ČADCA. Čadca patrí do skupiny miest, ktoré vznikali postupne, prirodzeným vývojom z malých osád. Dnes je významným dopravným uzlom medzi susedným Českom a Poľskom.
Momentálny vzhľad Čadce však rozhodne nezodpovedá tomu, ako by malo okresné mesto v roku 2023 vyzerať.
Železničná stanica, ktorá je vstupnou bránou do mesta, je v dezolátnom stave, Matičné námestie je opachou centra mesta. Rozbitá dlažba, fádnosť a po daždi obrovské kaluže, ktoré sú často, žiaľ, terčom posmeškov na internete, sú skutočnou tvárou srdca Čadce.

O architektúre, významných budovách a celkovom nejednotnom vzhľade mesta sme sa zhovárali s architektom Radoslavom Stráňavom.
Vráťme sa trochu do minulosti. Čo predstavovalo mesto Čadca? Aká bola vizuálna stránka mesta?
Ako môžeme vidieť na prvých zachovaných fotografiách, Čadca vyzerala skôr ako kysucká dedina s drevenicami aj v samom centre. V priestore pred súčasným Mestským domom bola v minulosti hlavná križovatka ciest, kde stáli smerovníky na Turzovku, Žilinu a Český Těšín. Okolo týchto ciest sa formovala výstavba mesta.

Až na konci 19. storočia sa začal dedinský vzhľad mesta meniť. Najväčší staviteľský rozmach však prišiel za prvej československej republiky, keď sa postavil Mestský dom, Okresný úrad, škola na Hlinovej ulici. Paradoxne, pred druhou svetovou vojnou bolo mesto najkrajšie.
Centrum tvoril Mestský dom, Lackov dom, na druhej strane fara a kostol. Palárikova ulica bola pekne vybudovaná. Bol tam Palárikov dom, synagóga a okresný úrad. Toto bolo zo staviteľského hľadiska určite najkrajšie obdobie Čadce.
Od roku 1960 je Čadca oficiálne mestom, dovtedy to bola stále obec.
V rozhovore sa dočítate:
- ako architekt hodnotí dnešný vizuál Čadce,
- aké architektonické chyby sa podpísali na meste,
- ako hodnotí kritizované časti mesta,
- či má zmysel rekonštruovať Palárikov dom,
- ako zjednotiť výzor mesta,
- čo pekné môžeme v Čadci vidieť.
Aké historické budovy sa tu podarilo zachovať?
Historických budov máme v Čadci veľmi málo. Najstarší je barokový kostol z 18.storočia.
V období výstavby Košicko-bohumínskej železnice sa postavili niektoré budovy popri železnici. Aj malá mestská zastávka bola v minulosti veľmi pekná. Postavil sa textilný závod - neskoršia Slovena, čo je tiež veľmi pekná historická budova, sčasti zrekonštruovaná.