“Snažíme sa robiť všetky aktivity tak, aby klienti nevnímali, že majú nejaké obmedzenia.
„
Zariadenia sociálnych služieb sú od prvej zmienky o prvých nakazených vystavené v prvej línii všetkým možným ťažkostiam.
Zákaz návštev, obmedzenie pohybu mimo areál zariadenia, zabezpečenie dezinfekčných prostriedkov, zvýšená dezinfekcia všetkých povrchov, pravidelné vetranie priestorov, podávanie stravy individuálne v obytných miestnostiach. Aj takto sa žilo v zariadeniach sociálnych služieb počas druhej vlny pandémie.
Okrem zvládnutia vlastného strachu z nákazy seba a svojich blízkych, prežívajú zamestnanci strach o svojich klientov, zažívajú s nimi rôznorodé obmedzenia, čelia ich obavám a obavám ich blízkych. Je to ťažká a dlhotrvajúca záťaž.
Ako vyzerá život počas kulminácie tretej vlny, keď je okres Čadca v čiernej farbe, sme sa rozprávali s riaditeľkou Centra sociálnych služieb Horelica Máriou Grigovou.
V článku sa dozviete
- aké opatrenia prijíma zariadenie, aby nedošlo k zavlečeniu nákazy
izolácia často vplýva na psychiku klientov aj zamestnancov. Ako sa s tým vyrovnávajú v CSS Horelica
v prípade, že vypukne v zariadení nákaza, aký bude postup
čo je to kovidový semafor zariadení sociálnych služieb
celý článok si prečítate vo vydaní týždenníka Kysuce 27. októbra
Centrum sociálnych služieb Horelica poskytuje služby pre 110 klientov, o ktorých sa stará 104 obetavých zamestnancov. Ako ovplyvnila tieto počty pandémia koronavírusu?
Nemôžeme mať obsadenú plnú kapacitu. Bolo potrebné vytvoriť karanténne miesta. V zariadení máme vytvorený samostatný trakt s prístavbou, kde máme šesť lôžok, ktoré slúžia ako karanténna miestnosť. Pred vypuknutím pandémie slúžil ako bežné ubytovacie priestory.
Akonáhle prijímame nových klientov, resp. klientov po hospitalizácii, ktorí prichádzajú z nemocničného prostredia, tak sú umiestnení práve do tohto oddeleného traktu. Takto sa snažíme klientov aj personál maximálne chrániť pred Covidom.
Aké opatrenia prijíma zariadenie, aby nedošlo k zavlečeniu nákazy a ochránili ste klientov aj zamestanncov pred koronavírusom?
Zariadenie sa predovšetkým predzásobilo potrebným množstvom ochranných odevov a pomôcok, dezinfekcie, zamestnanci opätovne absolvovali nácvik správneho obliekania a vyzliekania všetkých ochranných pomôcok. Pravidelne zasadá interný krízový tím CSS Horelica, kde operatívne riešime opatrenia na ochranu zdravia a života našich klientov.
Izolácia často vplýva na psychiku klientov aj zamestnancov. Nenadarmo sa hovorí, že byť sám zavretý v úzkom priestore je pre človeka ten najväčší trest. Ako bojujete s tým, aby sa tak nestalo?