ČADCA. Daniel Jašurek pochádza z Čadce. Už ako tínedžera ho lákalo lietanie. Po strednej škole sa rozhodol pre štúdium na Katedre leteckej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline, kde v roku 2013 úspešne promoval ako inžinier.
V súčasnosti lieta ako vojenský dopravný pilot pre Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej republiky (Slovak Air Force) na dopravnom lietadle L-410 UVP E20.
Ide o dvojmotorové, turbo vrtuľové lietadlo, určené na prepravu pasažierov a nákladu na krátke alebo stredné vzdialenosti.
Okrem toho, vo svojom voľnom čase, lieta „pre radosť“ na malých dvoj až šesťmiestnych lietadlách, určených na vyhliadkové lety a aerotaxi v rámci strednej Európy. Prečítajte si rozhovor o práci pilota a výhľadoch z kokpitu lietadla.
V rozhovore sa dočítate
- Kedy mal skutočný strach
- Čo je najťažšie na lietaní
- O tragickom úmrtí inštruktora
- Čo prežívajú ľudia tesne po štarte
- Prečo je dôležité, aby sa piloti v kabíne pravidelne menili
- Aké má sny
K lietaniu ste mali vždy blízko. Kedy sa zrodila myšlienka, že chcete byť pilotom?
Počas štúdia na čadčianskom gymnáziu som asi ako každý tínedžer hrával počítačové hry a okrem nich som skúšal aj letecké simulátory. Taktiež si dobre spomínam na svoj prvý let na dovolenku.
Cestovali sme k moru a ja som bol neskutočne očarený a fascinovaný celým tým fungovaním. V maturitnom ročníku som si podal prihlášku na Žilinskú univerzitu. Prijali ma, úspešne som dokončil inžinierske štúdium, a tak sa začala moja letecká kariéra.

Spomínali ste počítačové hry, ale aj „atmosféru“ na letisku i v lietadle počas letu. Čo vás ale najviac presvedčilo ísť cestou pilota?
V letectve sa hovorí, že kokpit, teda kabína lietadla, je kancelária s najkrajším výhľadom. S týmto názorom sa plne stotožňujem. Samotné lietanie bolo, je a bude vždy fascinujúce.
Pocit, keď človek vzlietne a všetky povinnosti, starosti, problémy, ktoré má na zemi, nechá tam dole a plne sa koncentruje na bezpečné vykonanie samotného letu, je neskutočný.
V neposlednom rade je fascinujúci aj fakt, že vďaka fyzike dokáže vzlietnuť stroj, ktorý váži aj niekoľko desiatok ton a prepraviť ľudí alebo náklad z bodu A do bodu B, kdekoľvek na zemi.
Po štúdiu ste začali „naostro“ lietať. Aký výcvik ste museli absolvovať?
Samotný výcvik je veľmi komplexná záležitosť. Člení sa na viacero kvalifikácií a modulov, ktoré pozostávajú z teoretickej časti v učebni a z praktickej v lietadle.