Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Lekárka: Vitamíny ani výživové doplnky si pacient nemá naordinovať sám

Hlavným cieľom výživy v seniorskom veku je pomôcť zachovať dobrú kvalitu života.

MUDr. Martina Jandyíková svoju lekársku prax  aktuálne vykonáva  v ambulancii všeobecného lekárstva pre dospelých v Žiline.MUDr. Martina Jandyíková svoju lekársku prax aktuálne vykonáva v ambulancii všeobecného lekárstva pre dospelých v Žiline. (Zdroj: Lucia Laurenčíková)

Zásady zdravého životného štýlu pomáhajú udržiavať zdravie človeka aj dobrú náladu. Prečo je dôležitá pestrá strava, aké pohybové aktivity sú pre seniorov vhodné, prečo sa vyšší vek spája s horším psychickým zdravím a prečo by si pacienti nikdy nemali ordinovať výživové doplnky sami? O najčastejších problémoch zdravia seniorov a ich riešeniach sme sa rozprávali s lekárkou Martinou Jandzíkovou.

Veľa ľudí si kladie otázku, či naozaj musí v starobe všetko tak bolieť. Ako sa o seba môže človek starať, aby predišiel takýmto bolestiam. Dá sa im predísť?

SkryťVypnúť reklamu

S predlžovaním ľudského veku narastá opotrebovanie a degenerácia pohybového aparátu. Rýchlosť a postupovanie prirodzených zmien, ktoré vedú k bolestivým stavom, vie ovplyvniť kombinácia pestrej stravy a vhodnej pohybovej aktivity.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal by človek prispôsobiť stravu pribúdajúcemu veku? Je nutné dopĺňať nejaké vitamíny?

Hlavným cieľom výživy v seniorskom veku je pomôcť zachovať dobrú kvalitu života. Po šesťdesiatke dochádza k postupnému zníženiu bazálneho výdaja energie a poklesu fyzickej aktivity, čo sú prirodzené zmeny súvisiace s vekom. Následkom týchto zmien prichádza zníženie svalovej hmoty na úkor zvýšeného rezervného tuku.

Súvisiaci článok Oftalmologička: Bez prestávky by sme na počítači nemali pracovať viac ako hodinu Čítajte 

V Európe netrpíme nedostatkom potravy a v obchodoch je dostatok ovocia, zeleniny aj mäsa. Takže správna a vyvážená strava dokáže zabezpečiť dostatok hodnotných živín, vitamínov a minerálov. Netreba si kupovať žiadne výživové doplnky, preparáty ani vitamíny.

SkryťVypnúť reklamu

Človek si nimi môže ublížiť, najmä v kombinácii s liekmi, ktoré majú riadne predpísané. Teraz napríklad bol takýto problém s vitamínom D, kedy sa v médiách vo veľkom odporúčal a pacienti sa veľmi často predávkovali.

Reklamy na takéto preparáty sú ale cielene zamerané na seniorov, takže je veľmi jednoduché im naletieť. Ako by sa tomu teda dalo predísť?

Reklamám nezabránime, ale vždy by sa mal pacient poradiť so svojím lekárom alebo lekárnikom a neordinovať si vitamíny či doplnky sám.

Základom je teda zdravá a vyvážená strava seniorov, aké sú jej zásady, ktoré by mali dodržiavať?

Najdôležitejšími zásadami je pravidelnosť, pestrosť a primeranosť. Pre stravovanie seniorov neexistujú a neodporúčajú sa žiadne špeciálne diéty. V prípade ak má pacient nejaké chronické ochorenie, lekár sám navrhne diétne opatrenia. K základným zásadám stravovania platí obmedzenie príjmov rafinovaného cukru, ktorý je potrebné nahradiť pomalými cukrami, ako sú zemiaky, ryža, obilniny, alebo nesladené cereálie.

SkryťVypnúť reklamu

Treba tiež dbať na správny príjem bielkovín, ten by mať byť jeden gram na jeden kilogram telesnej hmotnosti na deň. Ak teda senior váži 100 kíl, mal byť prijať 100 gramov bielkovín na deň. Odporúčané sú skôr živočíšne bielkoviny, ako sú mliečne výrobky, vajcia, hydina, ryby a iné druhy chudého mäsa.

Rastlinné proteíny, napríklad strukoviny alebo sója nemusia byť dobre znášané, môžu spôsobiť tráviace problémy, ako sú hnačky či nadúvanie. Odporúča sa ale znížiť príjem živočíšnych tukov a nahradiť ich rastlinnými vo forme orieškov, maku, semienok, olivového oleja.

Aké spôsoby prípravy jedál sú vhodné?

Pri príprave pokrmov treba uprednostniť varenie, dusenie alebo zapekanie pred vysmážaním alebo grilovaním. Seniori by sa mali vyhýbať aj pitiu sladených nápojov a nárazovému prejedaniu sa. Odporúčame aspoň päť jedál denne, pričom je dôležité nevynechať raňajky. Posledné jedlo by malo byť najmenej dve hodiny pred spánkom.

Je potrebné vekom zmeniť aj pitný režim?

V rámci pitného režimu sa odporúča aspoň osem pohárov nesladeného nápoja. Vhodná je čistá voda a bylinkové čaje. Príjem tekutín by mal byť rovnomerný počas celého dňa. Do príjmu tekutín sa nezapočítava káva ani alkohol, tomu by sa mali seniori úplne vyhnúť.

Prečítajte si aj Rodina prišla o časť pozemku pod domom. Vydržala ho obec Čítajte 

Ako je to s ovocím a zeleninou? Koľko množstva a v akom čase je najlepšie ho konzumovať?

Vzhľadom na častú osteoporózu vo vysokom veku je potrebné prirodzene dopĺňať deficit vápnika a vitamínu D. Ovocie a zelenina pre seniorov predstavujú množstvo vitamínov, minerálov, železa a vlákniny.

V prípade ovocia ide o sacharidy, a preto ním môžeme nahradiť sladkosti. Odporúča sa jesť ho v doobedných hodinách, a to zhruba jednu-dve porcie vo veľkosti jablka alebo pomaranča. Príjem zeleniny sa odporúča skôr v poobedných hodinách alebo ako súčasť obeda či večere. Porcia zeleniny by mala byť okolo 300 gramov na deň.

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 19 938
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 566
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 893
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 279
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 662
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 973
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 1 720
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 675

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Prečo (ne)bijem svoje deti
  2. Martin Šuraba: Bol som pri strednej škole
  3. Irena Šimuneková: Strážov
  4. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  5. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  6. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  7. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  8. Peter Maroncik: Keď takto vypadá radostná oslava, ako by vypadala nasranosť?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 138 822
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 711
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 127
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 837
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 012
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 843
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 453
  8. Martina Paulenová: Stodvadsať sekúnd 2 511
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Čakáme Vás v parfumérii MUSCHIO na Lenčovej ulici 8995 v Žiline.


3 h
Žiaci počúvajú zážitky zo života narkomana s neskrývaným záujmom.

Aktivity v rámci Európskeho týždňa boja proti drogám pripravila Mestská polícia Čadca s finančnou podporou Žilinského samosprávneho kraja.


5 h

Obyvatelia Kysuckého Nového Mesta a okolitých obcí už nemusia cestovať za obľúbenými značkami do iných miest.


28. nov
TOP zostava siedmej ligy B mixuje známe tváre s novinkami.

Tri mužstvá nemajú v TOP zostave zastúpenie ani na lavičke náhradníkov.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Súkromný investor chystá výstavbu takmer 30 rodinných domov.


28. nov

Z Banskej Bystrice odchádzajú niektorí do Zvolena, má lacnejšie bývanie.


27. nov

Do mesta zavítaj Mikuláš s pomocníkmi.


28. nov

O osude školy rozhodnú mestskí poslanci.


28. nov

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Prečo (ne)bijem svoje deti
  2. Martin Šuraba: Bol som pri strednej škole
  3. Irena Šimuneková: Strážov
  4. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  5. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  6. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  7. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  8. Peter Maroncik: Keď takto vypadá radostná oslava, ako by vypadala nasranosť?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 138 822
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 711
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 127
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 837
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 012
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 843
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 453
  8. Martina Paulenová: Stodvadsať sekúnd 2 511
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu