KYSUCE. Diaľnica D3 cez Kysuce je súčasťou medzinárodného koridoru, ktorý spája Baltské more s Jadranským a prechádza cez Poľsko, Kysuce, Žilinu ďalej na Bratislavu. V tomto koridore sa nachádza posledných 30 kilometrov v úseku Čadca - Žilina, ktoré ostanú nedostavané aj po roku 2023.
Začiatok výstavby sa posunul na rok 2026 a mala by byť ukončená do roku 2030. Tridsaťtisíc motorových vozidiel denne tak bude ešte dlhé roky jazdiť po vyťaženej ceste cez mestá a dediny.
Minister dopravy Andrej Doležal rozhodol pre urýchlenie procesov potrebných na výstavbu diaľnice D3 o vytvorení špeciálnej pracovnej skupiny, ktorá bude na mesačnej báze kontrolovať všetky technické, legislatívne a finančné procesy a ak to bude potrebné, navrhne aj legislatívne zmeny.
Skupina sa skladá zo zástupcov ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti, Európskej komisie na Slovensku, Žilinského samosprávneho kraja aj regionálnych samospráv.
Na čele skupiny stojí Jozef Mozol z Krásna nad Kysucou, ktorý je od roku 2020 aj poradcom ministra dopravy pre región Kysuce v oblasti cestnej a železničnej dopravy, cyklotrás a cestovného ruchu.
Väčšina ľudí si asi pod pojmom poradca ministra predstaví niečo v zmysle, že ako poradca sa stretávate s ministrom, on sa pýta a vy mu snažíte čo najlepšie poradiť. Čo v skutočnosti znamená byť poradcom ministra dopravy?
V mojom prípade je to trocha komplexnejšie. Okrem vyššie uvedeného koordinujem viaceré projekty nielen s ministerstvom, ale aj jeho podriadenými organizáciami ako ŽSR, NDS a SSC, organizujem rôzne výjazdy a akcie v našom regióne - ako príklad uvediem podpis zmluvy na modernizáciu železničnej trate Čadca, mimo – štátna hranica SR/ČR vo Svrčinovci.

Jednou z dôležitých úloh mojej práce je urgencia rôznych povolení a stanovísk od úradov, samosprávy a ďalších organizácií, bez ktorých sa žiadny projekt nemôže pohnúť vpred. Taktiež aktívne komunikujem so starostami a primátormi a snažím sa im v maximálnej miere pomôcť. Byť poradcom ministra teda znamená byť jeho predĺžená ruka v regióne a zároveň byť spojkou medzi Kysucami a ministerstvom tak, aby z toho mali úžitok obe strany.

Ako sa zmenil váš život od okamihu, keď ste začali pracovať ako poradca ministra?
Zmenil sa vo viacerých ohľadoch. V prvom rade som sa veľa naučil po odbornej stránke a porozumel som mnohým, pre mňa dovtedy komplikovaným procesom. Zrazu človek zistí, že niektoré veci nejdú tak ľahko, ako si myslí. Ďalej som veľmi vďačný za to, že spolupracujem s viacerými šikovnými ľuďmi na ministerstve, ktorí mi veľmi pomáhajú a zároveň aj vďaka nim môžem v tejto pozícii napredovať. Ruka v ruke s tým je spojená aj istá miera zodpovednosti, človek je viac pod drobnohľadom verejnosti a niekedy si vypočuje aj slová, ktoré tu nie sú publikovateľné.
Teraz, s odstupom času, neľutujete svoje rozhodnutie?
Určite nie. Prijať túto ponuku považujem za jedno z troch najlepších rozhodnutí v mojom živote. Pomáhať regiónu, kde som sa narodil, kde stále pracujem a žijem, považujem za obrovskú česť.
Čo teda najviac trápi Kysučanov, s akými problémami sa stretávate pri svojich návštevách na horných aj dolných Kysuciach?