SNEŽNICA. Logopéd je pre väčšinu z nás odborník, ktorého navštívime s dieťaťom, ak má problém s rečou. Logopedická starostlivosť u dospelých je podstatne menej známa, hoci nemenej dôležitá.
Reč je významnou a najdokonalejšou schopnosťou človeka a jej strata dokáže potrápiť na viacerých úrovniach. Klinická logopedička Ivana Beťková nám v rozsiahlom rozhovore priblížila prácu s dospelým pacientom.
Ako logopéd sa venujete pacientom po cievnych mozgových príhodách, kraniotraumách a ľuďom s neurodegeneratívnymi ochoreniami. Dá sa teda povedať, že zlepšujete kvalitu ich života?
Popísali ste to úplne presne. Keď sa bavíme o logopédii, fyzioterapii, psychológii a tomuto podobným odborom, v každom z nich môžeme hovoriť o zlepšovaní kvality života. Lekári majú v rukách samotný život a keď už je stav stabilizovaný, prichádzame na scénu my.
V rozhovore sa dočítate:
- či dokáže logopéd pomôcť aj pri diagnózach, ktoré sa časom zhoršujú,
- čo nasleduje ak pacient nedokáže jesť ani piť,
- ako prebieha proces terapie vo všeobecnosti,
- čo všetko dokáže logopéd ovplyvniť,
- prečo logopédia nie je ako kuchárska kniha,
- či dokázala Ivana pomôcť každému pacientovi,
- ako sa k tejto práci dostala,
- ktorý príbeh sa jej osobne dotkol,
- čo je logoportál a pre koho je určený.
S čím všetkým u pacienta pracujete?
Našou úlohou nie je liečiť primárne ochorenie, ale nefarmakologickými postupmi riešiť niektoré zo symptómov, ktoré tieto ochorenia spôsobujú.
Konkrétne symptómy v reči, jazyku, hlase alebo pri prehĺtaní. V rámci reči hovoríme o artikulačnom aparáte a všetkých ostatných systémoch, ktoré sa na artikulovanej reči podieľajú, teda dýchanie, tvorba hlasu alebo aj vedľajšie prvky reči ako melódia či tempo reči.

Čiže čo sa reči týka, rozprávame sa o samotnej schopnosti niečo vyartikulovať. Čo jazykové ťažkosti?
Jazykové ťažkosti sú úplne iná oblasť. Sú to pacienti, ktorým povedzme všetky svaly, ktoré sa podieľajú na hovorení, fungujú dostatočne, ale problém je niekde "vyššie", čím myslím vyššie psychické funkcie.
Človek si v takýchto prípadoch nevie pri pohľade na reálny predmet či obrázok vybaviť správne slovo, môže mať ťažkosti s porozumením toho čo číta alebo počuje, alebo úplne stratí schopnosť v podstate uvažovať v jazyku.