KYSUCE. Na slovenskej strane chýba dokončiť 22-kilometrový úsek diaľnice D3, aby sa mohla pripojiť na medzinárodný koridor siete TEN-T. Jej výstavba trvá už od roku 1997.
Národná diaľničná spoločnosť zverejnila koncom februára prvú z troch častí štúdie realizovateľnosti úseku diaľnice D3 Žilina, Brodno – Čadca. Tá sa týka výstavby od Žiliny po Kysucké Nové Mesto. V tejto etape bolo prevzaté technické riešenie takzvaného stabilizovaného variantu, ktorý bol už skôr spracovaný vo vyšších stupňoch dokumentácie.
Do dokončenia diaľnice D3 ostáva 80 mesiacov, prvú časť štúdie realizovateľnosti dostal na stôl Útvar hodnoty za peniaze. O diaľnici budú s ministrom rokovať na Kysuciach Poliaci, Česi, aj zástupcovia Európskej komisie.
Malá návratnosť, veľký prínos
Realizátor štúdie firma Afry CZ, s. r. o., v nej hodnotí socio-ekonomickú a spoločenskú návratnosť pripravovaných alternatív prostredníctvom nástroja nákladovo-výnosovej analýzy (CBA).

„Z hľadiska analýzy CBA pri zohľadnení ekonomických a socio-ekonomických prínosov projekt nespĺňa kritériá návratnosti. Napriek tomu možno diaľnicu D3 a privádzač Kysucké Nové Mesto označiť ako dôležitú stavbu k zaisteniu bezpečného a kapacitného prejazdu danou lokalitou. Projekt možno teda z hľadiska plnenia stanovených cieľov považovať za prínosný,“ hodnotí realizátor štúdie.
Tá teraz putuje na stôl pracovníkom Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií, ktorý musí štúdiu posúdiť.
V článku sa dozviete:
- ako sú na tom s výstavbou rýchlostných ciest susedné štáty,
- ako vidí dostavbu diaľnice Ľubomír Jánoška z iniciatívy D3 pre Európu,
- či je možné, že príde Slovensko o takmer miliardu eur,
- prečo má diaľnica D3 obrovský medzinárodný význam,
- o čom budú rokovať slovenský aj zahraniční účastníci konferenecie o diaľnici D3 na Kysuciach.
Správ o tom, ako sme na tom s prípravami diaľnice, je ako šafranu a na informácie je skúpe aj ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková uvádza bez upresnenia konkrétnych termínov ďalší postup prípravy stavby D3 cez Kysuce.
„Pri príprave D3 na Kysuciach aktuálne prebieha vypracovanie Správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie (nová EIA). Nadobudnutím právoplatnosti Záverečného stanoviska bude ukončený proces EIA,“ informuje hovorkyňa NDS.

Podľa jej slov sa zároveň aktuálne vypracovávajú dokumentácie na stavebné povolenie stavieb D3 a spracováva sa štúdia realizovateľnosti na všetky 3 úseky ( Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, Oščadnica – Čadca Bukov), ktorá vyhodnotí ekonomickú návratnosť jednotlivých úsekov.