Základný kameň kysuckej diaľnice položil Vladimír Mečiar ešte v roku 1996. Prešlo 25 rokov a diaľnica, ktorá má odľahčiť preťaženú dopravu na Kysuciach, nie je dobudovaná ani len do polovice.
Kde kompetentní v minulosti zlyhali? V akom stave našiel jednotlivé úseky D3 po nástupe do funkcie? A kedy sa reálne začne s výstavbou?
Aj o tom sme sa rozprávali s ministrom dopravy Andrejom Doležalom.
Výstavba diaľnice na Kysuciach začala pred štvrťstoročím, no dodnes nie je tento úsek ani len v polovici. Kde podľa vášho názoru kompetentní v minulosti zlyhali?
Hlavný dôvod je v nekoncepčnom a nesystémovom prístupe k plánovaniu a výstavbe ako takej. Budovanie diaľničnej siete bolo veľakrát predmetom politiky, politických dohôd a politických priorít. Výsledkom je fakt, že dnes nemáme dobudovanú ani len D1.
AJ TOTO SA V ROZHOVORE DOZVIETE
- v akom konkrétnom stave našiel minister jednotlivé úseky D3 na Kysuciach
- je počas výstavby D3 na Kysuciach reálny odklon kamiónovej dopravy
- kedy bude stáť celá diaľnica D3 na Kysuciach
- či pripravia na zvýšenú premávku obchádzkové trasy (Lutiše, Semeteš)
- či sa budú snažiť navýšiť počet vlakových spojov
- či apeluje česká a poľská strana na dostavbu D3 na Kysuciach
- čo treba urobiť, aby sa cesty a diaľnice stavali na Slovensku rýchlejšie
- čo hovorí na skladbu Tak kedy
Chcete tým povedať, že sa často stavalo tam, kde sa nemalo?
Odpoveďou je prioritizácia. Nemáme toľko finančných prostriedkov a ani technických možností, aby sme naraz stavali všade. Preto musíme budovať tam, kde je to najviac potrebné. Nerozumiem, ako nám mohli utiecť jednotlivé úseky D3, kde je jedna z absolútne najvyšších intenzít dopravných tokov, medzinárodný dopravný tranzit a osobná doprava na Žilinu!? Ako je možné, že Kysuce ešte v nedávnej minulosti vypadli z priorít a stavali sa diaľničné úseky s oveľa nižšou frekvenciou dopravy!? Odpoveďou na tieto otázky je náš prístup. Nerobíme politické rozhodnutia. Na základe dát sme vytvorili jednoznačný zoznam investičných priorít a teraz na to mapujeme finančné prostriedky. Z podrobnej analýzy nám vyšlo, že Kysuce musia byť priorita.

Vo funkcii ministra dopravy pôsobíte viac než rok. V akom stave ste našli jednotlivé úseky D3 na Kysuciach?
Na úseku Brodno – Kysucké Nové Mesto sme museli začať riešiť len dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Nerozumiem, prečo sme ju ešte nemali. Na úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica prebieha aspoň spracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie. V rovnakej fáze sme pri druhom profile Horelice. Problémom je ale aj stará EIA (Environmental Impact Assessment) – posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Snažíme sa akcelerovať, aby aktualizácia tohto zásadného dokumentu netrvala štandardne, teda dva roky.
Môžete byť konkrétnejší?