Dvanásťhodinové preteky áut na vodíkový pohon ovládli Kysuckí strojníci

V prvom ročníku vytrvalostných pretekov modelov áut na diaľkové ovládanie s obnoviteľným pohonom si zmeralo sily osem tímov zo Slovenska a Českej republiky.

Tímy Kysuckých strojníkov skončili na prvom a treťom mieste.Tímy Kysuckých strojníkov skončili na prvom a treťom mieste. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Športová hala SOŠ strojníckej v Kysuckom Novom Meste bola počas uplynulého víkendu dejiskom dvanásťhodinových pretekov modelov áut na hybridný a vodíkový pohon -„Kysucká H-12“. V prvom ročníku pretekov, ktoré trochu pripomínajú vytrvalostnú súťaž Le Mans, si zmeralo sily osem stredoškolských tímov zo Slovenska a Českej republiky.

Načítavam video...

Študenti pretekali na diaľkovo ovládaných autách poháňaných vodíkovými palivovými článkami, ktoré si sami navrhli, skonštruovali a postavili. Aj takýmto zaujímavým spôsobom získajú z prvej ruky skúsenosti s trvalo udržateľnou technológiou, ktorá formuje budúcnosť dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Plánovali sme zorganizovať dvadsaťštyrihodinové vytrvalostné preteky, no kvôli vysokým cenám energií sme museli od tohto nápadu upustiť. Ale nevzdali sme sa a usporiadali sme aspoň dvanásť hodinovku, do ktorej sa pridali aj naši kolegovia a zároveň súperi z Českej republiky," informoval organizátor Kysuckej dvanásťhodinovky Bohumil Belák zo SOŠ strojníckej v Kysuckom Novom Meste.

Prečítajte si Výnimočných učiteľov odmenili za ich náročnú prácu Čítajte 

Ako uviedol, pravidlá vytvorili presne na túto súťaž. Je stanovená kapacita batérií, ktoré môže auto za dvanásť hodín minúť.

"Zväčša je to tak, že batériu menia každé dve hodiny, teda na preteky spotrebujú šesť batérií. Výdrž jednej batérie bez podpory vodíka je asi dvadsať minút. Hydrolýzou vodíka vzniká elektrický prúd, ktorý sa pri tomto procese privádza do batérie RC auta, čím môže mnohonásobne predĺžiť jej životnosť. Tímy musia taktizovať, kontrolovať, prerátavať," doplnil Belák.

SkryťVypnúť reklamu

Dobre namazaný stroj

Slovensko zastupoval tím profesionálov Kysuckí Strojníci, ktorý sa už dvakrát zúčastnil majstrovstiev sveta a ďalším ohnivkom v pretekoch je úplne nový Kia tím Kysuce, ktorý pretekal prvý krát na takejto veľkej dráhe. Podľa vyjadrenia Bohumila Beláka oba tímy, zložené z mladých inšpiratívnych konštruktérov, fungujú ako dobre namazaný stroj.

"S oboma tímami, ktorých domácou stajňou je SOŠ strojnícka pravidelne trénujeme. Na začiatku však musia pochopiť, o čom je enviromentálna udržateľnosť, o obnoviteľnej energii a alternatívnych palivách. Potom môžu začať s dizajnom auta a jeho doladením, kde musia skombinovať rozum a vodičské schopnosti. V tímoch sú rôzne vekové skupiny, čo umožňuje starším študentom mentorovať mladších a pomôcť im vysvetliť koncepty a pracovať na experimentoch," upresnil Bohumil Belák.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Osobnosť Žilinského kraja Juraj Šerík odovzdáva drotársky fortieľ ďalším generáciám Čítajte 

Úpravou alebo výmenou určitých komponentov na modeli diaľkovo riadeného auta a jeho následným podrobením prísnemu testovaniu a zhromažďovaniu údajov tímy optimalizujú jeho výkon, maximalizujú rozšírenie batérie pomocou úprav rýchlosti, účinnosti, hmotnosti a dizajnu auta. Účasť na tejto aktivite umožňuje študentom naučiť sa okrem vedeckých a technických zručností aj ďalšie dôležité zručnosti ako je tímová práca a kreativita.

182 kilometrov za 12 hodín

Súťaž bola rozdelená na dve šesťhodinové kolá s hodinovou prestávkou, kde tímy skontrolovali funkčnosť svojich modelov. Najlepšie sa darilo profesionálnemu tímu z Kysúc, ktorý za dvanásť hodín najazdil s autom 2396 kôl. Dĺžka jedného kola je 76 metrov, diaľkovo riadeným modelom tak prešli viac ako 180 kilometrov, čím si vyslúžili prvenstvo.

"Aj keď sme sa na tieto preteky pripravovali dlho, taktika bola jednoduchá, vyhrať to. Auto bolo dobre pripravené a naše víťazstvo neohrozili ani malé technické problémy. Po veľmi náročnom dni sa to podarilo. Už zo začiatku sme sa prebojovali na prvé miesto, z ktorého nás do konca pretekov nikto nezosadil, z čoho máme radosť," opísal svoje pocity piatak Miloš Rakovan z víťazného tímu Kysuckí Strojníci.

Druhé miesto získal tím Motol Speeders zo Strednej priemyselnej školy dopravnej z Prahy s počtom kôl 2264. Tretie miesto si vyjazdili slovenskí nováčikovia Kia team Kysuce zo SOŠ strojníckej z Kysuckého Nového Mesta, ktorému sa podarilo prejsť 2229 kôl.

Pohon budúcnosti

Niektoré z tímov však nesúťažili na počet kôl, ale išlo im hlavne o úsporu paliva, jazdili teda na spotrebu. Werk tím z moravského Třinca vydržal poháňať svoj model z jednej batérie viac ako šesť hodín. A pri tom najazdil úctyhodných 2217 kôl, čím si vybojoval štvrté miesto v súťaži.

Mohlo by vás zaujať Mama dcéry s autizmom: Ľudia majú o autistoch veľmi skreslené a extrémne predstavy Čítajte 

Šéf tímu Bohuslav Cyhan, učiteľ odbornej prípravy zo Strednej odbornej školy Třineckých železiarní prezradil, že na Slovensko prišli hlavne trénovať nováčikov.

"Zároveň sa snažíme o šetrenie spotreby energie. Keď v Českej republike takéto preteky len začínali, najdôležitejšia cena bola práve za úsporu energie. Práve vodíkový pohon a tieto obnoviteľné zdroje energie tlačia ľudstvo k tomu, aby sa zachovala rýchlosť aj komfort prepravy, no bolo to oveľa úspornejšie. Na majstrovstvá Českej republiky, ktoré budú o mesiac, trénujeme vytrvalosť. Auto má teda zľahka znížený výkon, počtom kôl na tom nie sú zle a energie máme stál dosť," vysvetlil Bohuslav Cyhan.

Ako dodal na záver organizátor Kysuckej dvanásť hodinovky Bohumil Belák zo SOŠ strojníckej, vodíkový pohon je budúcnosťou dopravy, keďže sa vyrába z vody.

"Ak ho použijeme, vodík meníme spätne na vodu s tým, že vyrobíme elektrickú energiu. Je to teda obnoviteľný zdroj. Technológie sú však veľmi drahé. Len palivový článok do takéhoto autíčka stoji približne 2500 eur a má životnosť sto hodín. Celá hodnota takéhoto modelu je 8500 eur, uzavrel Belák.

Prečítajte si Študenti súťažili v krajskom kole SOČ Čítajte 

Teraz čaká oba kysucké stredoškolské tímy dvojtýždňová príprava na majstrovstvá Slovenska, na ktorých sa predstavia s úplne novým modelom auta na vodík v mierke 1:10, ktorý je vo fáze testovania. Informácie sú však prísne tajné, keďže každá stajňa si chráni svoje inovácie. Hlavnými témami, ktorými sa zaoberali boli dizajn, inovácie v podobe využitia nových technológií ako hybridné pohony, 3D tlač a podobne, meranie, testovanie a hlavne tréning výdrže ako techniky, tak aj vodiča.

Súťaže

Súvisiace témy: Vodík
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 815
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 494
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 528
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 419
  5. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 392
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 381
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 269
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 012
  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 073
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 159
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 218
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 813
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 284
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 824
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Tánička Altusová a Vladko Suchanič spoločne s moderátormi markizáckeho Telerána Simonou Ondrušovou a Marekom Polomským.

Majú radi hory, nahrávajú podcasty o nich a nedávno boli o svojej turistickej a moderátorskej vášni rozprávať aj v markizáckom Teleráne.


Radôstku čaká dôležitý zápas.

Kľúčový je zápas s Rosinou.


Medzinárodný deň detí je tu a s ním prichádza deň plný smiechu, hier a milých prekvapení. Pripravili sme pre vás prehľad zaujímavých podujatí a tipy na darčeky, ktoré zaručene potešia malých oslávencov.


Zničený bicykel, ťažké zranenia. To je výsledok stretu s motorkárom.

Zranený muž skončil v nemocnici.


  1. Peter Slamenik: Černák
  2. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  3. Ján Chomík: Blázni
  4. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  5. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  6. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  7. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 073
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 159
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 218
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 254
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 813
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 284
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 980
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 824
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu