Štvrtok, 30. marec, 2023 | Meniny má Vieroslava

Kontrola automobilu po zime nekončí len prezutím pneumatík

Servisný technik radí: zverte auto do rúk odborníkom, o všetky potrebné úkony sa postarajú.

Očista a prezutie auta po zime sú dôležité úkony, ktoré by mal vykonať každý vodič. To však nestačí. Prinášame Vám rozhovor so servisným technikmi z autoservisu a pneuservisu BestDrive, od ktorých sme zisťovali, čo odporúča skontrolovať v rámci jarnej údržby automobilov.

Počas zimnej prevádzky je automobil vystavovaný rôznym poveternostným vplyvom. Mráz, posypová soľ, vlhkosť, či výtlky, to všetko vplýva na životnosť pneumatík aj dielov na automobile. Nízke teploty a studené štarty zaťažujú akumulátor automobilu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Sezónna kontrola po zime by určite mala obsahovať výmenu zimných kolies, kontrolu akumulátora, kontrolu podvozkových častí, teda riadenia, bŕzd, výfuku. Tiež je potrebné doplniť zmes do ostrekovača a vymeniť stierače. Na mieste je prekontrolovanie kúrenia a klimatizácie, výmena peľového filtra, dezinfekcia klimatizácie a prípadne jej doplnenie a rovnako aj doplnenie chladiacej kvapaliny, aby v letných dňoch nedošlo k prehriatiu motora,“ radí majiteľ autoservisu Pavol Fekula.

Niektoré úkony si s trochou šikovnosti viete urobiť doma sami, no niektoré je treba nechať na špecialistov.

Výmena pneumatík

Vymeniť koleso na aute by mal zvládnuť každý vodič. Ľuboš Židek hovorí, že takúto výmenu kolies si vodič môže urobiť sám ak má pripravené kompletné sady kolies. Musia byť správne vyvážené a disk z vnútornej strany vyčistený.

„Motoristi, ktorí majú možnosť vymeniť si kolesá na aute sami, v predstihu navštívia svoj pneuservis a nechajú si skontrolovať a vyvážiť kolesá do novej sezóny. Takto pripravené kolesá si na aute prezujú keď to sami uznajú za vhodné, inak je lepšie navštíviť pneuservis a prenechať prezutie auta odborníkom,“ vysvetľuje servisný technik Ľuboš.

Technici neodporúčajú výmenu pneumatík na diskoch na základe nejakých návodov na internete alebo rád od domácich majstrov. V servise vám kolesá prevážia na moderných strojoch, ktoré nepoškodia disk ani pneumatiku s veľkou presnosťou.

„Ako pneumatiky starnú, mení sa aj hustota vzduchu, treba približne každého pol roka koleso vyvážiť. Ak sa to urobí nesprávne, vzniká hádzavosť a začnú trpieť ložiská, ktorých výmena nie je lacnou investíciou,“ prízvukuje Ľuboš. V servise pri výmene vždy kontrolujú hĺbku dezénu, výrobné číslo, praskliny, vek pneumatiky podľa DOT čísla uvedeného na pneumatike.

Odporúčaný vek pneumatiky je maximálne päť rokov keďže nepriaznivé vplyvy na gumu majú aj teplo, svetlo, hlavne slnečné s UV žiarením, olej a rôzne chemikálie. Vďaka nim degradujú molekuly gumy, strácajú elasticitu a guma krehne.

V autoservise BestDrive si môžete aj pneumatiky uskladniť počas celého obdobia, kedy ich nepoužívate.

„Pri skladovaní pneumatík treba dodržiavať správnu skladovaciu polohu. Ak ich skladujete bez diskov, mali by stáť v takej polohe, ako keď sú namontované na aute. Ak sú na diskoch, mali by ležať poukladané na seba, ale nezabudnite ich nahustiť asi na 100 kPa. Pneumatiky obuté na diskoch sa majú skladovať inak ako samotné pneumatiky,“ vysvetľuje odborník Pavol Fekula a dodáva, že ich treba jeden krát mesačne pretáčať. V opačnom prípade hrozia deformácie pneumatík alebo samotných diskov.

Súvisiaci článok Po zime sa určite oplatí zamieriť s autom do auto-umyvárne Čítajte 

Doplňte kvapaliny a vymeňte stierače

Kolísavé teploty v zime môžu spôsobiť praskliny v gumičkách stieračov a znížiť ich priľnavosť. Jar je teda ten správny čas pre ich kontrolu a výmenu. Nemrznúcu zmes v ostrekovačoch treba vymeniť za kvapalinu určenú na letné obdobie, ktorá ľahšie odstraňuje organické nečistoty.

Pravidelná kontrola hladiny motorového oleja, chladiacej a brzdovej kvapaliny je rýchla a jednoduchá. Moderné autá majú kontrolky, ktoré upozorňujú, keď kvapaliny klesnú pod odporúčané úrovne. Napriek tomu ich pri jarnej prehliadke odporúčajú servisáci skontrolovať.

Dobré je skontrolovať po zime aj stav akumulátora, prípadne ho dobiť. Väčšina nových áut je vybavená systémom štart-stop. Tento systém si vyžaduje aj špeciálnu batériu na to určenú.

Vodiči neoslňujte

Svetlá a to najmä stretávacie, diaľkové a hmlové je potrebné skontrolovať najmä vtedy, ak sa počas zimy menili žiarovky.

„Pre tých, ktorí majú pocit, že im svetlá nesvietia dostatočne, respektíve oslňujú vodičov odporúčame nastavenie svetlometov na regloskope, s ktorým pracujeme i my, napríklad pri výmene LED sád,“ hovorí Ľuboš Židek.

Čistá klimatizácia do horúcich dní

Klimatizáciu je vhodné nechať skontrolovať každý rok, nakoľko ochranná zmes proti tvorbe plesní má účinnosť približne jeden rok a práve jar je vhodným obdobím, nakoľko sa klimatizácia v zime zvyčajne nepoužíva, čo zvyšuje potenciál zanesenia plesňami.

„Je dobré vykonať diagnostiku aj servis klimatizácie, skontrolujeme tiež čidlá tlaku klimatizácie, tesnosť pomocou kontrastnej látky a pod UV svetlom zisťujeme, či je klimatizácia úplne v poriadku. Ďalšou možnosťou je vyčistenie a dezinfekcia klimatizácie ozónom. Hlavne teraz v dobe pandémie je o túto službu veľký záujem. Ozón je niekoľkonásobne účinnejší ako chlór, zabíja pachy, baktérie, plesne,“ vysvetľuje Pavol Fekula.

Brzdy a podvozok

Pri návšteve autoservisu je po zimnom období dôležité nechať si skontrolovať aj funkčnosť brzdového systému. Po zime môžu byť brzdy upchaté nečistotami zachytenými z posypu ciest, zatiaľ čo podvozok taktiež mohol nazbierať veľa štrku a agresívnej cestnej soli.

Čo doma nezvládnete

Moderné autá hlásia všetky chyby kontrolnými hláseniami na prístrojovej doske. Aj napriek tomu odporúčame, aby ste požiadali o záznam porúch z diagnostiky auta, ak už servisného technika navštívite. Záznam Vám poskytne základné údaje o stave vášho vozidla a informácie, ktoré nemôžete skontrolovať doma.

Zaujímavou očistou nielen po zime je aj dekarbonizácia motora pri ktorej technici odstránia usadeniny z vnútorných častí motorov, ktoré sú produktom nedokonalého spaľovania. Tieto usadeniny sa ukladajú na steny spaľovacích komôr, piestov, ventilov, EGR ventila aj výfukového potrubia vrátane DPF filtra, čoho prejavom je zvýšená spotreba paliva, znížený výkon motora.

Majitelia nových alebo starších vozidiel v záruke zvyknú z dôvodu zachovania záruky navštevovať autorizované servisy, hoci nemusia. Pritom ak nie sú šoféri so servisom, cenou a službami spokojní, majú možnosť prejsť do iného aj neautorizovaného servisu, ten však musí dodržať technologické postupy dané výrobcom.

Vaše vozidlo v autoservise tiež skontrolujú a pripravia na STK. „V prípade záujmu zariadime kontrolu za vás. Vozidlo zanecháte v servise a po vykonaní kontroly si vozidlo s platnou STK vyzdvihnete. Vďaka našim skúsenostiam, predbežnou kontrolou automobilu skúseným mechanikom, sa vyhnete nepríjemnostiam a finančným nákladom, ktoré sú spojené s opakovaním technickej kontroly,“ dodáva Pavol Fekula majiteľ servisu BestDrive.

V spolupráci s www.bestdrive.sk

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  5. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  6. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  7. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  8. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  1. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  2. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  3. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  4. Životné poistenie v čase inflácie. Aká je jeho ideálna výška?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  8. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 21 932
  2. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 13 249
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 9 320
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 821
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 733
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 4 906
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 177
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 468

Blogy SME

  1. Mária Drahošová: Hnev
  2. Jozef Maťaše: Rusko náš priateľ?
  3. Dušan Koniar: Nie raz som videl Fica pri voľbách
  4. Adam Austera: Spojené štáty dali stopku čínskym firmám a chystajú sa na aplikáciu TikTok
  5. Michal Božek: Ako nárasty inflácie a úrokových sadzieb ovplyvňujú moje peniaze?
  6. Štefan Vidlár: Éček pjetsto
  7. Martin Pilnik: To si takto leží na ulici 12 miliónov eur, lebo platíme protizákonne za lieky akosi priveľa
  8. Dada Vozáriková: Ako prežiť karanténu na Islande? – 1. časť
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 404
  2. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 11 404
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 868
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 7 397
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 504
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 677
  7. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 016
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 702
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Cieľom inovatívneho vzdelávacieho programu FinQ je naučiť deti kriticky myslieť a zaujať stanovisko k reálnym životným situáciám v kontexte financií.


2 h
Marcel Hlaváč, predseda OZ pre krajšie Kysuce

Dobrovoľníkov je málo, ľudia zleniveli.


2 h
V horiacej garáži vybuchli tlakové nádoby.

Pri požiari zasahovalo tridsať hasičov, jedna osoba sa zranila, predbežná škoda je takmer dvesto tisíc eur.


29. mar
Výstavba privádzača D3 Kysucké Nové Mesto.

Útvar hodnoty za peniaze odporúča pri výstavbe diaľnice D3 výrazne šetriť.


29. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeho spomienky bavili mnohých.


22 h

V Liptovskom Jáne chcú postaviť najmodernejšie wellness centrum v regióne.


23 h

Bazár priniesol vyše 2-tisíc eur na energie pre Novú synagógu v Žiline.


29. mar

Dedina pri okresnom meste zisťuje záujem o pozemkové úpravy.


23 h

Blogy SME

  1. Mária Drahošová: Hnev
  2. Jozef Maťaše: Rusko náš priateľ?
  3. Dušan Koniar: Nie raz som videl Fica pri voľbách
  4. Adam Austera: Spojené štáty dali stopku čínskym firmám a chystajú sa na aplikáciu TikTok
  5. Michal Božek: Ako nárasty inflácie a úrokových sadzieb ovplyvňujú moje peniaze?
  6. Štefan Vidlár: Éček pjetsto
  7. Martin Pilnik: To si takto leží na ulici 12 miliónov eur, lebo platíme protizákonne za lieky akosi priveľa
  8. Dada Vozáriková: Ako prežiť karanténu na Islande? – 1. časť
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 404
  2. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 11 404
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 868
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 7 397
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 504
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 677
  7. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 016
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 702
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu