O problémoch, ktoré v súčasnosti sprevádzajú vyučovanie hudby sme sa rozprávali s kysuckým pedagógom, hudobným vedcom a koncertným gitaristom Ondrejom Veselým.
Hra na hudobný nástroj si vyžaduje predovšetkým praktickú časť výučby. Vyžaduje určitú disciplínu, neraz aj štipku trpezlivosti. Do akej miery to komplikuje súčasná situácia?
Zásadným spôsobom mení formu (a niekedy aj obsah...) praktickej časti vyučovania spojenej s osvojovaním si praktických zručností hry na akýkoľvek hudobný nástroj. Nachádzame sa v situácii, v ktorej sa musia učitelia i žiaci prispôsobiť novým podmienkam. Nechcem byť a priori skeptický, preto nebudem prejudikovať negatívne dopady tejto situácie. Na to by mali kompetentné a nezávislé inštitúcie pripraviť výskum, ktorý vyhodnotí negatívne, ale aj pozitívne dopady.
Hudobné vzdelanie sa tiež spája s bohatou teóriou. Dejiny hudby, notový systém, hudobné druhy a žánre, životopisy či tvorba slávnych skladateľov, sú pre mladých študentov určite veľmi zaujímavé. Môže však teória nahradiť, alebo aspoň sčasti zastúpiť, praktickú časť výučby ?
Takto to nefunguje. Teoretická a praktická časť vzdelávania nie sú vzájomne komplementárne. Naopak, navzájom sa dopĺňajú a neraz aj prelínajú. Jedno bez druhého nejde, resp. jedno bez druhého stráca zmysel. Nie je teda možné nahrádzať jednu časť druhou. Je na kompetenciách, flexibilite, ale aj pohotovosti učiteľov nájsť spôsoby, akými podať obe zložky dištančnou formou. Dúfal som, že práve súčasná situácia takpovediac „otvorí oči“ tej časti našej spoločnosti, ktorá dlhodobo podhodnocuje prácu učiteľov. V tomto smere však ostávam skeptický sledujúc online diskusie útočiace na učiteľov.
ĎALEJ SA DOČÍTATE
- ako náročné sú požiadavky na online výučbu hudby
- ako v súčasnosti prebiehajú záverečné koncerty absolventov
- o dopadoch pandémie na umelecky orientované vzdelávanie
Situácia v školstve je dnes predovšetkým charakteristická využívaním informačno-komunikačných technológií pre potreby zabezpečenia vzdelávania. Aké klady a zápory má online výučba ?