Diaľnica D3 je nepotrebná, ukázala štúdia. Nemáte správne dáta, reagujú zástupcovia Kysúc

Županka varuje, že môžeme utŕžiť európsku hanbu.

O ďalších variantoch nie je čas rokovať.O ďalších variantoch nie je čas rokovať. (Zdroj: Pavol Stolárik)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Česká spoločnosť Afry predstavila v Kysuckom Novom Meste štúdiu realizovateľnosti vrátane technického riešenia a výsledkov cost-benefit analýzy (CBA, analýza nákladov a prínosov) na chýbajúce úseky diaľnice D3 cez Kysuce, ktoré by mali stáť do roku 2030.

Posledných dvadsaťtri kilometrov štúdia rozdelila na tri časti, ktorých výstavbu by mala zaplatiť Európska únia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodným zámerom bolo verejné prerokovanie technického trasovania a variantnosť výstavby druhého úseku od Kysuckého Nového Mesta po Oščadnicu, ku ktorému takmer nedošlo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Úsek bez tunela na D3 je o tretinu drahší ako trasa s dvoma tunelmi Čítajte 

Vlnu nevôle zdvihla analýza nákladov a prínosov toľko potrebnej diaľnice. Podľa štúdie je ekonomická návratnosť až v dvoch častiach takmer nulová.

Za jediný, takmer návratný, uvádza štúdia úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nove Mesto, ktorého návratnosť je kúsok pod hodnotou jedna.

V ďalšom úseku po Oščadnicu je to 0,4 a v poslednom chýbajúcom úseku po Čadcu dokonca 0,2. Podľa štúdie realizovateľnosti je teda diaľnica nepotrebná a peniaze z Bruselu by boli vynaložené neefektívne.

„Štúdia realizovateľnosti je potrebná a požaduje ju od nás Európska komisia. Nie je dôvod ju po odbornej stránke spochybňovať. Čo sa týka ďalšieho procesu, pri prvej etape Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, je loptička na strane NDS, ktorá musí dokončiť proces EIA, dokumentáciu pre stavebné povolenie a vypracovať súťažné podklady. Čo sa týka ďalších dvoch úsekov, pokiaľ nevychádzajú, môže prísť k politickému rozhodnutiu, a nebolo by to prvýkrát, keď sa povie ideme ďalej s prípravou projektov D3,“ uviedol počas rokovania prostredníctvom telemostu riaditeľ odboru projektov dopravnej infraštruktúry Ľuboš Ďurič s tým, že nikdy sa D3 toľko nepohla, ako za posledné dva roky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Doležal o D3 na Kysuciach: Jednotlivé úseky sme našli absolútne nepripravené Čítajte 

„Ak už táto diaľnica nevychádza, tak už nestavajme nikde. Podľa CBA by pri týchto modeloch vyšla diaľnica možno niekde na rovine, kde nie je potrebná. Takéto modely treba zmeniť, prípadne doplniť, aby odrážali situáciu aj pri preprave tovarov," reagoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

"Problémy spôsobuje práve nákladný tranzit, doprava medzi automobilkami a ďalšími, ktorý štúdia nezohľadňuje. Ak budeme takto stáť, tak tých 770 miliónov z Európskej únie nebude na tri úseky, ale len na jeden,“ doplnil.

Štúdia nevystihuje reálnu situáciu

Predstavitelia miest a obcí dotknutí výstavbou D3, zástupcovia žilinskej župy aj odborníci z oblasti dopravy spochybňujú správnosť vstupných údajov, ktoré boli použité pre vypracovanie štúdie, za ktorú Národná diaľničná spoločnosť zaplatila viac ako 380-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Upozornili aj na intenzitu dopravy uvedenú v štúdii. Všetky úseky cesty I/11 okrem tunela Horelica majú priemernú ročnú intenzitu dopravy pod desaťtisíc vozidiel denne, čo nekorešponduje so súčasným stavom.

Rektor Žilinskej Univerzity Ján Čelko spoločne s riaditeľom Výskumného ústavu dopravného Ľubomírom Palčákom sa zhodli, že súčasné údaje intenzity dopravy už teraz prevyšujú v štúdii uvedený počet automobilov predpokladaný pre rok 2050.

„Aj preprava do zamestnania je uvedená ako súkromná cesta. Kysučania však nie sú na špacírke do fitcentra či na dovolenku a Kysuce nie sú dovolenková destinácia. Pri zdržaniach a v zápchach na ceste do roboty trávime ročne dlhé hodiny. V štúdii je to ohodnotené ako nula, teda že sa nič nedeje,“ pripomenul Ľubomír Jánoška z iniciatívy D3 pre Európu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9NFR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 935
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 067
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 5 311
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 066
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 397
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 593
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 374
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu