Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma

Po vybudovaní lesnej úvraťovej železničky ostal na Kysuciach čierny Peter

V staničke úvraťovej železničky vo Vychylovke uviedli do života knihu Slovenské lesné železnice.

Dvojica autorov publikácie Martin Turóci a Dušan Lichner.Dvojica autorov publikácie Martin Turóci a Dušan Lichner. (Zdroj: Pavol Stolárik)

NOVÁ BYSTRICA. Hodnotné poznatky takmer štyridsaťročného výskumu slovenských lesných železníc približuje kniha Slovenské lesné železnice dvojice autorov Dušana Lichnera a Martina Turóciho.

Publikácia, ktorú vyslali medzi čitateľov v nedeľu 14. mája v staničke Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke, je edičným výstupom Dokumentačného centra lesných železníc na Slovensku, ktoré pôsobí v rámci Kysuckého múzea.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o špecializované pracovisko s celoslovenskou pôsobnosťou pre oblasť múzejnej dokumentácie vývoja lesných železníc na Slovensku, ktoré zhromažďuje, ochraňuje a odborne spracováva hmotné doklady o vývoji lesných železníc.

SkryťVypnúť reklamu

Kniha je výnimočná tým, že mapuje komplexne najvýznamnejšie lesné železnice, ktoré boli v minulosti prevádzkované na Slovensku s prináša mnohé podrobné informácie, hlavne čo sa týka Kysucko-oravskej lesnej železnice. Tieto informácie doplnené veľmi kvalitným grafickým a ilustračným materiálom môžu teda zaujať aj bežného čitateľa. Na 352 stranách sa čitateľ dozvie mnohé zaujímavé aj doposiaľ nepublikované informácie.

Vojnový zajatec čierny Peter

Jeden z autorov, historik, kurátor a grafik Kysuckého múzea Martin Turóci hovorí, že s týmito železnicami je spojených mnoho udalostí, ale aj mnohé zaujímavé ľudské príbehy.

Prečítajte si Rodičia už nebudú musieť hľadať pre svoje deti škôlku. Zodpovednosť preberú samosprávy Čítajte 

"Dopátral som sa k príbehu z obdobia, kedy sa tieto lesné železničky budovali. Viaceré vznikali počas prvej svetovej vojny. V tomto období bol nedostatok pracovnej sily, tak na ich výstavbu nasadzovali vojnových zajatcov či už ruských, srbských aj rumunských. V prípade Kysucko-oravskej lesnej železnice to boli zajatci z Talianska, ktorí tu boli nasadzovaní veľkom počte, a keďže boli tmavší, miestni ich volali čierny Peter. A príbeh jedného takéhoto zajatca, budovateľa železnice, je v knihe opísaný. A tento taliansky vojnový zajatec, čierny Peter, ktorému sa v kraji zapáčilo, bol bez dokladov, a ostal tu žiť pod menom Peter Černý. Pracoval ako kachliar a murár v bystrickej doline a umrel v sedemdesiatych rokoch," ozrejmil historik Kysuckého múzea Martin Turóci.

SkryťVypnúť reklamu

Osem lesných železničiek

Publikácia približuje okrem osudov Kysucko-oravskej lesnej železnice aj históriu ďalších lesných železníc na Slovensku, ako boli Považská, Čiernohronská, Korytnická, Ľubochnianska, Žarnovická, Malacky-Rohožník či lesné železnice v oblasti Malých Karpát.

Lesné železnice boli jedným z viacerých nových spôsobov dopravy, ktoré sa objavili v priebehu 19. storočia. Na území Slovenska sa objavili začiatkom druhej polovice tohto obdobia. Odvtedy prešli niekoľkými vývojovými etapami, od drevených dráh, cez konské železnice, až po železnice s parnou trakciou či poháňané elektrinou.

Mohlo by vás zaujať Ubrzdiť dvadsaťtonový kolos by si mali vyskúšať všetci vodiči, hovorí šofér autobusu Jozef Prengel Čítajte 

Ďalší z dvojice autorov, bývalý vysokoškolský pedagóg na Žilinskej univerzite Dušan Lichner, je už od detstva veľkým fanúšikom železníc a zaujíma sa o ne aj na dôchodku. Informácie o lesných železniciach zbiera štyri desaťročia z rôznych podnikových železničných novín. Je autorom viacerých knižných publikácií s témou lesných železníc a železničnej dopravy. Pripomína, že práve lesná železnica bola prvá s elektrickým pohonom.

SkryťVypnúť reklamu

"Málokto napríklad vie, že ľubochnianska lesná železnica bola prvou elektrickou železnicou na Slovensku, pretože majitelia kúpeľov v Ľubochni si neželali, aby sa pacientom znečisťoval vzduch parnými rušňami. V rieke Ľubochnianke zas bola vodná elektráreň, ktorá túto železnicu zásobovala elektrinou. Tieto zaujímavé informácie treba uchovať pre ďalšie generácie," priblížil Dušan Lichner.

Vyrúbané lesy aj v 19. storočí

Lesné železnice prepravovali drevnú hmotu z nedostupných dolín až na miesto ďalšieho spracovania. V knihe sa tiež dozviete, že trvalá modernizácia a rozvoj lesných železníc bol do značnej miery reakciou na situáciu v drevárskom biznise na konci 19. storočia.

Prečítajte si tiež Na pohreb čakali aj desať dní. Obec našla originálne riešenie, skráti čakaciu dobu a ľudia ušetria Čítajte 

"História sa opakuje a na mnohých miestach boli lesy pri dôležitých železničných tratiach z veľkej časti vyrúbané po predchádzajúcej nešetrnej ťažbe dreva. Riešenie ponúklo presun ťažby do nových lesných úsekov, ktoré sa však často nachádzali v odľahlejších a horšie dostupných oblastiach. Dopravný problém na konci 19. storočia vyriešil príchod technickej novinky — úzkorozchodnej železničnej dopravy dreva parnou trakciou," vysvetľuje Martin Turóci s tým, že jeho hlavnou výhodou oproti starším spôsobom dopravy bola vysoká efektivita a hospodárnosť.

Vojnový zlatý vek lesnej železnice

Zlatý vek lesných železníc nastal v období pred vypuknutím I. svetovej vojny. V prvých desaťročiach 20. storočia bola na území Slovenska vybudovaná väčšina z takmer 30 tratí lesných úzkorozchodných železníc.

"Rozvoj lesných železníc pokračoval v menšej miere aj po vzniku Československa. V povojnovom období bola sieť lesných železníc definitívne dokončená a slúžila svojmu pôvodnému účelu niekoľko ďalších desaťročí. Dosah liniek a objem prepravovaných komodít dosiahol svoj vrchol v polovici 50. rokov 20. storočia. Nasledujúce desaťročie už bolo obdobím útlmu, ktorý vyvrcholil postupným zrušením všetkých železničných tratí a ich nahradením novými druhmi dopravy," dodáva na záver historik Turóci.

Podľa jeho slov je táto kniha dokladom o tom, že v minulosti sa aj u nás na tomto našom malom Slovensku nachádzali mnohí odborníci, ktorí vyrástli v ťažkých kysuckých podmienkach a dokázali vytvoriť takéto zaujímavé, ale veľmi náročné stavebné diela, lesné železnice.

Prečítajte si Bonusy na lekárov zabrali, Kysuckú nemocnicu posilní nová pätnástka Čítajte 

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  2. V Bratislave sa koná Globsec
  3. Vyhrajte elektrokolobežku SENCOR s tipom od Romana!
  4. Art, Terra, Duo: SodaStream prichádza s novými prístrojmi
  5. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  6. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  7. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  8. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 893
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 847
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 773
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 100
  5. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 3 903
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 2 696
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 479
  8. Viete, prečo existuje hmyz? Vďačíme mu za jedlo aj čistý vzduch 2 203

Blogy SME

  1. Kristína Behúňová: Bikepacking po Španielsky: Z Andalúzie cez Extremaduru do Castilla y León
  2. Věra Tepličková: VeraTemp alebo Čo je mojou prácou a poslaním...
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Štefanová
  4. Věra Tepličková: Politický útok na Borisa
  5. Jozef Varga: Z hardrocku, bluesrocku pri relaxácii si rád vypočujem aj ZZ Top
  6. Michael Achberger: Revolučným prístupom k zázračne štíhlym bokom: Tajomstvá, ktoré ženy typu 'hruška' musia poznať!
  7. Ivan Čáni: Poslanec NR SR vs. občan SR.
  8. Andrea Vörösová: J. A. Komenský... a ako ďalej?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 330
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 870
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 357
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 10 096
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 8 512
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 416
  7. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 5 993
  8. Ján Šubák: Je načase začať nahlas hovoriť o prepojení Ružomberka s Banskou Bystricou 4 750
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Menej známe fakty a zaujímavosti nájdete na 44 stranách vložené v MY novinách.


1 h
Spaľovňa v Kysuckom Novom Meste funguje vyše 20 rokov.

Podľa spoločnosti šíri iniciatíva nepravdivé informácie.


2 h
Ilustračné foto

Hľadať apartmán až po príjazde je hazard.


26. máj

Tieto inzeráty nájdete aj v tlačenej verzii novín MY v danom týždni.


13 h

Blogy SME

  1. Kristína Behúňová: Bikepacking po Španielsky: Z Andalúzie cez Extremaduru do Castilla y León
  2. Věra Tepličková: VeraTemp alebo Čo je mojou prácou a poslaním...
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Štefanová
  4. Věra Tepličková: Politický útok na Borisa
  5. Jozef Varga: Z hardrocku, bluesrocku pri relaxácii si rád vypočujem aj ZZ Top
  6. Michael Achberger: Revolučným prístupom k zázračne štíhlym bokom: Tajomstvá, ktoré ženy typu 'hruška' musia poznať!
  7. Ivan Čáni: Poslanec NR SR vs. občan SR.
  8. Andrea Vörösová: J. A. Komenský... a ako ďalej?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 330
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 870
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 357
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 10 096
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 8 512
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 416
  7. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 5 993
  8. Ján Šubák: Je načase začať nahlas hovoriť o prepojení Ružomberka s Banskou Bystricou 4 750
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu