Poliaci s výstavbou finišujú, Slováci stagnujú. Na Kysuciach kolabuje doprava

V regióne kolabuje doprava, diaľnicu je napriek sľubom v nedohľadne.

Na ceste 1/11 sa tvoria dennodenne hodinové kolóny.Na ceste 1/11 sa tvoria dennodenne hodinové kolóny. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCE. Frekventovaná cesta 1/11 cez Kysuce smerom na Žilinu je preťažená. Denne po nej prejde tridsaťtisíc automobilov, z toho dve tretiny sú tranzit a tretina kamióny.

Pri takejto intenzite dopravy sú kolóny pred križovatkou v Kysuckom Novom Meste nevyhnutnosťou. Obyvatelia Kysúc dlhé roky čakajú na dostavbu diaľnice D3. Výstavbu jej posledných troch úsekov opäť brzdí meškajúca príprava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktivisti z Kysúc blokovali premávku na priechodoch pre chodcov, cestovali s papierovými kamiónmi do Bratislavy, aby lobovali za diaľnicu D3. Protestujúcich Kysučanov z minulých rokov nahradili rekonštrukcie dvoch mostných objektov, kvôli ktorým sa vytvárajú počas celého dňa kolóny.

SkryťVypnúť reklamu

Už v roku 2020 iniciatíva D3 pre Európu, Žilinský samosprávny kraj spolu so starostami a primátormi Kysúc upozorňovali na to, že po dostavaní úsekov siete TENT v Českej republike a Poľsku vznikne na ceste 1/11 obrovský nápor.

"Nemáme zastávku pri Schaeffleri, nemáme premostenie v Radoli, neexistuje súbežná cesta medzi Ochodnicou a Kysuckým Novým Mestom, ktorá by to aspoň trochu odľahčila. Dôsledkom sú a dlho budú budú hodinové kolóny,“ vysvetlil aktivista z iniciatívy D3 pre Európu a dlhoročný bojovník za dostavbu diaľnice Ľubomír Jánoška.

„Tu nepomôže nič, len urýchlená dostavba desaťročia sľubovanej diaľnice D3. Keby Kysuce neboli súčasťou severojužného prepojenia, vystačili by si aj s existujúcou 1/11. Tridsaťtisíc vozidiel je neúnosná situácia,“ doplnil Jánoška.

SkryťVypnúť reklamu

Desaťročia sľubov

Kedy sa dočká tento roky ťažko skúšaný región diaľnice, je však otázne. Základný kameň kysuckej diaľnice položil Vladimír Mečiar ešte v roku 1996. Prešlo 26 rokov a diaľnica, ktorá má odľahčiť preťaženú dopravu na Kysuciach, nie je dobudovaná ani len do polovice. Doposiaľ každá vláda považovala dostavbu diaľnice D3 za prioritu, no ostalo len pri sľuboch.

Prečítajte si tiež Opravujú dva mosty, stavajú privádzač. Na Kysuciach kolabuje doprava Čítajte 

V roku 1996 došlo k rozostavaniu obchvatu Čadce v polovičnom profile, a v roku 1997 k rozostavaniu prihraničného úseku pri Skalitom. Vladimír Mečiar avizoval dostavbu diaľnice v roku 2005. Nedostatok finančných prostriedkov a malý záujem štátu na výstavbe tejto diaľnice vyvolali po roku 1998 pozastavenie výstavby oboch rozostavaných úsekov.

Stavba sa dlhé roky odkladala, platnosť stratila štúdia uskutočniteľnosti aj EIA – posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Oba dokumenty treba urobiť nanovo, aby Slovensko dostalo na diaľnicu európske peniaze. Ako sa pre TV JOJ vyjadril generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák, tieto procesy ešte potrvajú.

SkryťVypnúť reklamu

„Tá príprava bude trvať ešte niekoľko rokov, určitú dobu bude trvať aj vysúťaženie stavby a potom aj samotná realizácia tohto úseku. Bojím sa, že do roku 2030 túto diaľnicu stále nebudeme mať,“ informoval Palčák.

Nedodržiavanie termínov

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C99VB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 627
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 128
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 131
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 246
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 214
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 899
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 725
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 562
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Čerstvo upečené – presne také pečivo si môžete vychutnať vo vašich domovoch vďaka spolupráci Lidla so slovenskými dodávateľmi.


Ladislav Sventek vyhral preteky na päť kilometrov.

Vyhráva jedny preteky za druhými.


V Čadci dnes poklepali základný kameň rekonštrukcie športovej haly.

Objekt roky chátra.


Prvým úsekom, ktorý sa začne stavať má byť Horelica-Oščadnica.

Úrad pre verejné obstarávanie zrušil vyhodnotenie ponúk.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu