Horskí záchranári trénovali evakuáciu pasažierov z lanovky na Veľkej Rači

Členovia horskej záchrannej služby Kysuce využili jesenné počasie na Veľkej Rači na nácvik evakuácie ľudí z lanovky v prípade jej poruchy.

Evakuáciu z lanovky treba dokončiť čo najskôrEvakuáciu z lanovky treba dokončiť čo najskôr (Zdroj: archív HZS Kysuce)

Nácvik robili záchranári na sedačkovej lanovke v stredisku Dedovka.

"V ideálnych podmienkach to ide celkom plynule, ale potom, keď je zima, vietor, sneženie, ľudia sú vystresovaní, premrznutí, nervózni, každý chce byť evakuovaný medzi prvými, vtedy je to dianie a koordinovanie hektickejšie a náročnejšie," uviedol Matej Pištek z Horskej záchrannej služby Kysuce.

Podľa všeobecne záväzných predpisov sa nácviky takýchto záchranných akcií musia vykonávať na lanovkách turistických stredísk, ktoré sú v celoročnej prevádzke aspoň dvakrát do roka.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si Ničia ich pravidlá i ceny energií. Kysucké lyžiarske strediská sú na kolenách Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cvičenie evakuácie osôb z osobných horských dopravných zariadení, alebo ľudovo - lanoviek, absolvujú záchranári HZS na Veľkej Rači aj v iných oblastiach vždy pred začiatkom letnej aj zimnej sezóny.

"Keď sa pokazí lanová dráha tak, že technicky ju nie je možné pustiť ani na hlavný a ani na núdzový pohon, musíme do pol hodiny zahájiť a skoordinovať záchrannú akciu podľa vypracovanej metodiky," vysvetlil horský záchranár.

Ak sa teda stane, že lanovka s celkovo viac ako 140 sedačkami zastaví, a technik zhodnotí že nie je v jeho silách v blízkej dobe lanovku spustiť ani pomocou záložných zdrojov, obráti na na horských záchranárov so žiadosťou o evakuáciu osôb.

"V priebehu niekoľkých minút sa začne záchranná akcia a lezecké skupiny zo záchranného tímu začnú s evakuáciou cestujúcich. Na začiatku je potrebné vykonať rýchly monitoringu pasažierov z ktorých sa vyfiltrujú najmä deti, dôchodcovia, tehotné, prípadne zranený, títo majú prioritu. Následne sa záchranné zložky rozdelia do skupín, ktoré sa rozmiestnia po celej dĺžke trate," opisuje postup záchrannej akcie Matej Pištek.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Záchranári spod Veľkej Rače sa ani cez túto zimu nezastavia Čítajte 

Lezecké dvojice sa cez podperu lanovky dostanú po dopravnom lane až ku sedačkám a pasažierom, odtiaľ vykonávajú pomocou lanových techník a kladiek zlaňovanie cestujúcich priamo zo sedačiek alebo kabínok až na zem. Pozemné skupiny tieto osoby preberajú do svojej starostlivosti, ošetria ich, prípadne zateplia a transportujú.

"Ak je niekto zranený alebo v zlom zdravotnom stave, transportujeme ho na miesto, kde už čaká sanitka, alebo iná zdravotnícka pomoc. Ak sa evakuovaní pasažieri cítia dobre a nie sú zranený, zlyžujú sami na lyžiach po svahu. Akciu musí záchranný tím ukončiť podľa predpisov do tri a pol hodiny," dodal na záver horský záchranár spod Veľkej Rače.

Horská záchranná služba Kysuce patrí pod správu HZS Malá Fatra. Územie, o ktoré sa záchranári starajú, siaha od Makova cez Javorníky po Moravsko-sliezske Beskydy, Kysucké Beskydy až po Kysuckú vrchovinu. Službu si v tejto rozľahlej oblasti delí päť profesionálov a približne dvadsiatka dobrovoľníkov.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať V Oščadnici sa uskutočnil druhý ročník Extrém maratónu Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Stavba železnice na Kysuciach rastie ako z vody.

Modernizácia trate napreduje rýchlo.


Juraj Steiniger trénuje mladých atlétov a zároveň sa zúčastňuje veteránskych súťaží.

Vyhodená guľa sa mu zapáčila.


Najlepším strojárom sa stal Matej Mrmus (tretí zľava).

Matej Mrmus vyhral súťaž Zenit Skills.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu