RADOĽA. Skokový rast cien stavebných materiálov spôsobil, že niektorí zhotovitelia odmietli nastúpiť na stavby a rekonštrukcie podľa podpísaných zmlúv.
Stalo sa tak aj pri rekonštrukcii mostného objektu v Radoli na Kysuciach, ktorý je kľúčovou stavbou na ceste 1/11. Tá spája Kysuce so zvyškom Slovenska. Ide o mimoriadne frekventovaný úsek medzinárodného významu, po ktorom prejde denne 30-tisíc áut vrátane tisícok ťažkých kamiónov smerujúcich do Poľska a Čiech.
Firma Cestné stavby Liptovský Mikuláš, s ktorou podpísala zmluvu Slovenská správa ciest 14. marca, na stavbu ani nenastúpila. Argument bol vysoký nárast cien.
Už teraz však avizuje, že do súťaže o rekonštrukciu kľúčového mosta sa zapojí opäť.

Správa ciest odstúpila od zmluvy
„Slovenská správa ciest odstúpila od zmluvy so zhotoviteľom rekonštrukcie mosta v Radoli. Zhotoviteľ je povinný opustiť stavenisko a odovzdať stavebnému dozoru akékoľvek požadované vybavenie a všetku dokumentáciu,“ informoval Martin Guzi z komunikačného odboru Slovenskej správy ciest.
“My sme presvedčení, že zákonný rámec umožňuje obstarávateľom upraviť ceny vzhľadom na nepredvídateľné okolnosti aj bez nového verejného obstarávania, no prax je iná.
„
Aj keď úrad pre verejné obstarávanie v krátkom čase vydá ďalšie metodické usmernenie na pomoc obstarávateľom pri zistení oprávnených prípadov, v ktorých môžu uplatniť výnimku a uzavrieť dodatok až do 50 percent ceny stavebnej zákazky, v prípade rekonštrukcie mosta v Radoli tak Slovenská správa ciest nepostupovala a zmluvu s dodávateľom zrušila.
„Zhotoviteľ síce avizoval zvýšené finančné nároky pre rast cien materiálov a rozpad subdodávateľského reťazca v dôsledku vojny na Ukrajine. Zvýšenie nárokov zhotoviteľ však položkovito nešpecifikoval,“ podotkol Guzi.
Zvýšené náklady na opakované obstarávania
Podľa názoru Pavla Baláža, riaditeľa Cestných Stavieb Liptovský Mikuláš, ide o bežný, ale neefektívny postup, ktorý volia mnohí obstarávatelia.