Podstatné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti, používanie mobilu bez systému "hands free" a iných obdobných zariadení počas vedenia vozidla by sa malo zaradiť medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.
Spolu s týmito zmenami sa navrhujú aj zmeny v zákone o priestupkoch, na základe ktorých by sa tieto priestupky mohli prejednávať v správnom konaní. Umožnilo by to uložiť aj sankciu zákazu činnosti a ďalšie opatrenia ukladané pri recidíve závažných porušení pravidiel cestnej premávky, ako sú preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.

Prísnejšie sankcie za výrazné aj opakované prekročenie rýchlosti
"Prísnejšie sankcie čakajú vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť, a to v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac. Takéto prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Znamená to, že sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, kedy sa už vodič musí podrobiť opatreniam ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšaniu odbornej spôsobilosti či preskúmaniu zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti," uviedla polícia na sociálnej sieti.
"Pri opakovanej recidíve sa zároveň zruší povinné prednostné prejednanie prekročenia rýchlosti v takomto rozsahu v blokovom konaní a priestupok sa bude môcť riešiť aj v riadnom správnom konaní, kde sú už vyššie sankcie a je možné uložiť aj sankciu zákazu činnosti. Pôjde o prípady, keď vodič tretíkrát a viackrát prekročí rýchlosť počas 12 mesiacov (v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac)," informovala polícia.
Kým v blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom konaní je to od 500 do 1 000 eur. Samotná výška pokuty sa v novele nemení.

Vyššie pokuty za telefonovanie za volantom
Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa po novom zaradí aj držanie a obsluhovanie telefónu a obdobných zariadení bez systému „voľné ruky“ počas vedenia vozidla.
Zvýšia sa horné hranice pokút v blokovom (zo 100 ma 150 eur) i riadnom správnom konaní (z 200 na 300 eur). Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.

Zníženie veku na získanie vodičských preukazov na nákladné vozidlá a autobusy
Vodičské preukazy C a CE by mohli získavať už vodiči vo veku 18 rokov namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE by sa mal minimálny vek znížiť z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie. Slovenská legislatíva sa tak má zosúladiť so smernicou Európskej únie. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v stredu schválila vláda.
"Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 kilometrov," doplnila polícia.
Dané obmedzenia majú platiť do dovŕšenia základného minimálneho veku na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE, teda do 24 rokov.
Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru, Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný minimálny vek, by ich mali môcť využívať iba na území Slovenskej republiky.
Minister vnútra Roman Mikulec pripustil, že nižší vek vodičov autobusov a kamiónov môže zvýšiť riziko nehodovosti. Zároveň však pripomenul, že záujemca bude musieť absolvovať aj špeciálne školenia a skúšky. Ako objasnil, hlavným dôvodom zmeny vekovej hranice je nedostatok vodičov.
Posúdenie závislostí u žiadateľov o vodičský preukaz
Medzi podmienky na udelenie vodičského oprávnenia by sa malo doplniť aj preskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva a odbornému poradenstvu, ak žiadateľ v priebehu posledných piatich rokov ako vodič motorového vozidla bez vodičského oprávnenia porušil pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie.
