýva trať aj podvaly. Tie je potom potrebné nahradiť novými, silnejšími. Povodne zasiahli najmä oblasti pri Mlyne a píle z Klubiny, ale aj potom vyššie na úvratiach. Žiaľ, táto situácia sa opakuje každoročne,“ dodáva Helena Kotvasová.
Spojenie s Oravskou železničkou
„Železnica vznikla ešte v roku 1915, slúžila na zvážanie dreva. Pôvodná trasa viedla z Oščadnice po dolinu Chmúra.